نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: در کشور ما متاسفانه گاهی دختران بالاجبار در سنین کودکی نقش همسری و مادری را می‌پذیرند.

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین آمار زنان سرپرست خانوار گفت: در حال حاضر سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که این آمار نسبت به ۱۰ سال گذشته ۵۸درصد افزایش داشته است. افزایش زنان سرپرست خانوار به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد. علت بیرونی ضعف شرایط اقتصادی خانواده‌ها و از دلایل درونی می‌توانیم فقر فرهنگی را نام ببرم که هر دو عامل در مناطق محروم مثل شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است. نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: زنان سرپرست خانوار شامل زنان مطلقه و همسر فوت شده، زنان خانواده‌های کارگری و بسیار کم‌درآمد، زنان دارای همسران معتاد که همسرانشان در تامین معاش تلاشی نمی‌کنند، زنان دارای شوهران زندانی، زنان دارای فرزند از ازدواج موقت، زنانی که به دلیل ازکارافتادگی شوهر، نان‌آور خانه هستند و دخترانی که به نوعی نان‌آور اعضای خانواده هستند را دربرمی‌گیرند. وی ادامه داد: میانگین سنی زنان سرپرست خانوار بین 18 تا 60 است. متاسفانه کودک‌همسری یکی از عامل رشد زنان سرپرست خانوار در سنین کم است. در برخی از مواقع دختران 14 و 15 ساله در بعضی از شهرستان‌ها و روستاها می‌بینیم که هزینه خانوار را به دوش می‌کشند.

آقاپورعلیشاهی تاکید کرد: کودک‌همسری می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع معضلات دیگر ازجمله زنان سرپرست خانوار باشد. در این زمینه بیش از مسائل اقتصادی مسائل فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: تلاش‌های بسیاری در مجلس دهم برای تعیین سن معقول ازدواج صورت گرفت تا شاهد زنان بیوه و بی‌سرپرست و بدسرپرست در جامعه نباشیم اما متاسفانه هنوز خبرهایی از ازدواج دختران در سن و سال کم می‌شنویم. براساس آخرین سرشماری ۹۵هزار مورد طلاق زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ رخ داده است و فقط در سال ۹۴ حدود ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۴ سال به آمار کودکان مطلقه کشور افزوده شدند.

 نماینده مجلس دهم تاکید کرد: اگر بخواهیم کلی به ماجرا نگاه کنیم زنان سرپرست خانوار می‌توانند مادر تمام آسیب‌های اجتماعی در کشور باشند. زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی در حال حاضر معضلی است که در آینده‌ای نه چندان دور منجر به شکل‌گیری بحران‌های جدی در حوزه مسائل اجتماعی خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: رسیدگی به شرایط زنان سرپرست خانوار و توجه به آنها می‌تواند اقدام موثر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار باید بگیرد شرایط اقتصادی این زنان مبنی بر اشتغال، بیمه و حتی مسکن این گروه از زنان آسیب‌دیده است که بدون شک باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار بگیرد.