علی خدایی:

ترمیم غیرمستقیم دستمزد ضروری‌ است

عضو کارگری شورای عالی کار از تدوین راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران خبر داد.

علی خدایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از تدوین پیشنهادهایی توسط سه گروه مختلف شورای عالی کار برای «افزایش قدرت خرید کارگران» خبر داد.

سه شنبه هفته گذشته، جلسه شورای عالی کار بعد از مدتها وقفه برگزار شد؛ یکی از موضوعاتی که در این جلسه به بحث گذاشته شد، راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران بود.

خدایی می‌گوید: در جلس هفته قبل مقرر شد ظرف مدت دو هفته، هر سه گروه دولت، کارگری و کارفرمایی، پیشنهادات خود را برای افزایش قدرت خرید کارگران آماده کرده و ارائه دهند.

به گفته‌ی او، قرار است بعد از تحویل پیشنهادات، جلسه بعدی شورای عالی کار برگزار شده و در مورد راهکارهای پیشنهادی بحث شود. خدایی با تاکید بر لزوم ترمیم غیرمستقیم دستمزد و افزایش قدرت خرید کارگران، در مورد پیشنهادهای گروه کارگری گفت: هنوز پیشنهادات ما تکمیل نشده؛ اما ما طرح‌هایی راجع به مسکن، توزیع کالا به قیمت ارزان میان کارگران و فراهم نمودن اقلام سبد معاش داریم که امیدواریم با توجه به وضع نامطلوب معیشتی کارگران، این پیشنهادات در جلسه سه‌جانبه که نهایتاً باید تا دو هفته دیگر برگزار شود، مورد تایید قرار بگیرد. وی با بیان اینکه گروه کارگری همه تلاش خود را برای اقناع شرکای اجتماعی به کار خواهد بست، ادامه داد: محاسبات سبد معاش نشان می‌دهد که قدرت خرید کارگران نیاز به ترمیم جدی دارد؛ کارگران امروز در تامین اولین مایحتاج زندگی مانند مسکن و خوراک، مشکل جدی دارند.

    آخرین محاسبات سبد معاش کارگری که برای تیرماه ۹۸ انجام شده، نشان می‌دهد که هزینه‌های حداقلی زندگی از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراتر رفته است. خدایی در انتها تاکید می‌کند: نباید بحث‌های ترمیمی دستمزد به روزهای پایانی سال موکول شود؛ همین حالا زمان مناسب برای اتخاذ راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران است و نباید به هیچ‌وجه تاخیر روا بدارند.  

    

فرماندار وعده پیگیری داد 

کارگران شهرداری کلاله معوقات مزدی دارند 

کارگران شهرداری کلاله در استان مازندران خواستار رسیدگی فرمانداری به معوقات مزدی و بحث امنیت شغلی خود شدند. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۵۰ نفر از کارگران شهرداری کلاله که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری مشغول کارند، روز گذشته (۱۵ مرداد ماه) به نبود امنیت شغلی، عدم تحقق وعده‌های پیمانکار و عدم پرداخت معوقات مزدی اعتراض کردند.

کارگران می‌گویند: علی بیانی (فرماندار شهرستان کلاله) با حضور در جمع کارگران؛ در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و وعده پیگیری به مشکلات آنها را داد.

به ادعای کارگران شهرداری کلاله، آنها از سال ۹۳ که تحت مسئولیت پیمانکار در شهرداری مشغول کار شده‌اند مطالباتشان با تاخیر پرداخت می‌شود.

آنها گفتند: دستمزد ما حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که آن هم توسط پیمانکار به موقع پرداخت نمی‌شود و حداقل‌های زندگی ما را تامین نمی‌کند. با این وضعیت خانواده‌هایمان با مشکلات بسیاری رودررو هستند. به گفته آنها، مهم‌ترین دغدغه کارگران شهرداری کلاله که در بخش‌های مختلف شهر مشغول کارند، دریافت مطالبات معوقه و به خطر افتادن امنیت شغلی‌شان است. این درحالیست که اخیرا  پیمانکار تعدادی از همکارانمان را با حدود ۱۵ سال سابقه از کار بیکار کرده است. کارگران تصریح کردند: ماه‌هاست منتظر پرداخت مطالبات معوقه خود هستیم اما پیمانکار هیج اهمیتی به پرداخت مطالباتمان ندارد. شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت حقوق‌ها بیشتر ما را تحت فشار قرار می‌دهد.