کارگران پیمانکاری چادرملو:

خواستار اجرای دقیق قانون هستیم

کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو با امضای نامه‌ای مشترک، خواستار اجرای دقیق و عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند. به گزارش ایلنا، در این نامه، این کارگران از تبعیض میان کارگران پیمانکاری شرکت‌های مختلف و همچنین میان کارگران پیمانکاری و کارگران قرارداد مستقیم مجموعه انتقاد کرده و آورده‌اند که چرا در یک مجموعه، حقوق یک کارگر 14میلیون تومان و حقوق کارگری دیگر، فقط 3میلیون تومان است، آن‌هم در حالی‌که ممکن است کار کارگر دوم، به مراتب سخت‌تر و دشوارتر باشد. این کارگران با اشاره به تصریحات قانون کار در رابطه با اصل کار یکسان- مزد یکسان، خواستار اجرای عادلانه طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند و از احتمال از دست دادن تشکل صنفی و قانونی خود ابراز نگرانی کردند. کارگران پیمانکاری حاتمی و انجمن صنفی این کارگران، ماه‌هاست که خواستار اجرای یک طرح طبقه‌بندی براساس ضرایب عادلانه هستند. آنها می‌گویند: باید برابری مزدی در مجموعه رعایت شود.

    

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

صدور مجوز مشاغل خانگی کاملا الکترونیکی شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از الکترونیکی شدن صدور مجوزهای مشاغل خانگی به صورت کامل خبر داد. محمد شریعتمداری اظهار داشت: با همکاری دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و واحد فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجوزهای مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. وی افزود: وزارت کار با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، برای تسریع در انجام کار، کاهش زمان و هزینه، تأمین رضایت و کرامت مردم، مبادرت به صدور مجوز مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی کرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شفافیت و تسهیل‌گری در فرآیند صدور مجوز، از مزایای الکترونیکی شدن مجوزهای مشاغل خانگی است، ادامه داد: این طرح ابتدا در ۴ استان ایلام، خراسان جنوبی، کرمان و گیلان به صورت آزمایشی اجرا شد و از سال آینده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

    

نماینده کارفرمایان خبر داد:

ادامه فعالیت بخش خصوصی

با رعایت مباحث ایمنی

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: بخش خصوصی از محل تولید ارزش، تغذیه می‌شود و واحدهای تولیدی با اتخاذ تمهیدات لازم و رعایت ایمنی فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکثر واحدهای تولیدی سعی کردند به کمک تجهیزاتی همچون تب‌سنج کارگران را چک کنند و با ارائه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده فعالیت خود را ادامه دهند. وی تاکید کرد: خوابیدن چرخه تولید موجب آسیب واحدها می‌شود و بنابراین با حفظ آرامش و رعایت پروتکل‌های لازم ایمنی می‌توانیم فعالیت خود را ادامه دهیم. نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره جلسه آینده این شورا با موضوع تعیین دستمزد گفت: جلسات برگزار خواهد شد و تا پایان سال دستمزد کارگران تعیین می‌شود. وی درباره سبد معیشت چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومانی کارگران نیز گفت: این سبد را دست بالا و خارج از سیستم قبلی تعیین کردیم. آهنی‌ها با بیان اینکه سبد معیشت با سبد هزینه فرق می‌کند، گفت: سبد معیشت دو بخش است؛ بخش هزینه اجتماعی (مسکن، درمان و آموزش) که مطابق مواد ۲۹، ۳۰ و ۳۱ قانون برعهده دولت است و بخش دیگر بحث دستمزد است. وی اضافه کرد: امروز در تمام دنیا پرداخت دستمزد براساس ارزش‌آفرینی تعیین می‌شود اما در قانون کار خلاهای زیادی در این زمینه وجود دارد و دولت به عنوان بازوی حمایتی باید کمک کند. نماینده کارفرمایان گفت: پرداخت دستمزد باید متناسب با درآمد واحدها باشد و با توجه به اینکه ۹۰درصد اشتغال کشور در واحدهای کوچک است که هزینه بالایی دارند، توان پرداخت ندارند و قانون در این واحدها اجرا نمی‌شود.