عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت در محاسبات بودجه ٩٩ دچار اشتباهاتی شده است که اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را با مشکل مواجه می‌کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره بودجه مورد نیاز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: طبق پیش‌بینی‌هایی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده بود مبلغ ٢٦هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان برای اجرایی شدن این طرح نیاز است. طبق خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر، برای همسان‌سازی مبلغ ٦هزار میلیارد تومان در بودجه ٩٩ نظر گرفته شده که اگر چنین مبلغی در بودجه پیشنهادی به مجلس ارائه شود نیاز به تجدیدنظر دولت در این مورد وجود دارد. نماینده رشت در مجلس دهم تاکید کرد: برای محاسبه‌ میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام همسان‌سازی بازنشستگان سه صندوق اصلی (تامین اجتماعی، کشوری و فولاد) باید ببینیم تاکنون چه میزان اعتبار داده‌اند و چه میزان باید در قانون بودجه ۹۹ گنجانده شود، البته با این پیش‌فرض که دولت قصد داشته باشد قبل از آغاز سال ۱۴۰۰، «همسان‌سازی حداقلی» را برای بازنشستگان سه صندوق اصلی کشور اجرایی کند.

جعفرزاده تصریح کرد: همسان‌سازی و هم‌ترازی بازنشستگان دو مقوله جداگانه هستند به‌گونه‌ای که در ماده 30 برنامه ششم توسعه موضوع همسان‌سازی در بین خود بازنشستگان را مطرح می‌کند و دیگری هم‌ترازی را مدنظر قرار می‌دهد. همسان‌سازی در برنامه دولت دچار کسری بودجه شده و امیدواریم در بودجه‌ای که به مجلس ارائه می‌شود به بازنشستگان توجه ویژه‌ای شده باشد و بودجه مورد نظر برای همسان‌سازی و هم‌ترازی بازنشستگان در نظر گرفته شده باشد.