معاون وزیر نفت:

دستمزد و قراردادهای کارکنان موقت وزارت نفت بهبود می‌یابد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت گفت: بهبود وضع قراردادهای کارکنان مدت موقت و ارتقای وضعیت کارکنان غیر هیأت علمی رسمی پژوهشگاه صنعت نفت به دستور وزیر نفت انجام می‌شود. به گزارش وزارت نفت، فرزین مینو افزایش سطح رضایت‌مندی کارکنان را مورد تأکید قرار داد و گفت: تصمیم‌های یادشده در همین راستا و با تأکید و پیگیری شخص وزیر نفت اتخاذ شده است. مینو توضیح داد: با اجرای این طرح، شاهد دو رویداد خوب برای حدود ۱۰۶هزار نیروی پیمانکار وزارت نفت خواهیم بود. نخست اجرای متمرکز و یکنواخت نظام طبقه‌بندی و ارزیابی مشاغل و عادلانه شدن پرداخت‌ها که با افزایش دریافتی کارکنان همراه خواهد بود و دوم، برخورداری تمامی کارکنان پیمانکار از خدمات بیمه تکمیلی (مشابه کارکنان مدت‌موقت). وی درباره میزان افزایش دریافتی کارکنان پیمانکار بعد از اجرایی شدن طرح و همین‌طور سهم پرداختی کارکنان در ازای خدمات بیمه تکمیلی گفت: ۸۰درصد هزینه سرانه بیمه تکمیلی کارکنان پیمانکار را نیز وزارت نفت پرداخت خواهد کرد که با احتساب افزایش حقوق‌ها، به‌طور متوسط حدود ۸۰۰هزار تومان به میزان دریافتی کارکنان افزوده خواهد شد.

    

علی خدایی:

میزان افزایش مزد 99، پیش از پایان سال تعیین می‌شود

برخی رسانه‌ها خبر از تعطیلی جلسه شورای عالی کار داده و مدعی شدند که به خاطر شیوع کروناویروس، جلسه مزدی شورای عالی کار تا بعد از سال تعطیل است. عضو کارگری شورای عالی کار، ضمن تکذیب این اخبار می‌گوید: تعطیلی جلسات شورای عالی کار صحت ندارد و چنین موضوعی، به غلط در رسانه‌ها درج شده است. علی خدایی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با معاونت روابط کار وزارت کار داشتیم، حتماً قبل از پایان سال، جلسه مزدی شورای عالی کار برگزار خواهد شد. خدایی تاکید کرد: درج چنین اخبار غلطی، هیچ کمکی به کارگران و جامعه کارگری کشور نمی‌کند و فقط فضای جامعه کارگری را دچار تشنج می‌کند. نماینده کارگران اظهار داشت: با معاونت روابط کار رایزنی کردیم و امیدواریم اولین جلسه مزدی شورای عالی کار بعد از تعیین سبد معاش در کمیته دستمزد، همین هفته برگزار شود. وی افزود: امکان تعویق جلسه دستمزد نیست و در شرایطی که تکلیف حقوق کارمندان دولت مشخص شده، تکلیف دستمزد کارگران نیز باید قبل از پایان سال مشخص شود.

    

90درصد کارگران امکان دورکاری ندارند

یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه برابر قانون کار، امکان گرفتن مرخصی کارگران در شرایط شیوع ویروس کرونا وجود دارد، گفت: بخش اعظمی از مشاغل کارگری یدی و حضوری و بیش از ۹۰درصد مشاغل در حوزه صنوف، خدماتی هستند به همین دلیل امکان تعطیلی یا کاهش ساعات کار آنها وجود ندارد. هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا درباره کاهش ساعات کار یا تعطیلی کارگاه‌های مشمول قانون کار به دلیل جلوگیری از تاثیر کرونا ویروس گفت: متاسفانه در چنین مواردی میان کارگران و کارمندان تبعیض‌هایی را شاهد هستیم در حالی که کارگران هم بخشی از بدنه کار و تولید جامعه هستند و باید سلامتی و ایمنی آنها مدنظر قرار بگیرد. وی افزود: در هفته‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشی از کارمندان دولت نظیر فرهنگیان تعطیل شدند، برخی دیگر به شکل نوبتی و شیفتی سرکار رفتند و یک عده دیگر هم دورکاری کردند ولی متاسفانه کارگران از چنین مزیتی برخوردار نبودند و ناچار شدند سرکار بروند. وی گفت: در حوزه کارگری، عمده مشاغل یدی هستند و دورکاری نمی‌کنند.