صالحی‌نیا:

23درصد واحدهای کوچک با  رکود مواجه‌اند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: ۲۳درصد از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با رکود مواجه‌اند که بخشی از مشکلات آنها به فرآیند تولید و بازسازی و نوسازی بازمی‌گردد. به گزارش ایلنا، محسن صالحی‌نیا اظهار داشت: ۷۰هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در کشور فعال هستند که از این تعداد، ۴۵هزار واحد تولیدی صنعتی و معدنی در شهرک‌های صنعتی مستقرند. وی گفت: تا پایان سال جاری تعداد واحدهای احیا شده در کشور به ۲هزار واحد خواهد رسید. ۲۳درصد از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با رکود مواجه‌اند که بخشی از مشکلات آنها به فرآیند تولید و بازسازی و نوسازی بازمی‌گردد و بخش دیگر هم به علت کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از تحریم است. به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، نه تنها احیای واحدها در برنامه‌های این سازمان است بلکه حفظ واحدهای فعال و افزایش ظرفیت تولید نیز از برنامه‌های این سازمان است. وی با بیان اینکه ۱۵درصد از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰درصد کار می‌کنند، اظهار داشت: این واحدها باید به ظرفیت حداقل ۵۰درصد برسند و به همین دلیل اقدامات سازمان صنایع کوچک برای این پایش و کمک به این واحدها مستمر است.

    

معاون وزیر کار خبر داد:

1300 واحد صنعتی در آستانه بحران

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ۱۳۰۰ واحد صنعتی در آستانه بحران داریم که ۳۸ مورد از آنها مربوط به لرستان است. به گزارش خبرگزاری مهر، حاتم شاکرمی در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در لرستان با اشاره به اینکه لرستان ضعف کهنه‌ای در توسعه‌نیافتگی دارد که بخشی از آن عدم سرمایه‌گذاری بوده اما بخش دیگر آن کاهش بهره‌وری در حوزه کار و تولید است، اظهار داشت: در بحث استفاده از سرمایه‌های فیزیکی هم از بهره‌وری خوبی بهره‌مند نیستیم. باید فکری کرد و حداقل کارگروهی برای این منظور تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در خصوص واحدهای مشکل‌دار صنعتی در کشور ۱۳۰۰ واحد در آستانه بحران داریم که ۳۸ مورد از آنها مربوط به لرستان است، تصریح کرد: ۵۸۰۰ نفر در واحدهای بحرانی لرستان مشغول هستند که بین ۲ تا ۳ ماه و بعضاً ۵ ماه است حقوق نگرفته‌اند.

    

نیم میلیارد انسان، کار با درآمد کافی ندارند

گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد کار با درآمد پایین در حال تبدیل به یک معضل جدی است. به گزارش ایسنا، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۴۷۳ میلیون نفر در جهان زندگی می‌کنند که میزان درآمدهای شغلی آنها به میزان کافی برای پاسخگویی به هزینه‌های زندگی آنها نیست. انتظار می‌رود که امسال یکی از بدترین سال‌ها برای بازار کار در سطح جهان طی یک دهه اخیر باشد؛ طوری که سازمان جهانی کار پیش‌بینی کرده امسال ۱۹۰ میلیون نفر در سطح جهان از کار خود بیکار شوند که این رقم ۲.۵ میلیون نفر بیشتر از رقم ثبت شده در سال قبل است. در حال حاضر ۵.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان کار می‌کنند که بسیاری از آنها حقوق کافی را دریافت نمی‌کنند. گای رایدر، مدیر سازمان جهانی کار در همین رابطه گفت: برای میلیون‌ها انسان عادی اکنون یافتن کاری برای رسیدن به زندگی بهتر دشوار شده است. رایدر در ادامه سخنانش با اشاره به باقی ماندن مشکل فرصت‌های نابرابر شغلی در سطح جهان گفت: بسیاری از کشورها با وجود داشتن نیروی انسانی ماهر و مستعد، ظرفیت لازم برای بهره بردن از آنها در تقویت اقتصاد خود را ندارند. به گفته سازمان ملل، در حال حاضر ۶۳۰ میلیون نفر در جهان در فقر زندگی می‌کنند (طبق تعریف سازمان ملل خط فقر به درآمد کمتر از ۳.۲ دلار در روز اطلاق می‌شود) و با وجود روند نسبتا موفق در مقابله با فقر، تلاش‌های بیشتری تا رسیدن به عدالت شغلی لازم خواهد بود. طبق اعلام بانک جهانی، در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ بیش از ۸۰۲ میلیون نفر در ۱۵ کشور از فقر خارج شده‌اند.