تجمع کارگران ارگ بم در اعتراض به ۳ماه مزد معوقه

صبح دیروز (۱۸ آبان ماه) حدود ۱۲۰ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیدند. به گزارش ایلنا، این کارگران که از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند، مقابل درب ورودی پایگاه ارگ قدیم تجمع کردند. کارگران معترض می‌گویند: علاوه بر تاخیر سه تا چهار ماهه در پرداخت حقوق از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران روالی است که سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت دستمزد کارگران پروژه‌های عمرانی در پیش گرفته است. طبق اظهارات این کارگران، سازمان میراث فرهنگی بودجه معینی برای ترمیم و مرمت بناهای فرهنگی مانند ارگ قدیم بم در نظر نگرفته است و برای همین هر ماهه پایگاهای میراث فرهنگی برای تامین منابع مالی پروژه‌هایی که در دست مرمت است، دچار مشکل هستند. کارگران ارگ بم در ارتباط به وضعیت بیمه تامین اجتماعی خود می‌گویند: اخیرا با تعاملی که بین پایگاه ارگ قدیم بم و تامین اجتماعی به وجود آمده در حال حاضر نیازهای درمانی ما و خانواده‌هایمان تامین می‌شود. در همین رابطه «محسن موحد» مدیر پایگاه ارگ بم با تایید سه ماه معوقات مزدی کارگران پروژه ارگ بم گفت: در جریان مشکلات کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم هستم و این کارگران حق دارند پیگیر مطالبات خود باشند. 

    

کارگران حادثه‌دیده در زلزله، بیمه بیکاری می‌گیرند

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب‌دیده در زلزله اخیر خبر داد و گفت: کارگران مشمول قانون کاری که به دلیل زلزله از کار بیکار شده‌اند، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند. به گزارش ایسنا، کریم یاوری اظهار کرد: مطابق تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث قهریه ازجمله زلزله از کار بیکار می‌شوند با معرفی واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد. به گفته وی، کارگران حادثه‌دیده زلزله آذربایجان شرقی بدون در نظر گرفتن حداقل سابقه در بند الف ماده ۶ قانون، از حمایت پرداخت ماهانه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند. یاوری تاکید کرد: تمام کارکنان در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان آذربایجان شرقی به ویژه در میانه و سراب به سرعت و با دقت و خارج از روال عادی اداری درخواست کارگران را در سریعترین زمان ممکن پذیرش کرده و اقدامات لازم برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران را به عمل می‌آورند.

    

بازنشستگان: مخالف افزایش ۱۵درصدی حقوق هستیم

اعضای کمپین حمایت از بازنشستگان اعلام کردند با افزایش 15درصدی حقوق که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، مخالف هستند.

به گزارش ایلنا و به گفته این بازنشستگان، از آنجا که نرخ تورم بسیار بیشتر از ۱۵درصد است افزایش ۱۵درصدی حقوق، هیچ مشکلی از مشکلات حقوق‌بگیران سطح پایین و به ویژه بازنشستگان را برطرف نمی‌کند. باید افزایش دستمزد حداقل به اندازه تورم باشد و در کنار آن، عقب‌ماندگی‌های مزدی سال‌های گذشته نیز جبران شود.