کارگران زغال‌سنگ کرمان در ادامه اعتراضات روزهای اخیر خود، روز پنجشنبه هفته گذشته در مقابل ساختمان شرکت تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه نیز گروهی از این کارگران مقابل استانداری کرمان جمع شدند و خواستار ملاقات با مسئولان استان شدند. جلسه‌ای هم میان تعدادی از کارگران و مسئولان استانی در استانداری برگزار و قرار شد که پیگیری خواسته‌‌‌های حدود ۳هزار کارگر این شرکت تسریع شود.

حاضران در تجمع روز پنجشنبه گفتند: خواهان افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ و دائمی شدن قراردادهای کار و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم.

آنها با اشاره به سفر «رضا مسرور» رئیس صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان در روز ۲۲ اردیبهشت و برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران افزودند: از آنجا که شرکت زغال‌سنگ کرمان در مالکیت صندوق بازنشستگی فولاد است، آقای مسرور به کرمان آمد اما خارج از این جلسه دیداری میان وی و کارگران برگزار نشد. ایشان مواردی مانند طرح طبقه‌بندی مشاغل را در جلسه مطرح کرد تا مدیرعامل شرکت آنها را پیگیری کند.

طبق مصوبه این جلسه، قرار شد که کارگران از ۲۲ اردیبهشت در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از فردای این روز اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد، چرا که به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان‌پذیر است.

یکی دیگر از خواسته‌های کارگران، جلوگیری از بورسی شدن زغال‌سنگ کرمان به واسطه ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است چرا که برابر تصمیم مدیران این صندوق بازنشستگی، قرار است چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون زغال‌سنگ، کک و کنسانتره در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند.

معترضان اعتقاد دارند که ورود شرکت زغال‌سنگ کرمان به بورس، دالاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند، در نتیجه تعداد زیادی از کارگران شغل خود را از دست می‌دهند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد اما تاکید کرده که شرکت زغال‌سنگ یا دالاهو هیچ‌کدام مبنایی بر تعدیل بی‌علت کارگران خود ندارند، بلکه به دنبال احقاق حق آنان هستند.

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان افزودند: از آنجا که تا این لحظه عدم افزایش ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس ملغی نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادیم و مقابل شرکت جمع شدیم. اگر به خواسته‌های ما رسیدگی کردند به محل کار بازمی‌گردیم. اگر نه که به زودی به تهران می‌رویم تا حداقل آنجا پاسخ بگیریم.