مدیران «روغن نباتی‌جهان» مکلف به‌پرداخت مطالبات کارگران شدند

جلسه بررسی مشکلات کارگران روغن نباتی جهان از سوی برخی مسئولان قضایی و دولتی استان زنجان برگزار شد. به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان می‌گویند: به دنبال دیدار هفته گذشته نمایندگان کارگری کارخانه روغن نباتی جهان با رئیس قوه قضاییه در سفر به استان زنجان برای رسیدگی به مشکلاتشان، روز شنبه جلسه‌ای با حضور استاندار، دادستان استان و مدیران دستگاه‌های دولتی مربوطه در محل استانداری برگزار شد. طبق مصوبات این جلسه قرار شد تا پایان آبان ماه سال جاری مطالبات عقب‌افتاده کارگران این واحد تولیدی پرداخت شود. در عین حال تا پایان مهر ماه سه ماه حقوق کامل کارگران، پرداخت و تا آخر آبان ماه الباقی یعنی هفت ماه حقوق معوق و جاری به تمامی کارگران پرداخت شود.

کارگران روغن نباتی جهان اظهار داشتند: در این جلسه کارفرما مکلف شد فعالیت تولیدی کارخانه را از سر بگیرد در غیر این صورت برخورد قاطع و قانونی از سوی مسئولان با وی اعمال می‌شود.

    

درخواست بسیج کارگران از رئیسی:

با اهمال‌ در مبارزه با قاچاق برخورد کنید

سازمان بسیج کارگران در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه، خواستار برخورد با اهمال‌کنندگان در اجرای قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92» شد. به گزارش فارس، در این نامه آمده است: یکی از مهم‌ترین و مهلک‌ترین ضربات به اقتصاد، قاچاق و واردات بی‌رویه است. قاچاق و واردات بی‌رویه علاوه بر فراری دادن سرمایه‌ها از بخش تولید، سبب آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای قشر کارگری شده که فقر، طلاق، اعتیاد، افزایش بزهکاری و سرقت و... گوشه‌ای کوچک از آسیب‌های بیکاری است. قاچاق سبب شده که بازارهای داخلی که باید در اختیار ثمره زحمات کارگر ایرانی باشد در اختیار کالاهای خارجی قرار گیرد و همزمان با تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران ایران، برای کارگران سایر کشورها اشتغال ایجاد شود که اعتراضات فراوانی را از نقاط مختلف کشور به همراه داشته و عدم برخورد جدی با این مخاطره سبب افزایش اعتراضات کارگری شده است. در پایان این نامه آمده است: با عنایت به تدابیر حضرتعالی در برخورد با مفاسد اقتصادی و عدم مماشات با فاسدین و متخلفین درخواست می‌شود دستور دهید برخورد جدی و قاطعی با مسئولینی که در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های مرتبط به تکالیف خود عمل نکرده‌اند صورت گیرد تا مایه عبرت سایر قانون‌گریزان و ظالمان در حق مردم و کارگران ایرانی شوند.

    

دولت دنبال کوچک کردن بدهی خود به تامین اجتماعی است

عضو هیئت امنای تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بدهی دولت به سازمان تا پایان سال گذشته ۲۱۰هزار میلیارد تومان است، گفت: دولت به دنبال کاهش دو سوم بدهی خود به سازمان است.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با مهر افزود: امسال نیز ۲۶هزار میلیارد تومان بدهی جاری دولت به این سازمان است. وی تصریح کرد: بر این اساس طی ۶ سال دولت، اصل طلب سازمان حدود ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که مقداری نیز از دولت قبل باقی مانده بود. اگر سود را نیز در نظر نگیریم، مبلغ بسیار بیشتر از ۲۱۰هزار میلیارد تومان می‌شود. شوکت با اشاره به اینکه دولت دنبال این است که بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی به یک سوم کاهش دهد، گفت: هر بار با عناوین مختلف در اخباری که از دولت منتشر می‌شود رقم بدهی بسیار کمتر از اصل آن عنوان می‌شود. فکر می‌کنیم دولت به دنبال کاهش یک سومی میزان بدهی خود به تأمین اجتماعی است اما ما به عنوان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی آن را قبول نداریم و به طور حتم مخالفت خود را اعلام خواهیم کرد.