عضو فراکسیون کارگری مجلس بر اهمیت تامین اجتماعی در ساماندهی مشکلات کارگران و بازنشستگان تاکید کرد و گفت: این سازمان در سراشیبی بحران قرار گرفته و باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌اندیشی شود.

سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایلنا به تشریح وظایف و مسئولیت‌های تامین اجتماعی پرداخت و گفت: این سازمان بزرگترین صندوقی است که از کارگران حق بیمه می‌گیرد تا به آنان در زمان اشتغال خدمات درمانی ارائه کند و پس از 30 سال که این کارگران به بازنشستگی نایل آمدند، مستمری و حقوق بازنشستگی بدهد.

وی گفت: تامین اجتماعی تنها در زمینه بیمه‌ای فعال نیست بلکه از همه مهمتر این سازمان شرکت‌های اقتصادی بسیاری را در اختیار خود دارد که هم اشتغالزایی می‌کند و هم در رونق اقتصادی نقش برجسته‌ای دارد.

نماینده اراک در مجلس با ابراز تاسف از اینکه دولت مدت‌هاست تامین اجتماعی را به چالش کشیده، گفت: متاسفانه دولت بدهی کلانی به تامین اجتماعی دارد که از مرز 200هزار میلیارد تومان گذشته و همچنان نیز رو به افزایش است اما گویا بنا ندارد بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد یا آن را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه بدهی کلان دولت به نابه‌سامانی تامین اجتماعی دامن زده، گفت: سازمان، طلب کلانی از دولت دارد و نمی‌تواند آن را دریافت کند، لذا برای پرداخت مستمری بازنشستگان و هزینه‌های جاری ناچار است از بانک با بهره سنگین وام بگیرد که جای سوال دارد.

مقدسی با اشاره به اینکه مجلس نقش خود را در این زمینه ایفا کرده، گفت: دولت باید براساس قانون بودجه سال‌های 97 و 98 و برنامه ششم توسعه، مطالبات تامین اجتماعی را با روش‌های گوناگون بدهد. حتی پیش‌بینی شده که اگر دولت توان پرداخت نقدینگی ندارد، می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی خودش را با تامین اجتماعی تهاتر کند تا سازمان قدرت و توانایی خودش را از دست ندهد اما با کمال تاسف دولت هیچ اعتقادی به مهربانی با تامین اجتماعی ندارد.

وی با اشاره به افزایش روزافزون هزینه‌های درمانی گفت: چالش بعدی تامین اجتماعی در حوزه درمان است. اگرچه هزینه‌های درمانی در حال افزایش است اما کارگران و بازنشستگان انتظار دارند خدمات درمانی مناسبی دریافت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با یادآوری اینکه تامین اجتماعی در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده، گفت: ثبات در تامین اجتماعی اهمیت دارد و این سازمان باید از سیاسی‌کاری دور بماند و هر از چند گاهی مدیران سیاسی از این سازمان بیمه‌ای سر درنیاورند.

وی، شستا و بخش‌های اقتصادی تامین اجتماعی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: میزان اشتغالزایی کاهش یافته و به نسبت آن نیروی کار بیمه شده نیز کاهش یافته و دریافت حق بیمه نیز پایین آمده است. در این شرایط باید بخشی از هزینه‌های تامین اجتماعی از طریق بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه سازمان تامین شود.

مقدسی با انتقاد از کسانی که زمزمه واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را سر می‌دهند، گفت: وقتی تامین اجتماعی بیش از نصف جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اساس کار این است که سازمان مورد حمایت قرار گیرد. بنابراین دولت باید بدهی خودش را بدهد، نه اینکه بحث واگذاری اموال تامین اجتماعی حتی رایگان را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی روزبه‌روز در حال افزایش است، گفت: اگر این سازمان با مشکل مالی روبه‌رو شود، آینده بخش عظیمی از جامعه با چالش روبه‌رو می‌شود، به همین دلیل نگاه دولت به تامین اجتماعی باید حمایتی باشد.

عضو فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه مجلس آمادگی دارد هر طرح یا لایحه‌ای که از سوی نمایندگان یا دولت با رویکرد حمایتی از تامین اجتماعی به مجلس ارائه شود را تا رسیدن به نقطه مطلوب پیگیری کند، گفت: فراکسیون کارگری نیز در این زمینه آمادگی انجام هر نوع حمایت است فقط باید تعامل تشکل‌های کارگری و بازنشستگی با فراکسیون کارگری بیشتر شود.