دبیرکل خانه صنعت ایران:

تلاش‌ها برای رنگین شدن سفره کارگر باشد

به گفته دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، تلاش‌های تمامی ارکان کشور در شرایط تحریم باید در جهت رنگین شدن سفره کارگران باشد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مرتضوی افزود: اتفاق خوبی که رقم خورده جداشدن بخش کالای اساسی از وزارت جهاد کشاورزی و قرار گرفتن در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این بخش مشکلاتی داشتیم. معنی ندارد که در شکر و برنج که کالای اساسی مردم است بحران ایجاد و قیمت آنها را افزایش دهید. آیا باید گوشت را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی بخرید و با قیمت کیلویی ۱۰۰هزار تومان‌ به کارگر بفروشید؟

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی باید خادم کارگران باشد، تصریح کرد: این سازمان حق ندارد دفترچه بیمه کارگران را به دلیل عقب‌افتادگی در پرداخت بدهی تمدید نکند چون قانون این را می‌گوید.

مرتضوی گفت: به واحدهای تولیدی امیدوارتر نگاه می‌کنیم و در راستای تعطیل نشدن آنها کمر همت بسته و با دادستان و قوه قضاییه در این راستا رایزنی‌ها انجام می‌شود لذا به مسائل صنفی و کارگری کشور هوشمندانه و علمی اهمیت داده خواهد شد. 

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: شرکت‌ها باید شرایط را طوری فراهم کنند که تولیدکنندگان کوچک و متوسط بتوانند مانند خارجی‌ها از پولشان به خوبی بهره‌برداری کنند، همان‌طوری که خودروسازی ما ۶ ماه‌ پول قطعه‌سازی را می‌دهند و ۶ ماه صبر می‌کنند و سپس قطعه خود را تحویل می‌گیرند. 

مرتضوی تصریح کرد: در شرایطی که ما همه در رابطه با بهبود وضعیت تولید صحبت می‌کنیم دیگر معنی ندارد که کالای تولیدکننده در گمرک بخوابد و ترخیص نشود. وی گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و استانداری‌ها نباید در مورد مجوزها و پروانه‌ها سخت‌گیری کنند. این شایسته و زیبنده کشور نیست وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی و رونق تولید می‌کنند موانعی در راه تولید ایجاد شود.

    

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه قند فسا:

خواستار بهبود اوضاع و پرداخت مطالبات کارگران هستیم

کارگران قند فسا در استان فارس مدت‌هاست که درگیر تاخیرهای طولانی در پرداخت مطالبات خود هستند. «عبدالرضا خراسانی» رئیس شورای اسلامی کار این کارخانه ریشه مشکلات فعلی را در چهار سال پیش و خصوصی‌سازی این واحد تولیدی می‌داند.

به گزارش ایلنا، وی می‌گوید: یک ماه از مطالبات ما پرداخت شد و قرار بود تا 31 تیر باقی معوقات کارگران پرداخت شود اما متاسفانه ریالی به حساب ما واریز نشد.

خراسانی با بیان اینکه اکنون با احتساب تیرماه مطالبات مزدی کارگران به سه ماه کامل رسیده، می‌گوید: امیدواریم اوضاع در قند فسا تغییر کند. بارها به فرمانداری مراجعه کرده‌ایم و خواستار بهبود اوضاع و پرداخت مطالبات کارگران شده‌ایم.

فرمانداری فسا به کارگران گفته است تا شنبه (5 تیرماه) صبر کنند، چراکه کارفرما وعده داده معوقات را تا آن تاریخ پرداخت کند. خراسانی می‌گوید: امیدواریم تا شنبه به این وعده عمل شود و کارگران دست خالی به خانه بازنگردند.