معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نتیجه مطالعه دانشگاه علوم بهزیستی گفت: براساس این مطالعه در برخی از ساعت‌ها در فصل تابستان بین هفت تا هشت هزار کودک در خیابان‌ها مشغول به کار هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، حبیب‌الله مسعودی فرید درباره آمار کودکان جمع‌آوری شده از خیابان افزود: با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، سالانه حدود سه هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز شبانه‌روزی و روزانه استان تهران پذیرش می‌شوند که خدمات مختلفی ازجمله حمایت، نگهداری و توانمندسازی به آنان ارائه می‌شود.

وی به حضور کودکان در سیستم‌های بازیافت اشاره کرد و گفت: برخی از پیمانکارانی که با شهرداری همکاری دارند، از کودکان برای زباله‌گردی استفاده می‌کنند که در این زمینه هم بخشنامه‌ای با عنوان «قرار منع به‌کارگیری کودکان در فرایند زباله‌گردی» ابلاغ شده است. مسعودی فرید تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده سوءاستفاده از کودکان زباله‌گرد می‌توانند با سامانه‌های شهرداری تماس بگیرند و موضوع را گزارش بدهند. وی درباره سلب حضانت از سرپرستان کودکان کار نیز افزود: به طور قطع سلب حضانت به یک‌باره عملی نمی‌شود و باید در چندین مرحله صورت گیرد، از این رو لازم است ابتدا حمایت‌های لازم از خانواده صورت گیرد و در صورت تکرار دوباره در سوءاستفاده از کودکان، حضانت سرپرستان با حکم قضایی سلب می‌شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر تعدادی از کودکانی که در مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند، دارای سرپرستان غیرموثری هستند که از آنان سلب حضانت شده است. مسعودی فرید با اشاره به شعار جهانی «خیابان جای کودک نیست»، گفت: حضور کودکان در خیابان به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود و افرادی که به عناوین مختلف کودکان را استثمار و به کار کردن در خیابان وادار می‌کنند «مجرم» به شمار می‌روند. وی با اشاره به عدم بازدارنگی برخوردهای قانونی با این مجرمان گفت: متاسفانه احکام قضایی که برای این جرم در نظر گرفته می‌شود به اندازه کافی بازدارنده نیستند و لازم است که با جدیت بیشتر با این افراد برخورد شود. مسعودی فرید درباره علل حضور کودکان در خیابان نیز گفت: برخی از این کودکان از راه‌های قانونی و غیرقانونی به کشور وارد می‌شوند و در حقیقت اتباع بیگانه هستند و حدود ۸۰درصد کودکان کار و خیابان را نیز همین اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. وی به مواردی دیگری نیز اشاره کرد و گفت: به طور مثال کودکانی هستند که به دلیل فقر خانوار، اعتیاد پدر و زن سرپرست بودن خانوار مجبور به کسب و کار در خیابان هستند که لازم این برای هر یک از این موارد راهکارهای جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.