واریز عیدی کارکنان دولت همراه حقوق بهمن

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور از واریز عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه خبر داد. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، مهدی قمصریان اظهار داشت: هیأت وزیران مبلغ ثابت 12میلیون ریال را به نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) تعیین کرده است. سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه براساس مصوبه هیأت دولت، پرداخت پاداش آخر سال به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام‌وقت آنان در سال ۱۳۹۸ خواهد بود، تاکید کرد: میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه ازکارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز به مبلغ ثابت 12میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است. وی افزود: خدمت نیمه‌وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام‌وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

    

گازگرفتگی جان دو معدنچی را گرفت

دو کارگر معدن زغال‌سنگ تاشکوییه شهرستان بافق بر اثر گازگرفتگی فوت کردند. به گزارش ایلنا، حوالی ساعت یک بامداد روز شنبه (۱۹ بهمن ماه)، دو کارگر تاشکوییه شهرستان بافق حین کار در تونل پشت معدن دچار گازگرفتگی شدند و بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند ولی متاسفانه هر دو کارگر در مراکز درمانی جان باختند. علت دقیق حادثه و جزئیات آن هنوز اعلام نشده است. این چندمین حادثه منجر به فوت در معادن کشور در عرض یکی، دو هفته گذشته است. پیش از این معدن مس قلعه‌زری، معدن زغال‌سنگ دستگران و چند معدن دیگر حادثه‌ساز شدند.

    

فعال صنفی بازنشستگان:

همسان‌سازی قطره‌چکانی را نمی‌خواهیم

یک فعال صنفی بازنشستگان با انتقاد از سیاست‌های بودجه‌ای گفت: مستمری بازنشستگان باید هم‌تراز با تورم و خط فقر افزایش یابد. کهزادی به ایلنا گفت: نظام بازنشستگی در کشور ما ضعیف و مغایر با کشورهای مترقی جهان است. فردی که ۳۰ سال تمام در یک پست کارمندی یا کارگری زحمت کشیده انتظار ندارد که پس از بازنشستگی دوباره به کار دیگری مشغول شود. باید بپذیرند که این فرد توان جسمی و روانی اشتغال مجدد را ندارد اما بسیاری از این افراد به‌ دلیل عدم تأمین معیشتی مجبور به اشتغال پس از بازنشستگی می‌شوند. وی ادامه داد: اعطای تسهیلات به سالمندان و بازنشستگان در کشورهای پیشرفته، به گونه‌ای است که آنان پس از فراغت از کار و بازنشستگی فقط به فکر گذراندن اوقات فراغت خود در بهترین شرایط  هستند! در ایران نیز باید سیاستی تدوین شود که حقوق بازنشستگان هم‌تراز با تورم و افزایش قیمت‌ها، افزایش یابد. همچنین ارائه تسهیلات رفاهی، درمانی و دیگر کمک هزینه‌های نقدی و... باید در دستور کار قرار گیرد. به گفته این فعال صنفی بازنشستگان، بیش از ۹۰درصد مستمری‌بگیران ایرانی در زیر خط فقری که از سوی دولت اعلام شده قرار دارند. وی افزود: قرار بود دولت یک نظام هماهنگ برای حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد اما پس از گذشت چند سال هنوز هیچ لایحه و طرح مشخصی در این‌ باره به تصویب نرسیده است و اگر رسیده اجرا نشده است. کهزادی تاکید کرد: پس از گذشت سه سال از اجرای طرح همسان‌سازی پلکانی معکوس، مسئولین هنوز مدعی هستند منابع لازم برای تامین اعتبار ۳۰هزار میلیاردی هم‌ترازی بازنشستگان را ندارند.

نتیجه می‌گیریم این نوع همسان‌سازی که از سال ۹۶ آغاز شده و قرار است تا سال ۱۴۰۱ ادامه یابد در واقع سد و مانعی است برای هم‌ترازی حقوق بازنشستگان و تامین اعتبار کامل آن است.