رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: در حال حاضر اگر به قطعه‌سازها ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متاسفانه با تعطیلی کارخانه و تعدیل کارگران روبه‌رو خواهیم شد.

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح عملکرد فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: به دلیل اینکه قطعه‌سازها چند ماه است به مشکل برخورده بودند، وظیفه خود دانستم که فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشوری را تشکیل دهم. انجمن‌های استان‌ها و انجمن کشوری قطعه‌سازان همکاری صمیمانه‌ای با ما دارند. پیگیر مسائل و مشکلات آنها هستیم و آخرین جلسه را با قائم مقام بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت و خودروسازها داشتیم. نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: متاسفانه به دلیل وضعیتی که برای خودروسازان پیش آمده، به راحتی نمی‌توانند هزینه را پرداخت کنند و نیاز به نقدینگی دارند. البته در ابتدا در حضور جهانگیری تصویب شده بود تا 844 میلیون یورویی اعتبار ارزی به اینها بدهند که به دلیل پیچیدگی‌هایی که در بانک‌ها و بانک مرکزی بود، عملیاتی نشد اما هفته گذشته قبول کردند که زمان وام را تمدید کنند و نصف آن را ارزی دهند.

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور افزود: در حال حاضر اگر به قطعه‌سازها حدود 8 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متاسفانه با تعطیلی کارخانه و تعدیل کارگران روبه‌رو خواهیم شد. هدف اصلی این فراکسیون این بود که کمک کنیم تا مسائل روزمره را حل کنند و صادرات را راه بیندازیم.

وی با بیان اینکه بازار بزرگی در باکو از سوی کارآفرینان آذربایجان و هلدینگ ترکیه‌ای ایجاد کردیم، تصریح کرد: یکی از کارهایی که آغاز کردیم، تامین قطعات برای کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بود که خوشبختانه کنسرسیومی که از قبل در تبریز درخواست کرده بودم و قطعه‌سازها تشکیل شده بود، در این زمان به کار آمد و سریعا ارتباط برقرار شد و هیاتی از باکو آمدند و از برخی کارخانجات بازدید کردند و انجمن کشوری قول دادند با ما همکاری کنند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: چنانچه بتوانیم صادرات قطعه‌سازی را راه بیندازیم مشکل عمده قطعه‌سازان برای تامین نقدینگی و پول کارگران حل می‌شود، ضمن اینکه می‌توانند در برابر صادرات نیز واردات انجام داده و مشکلات خود را حل کنند.

بی‌مقدار افزود: یکی دیگر از اهداف این بود تا به داخلی‌سازی کمک کنیم و با شناختی که از واحدهای قطعه‌سازی دارم، تشویق و حمایت کنیم تا از صندوق نوآوری نیز کمک‌هایی شود و قطعات حساسی که از خارج نمی‌دهند یا به سختی می‌توان خرید، تولید کنند. همکاری خوبی در این رابطه با وزارت صنعت معدن و تجارت داریم و صحبت‌هایی نیز با وزیر داشتیم که چنانچه قطعه‌سازها و خودروسازها بیکار شوند، 700هزار نفر بیکار می‌شوند که 15هزار میلیارد تومان فقط حق بیمه پرداخت می‌کنند و از این نیز محروم می‌شوید. این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت تعاون قضیه را خیلی جدی نگرفته و متاسفانه وزیر اقتصاد اصلا در این وادی‌ها نیست و فکر می‌کند که نباید وارد میدان شود تا از طریق بانک‌های دولتی تشویق کند تا قطعات را بسازند. در واقع وزیر اقتصاد گم شده و معلوم نیست که چه کار می‌کند. وی با ابراز نگرانی از اینکه چنانچه نتوانیم تولیدات را در قطعه‌سازی حفظ کنیم، کارگران بیکار می‌شوند، افزود: در کنار آن مسائل اجتماعی، سیاسی و شورش نیز دامن‌گیر می‌شود. مشکل اصلی بانک مرکزی است و فقط می‌خواهد که نرخ دلار و تورم را پایین بیاورد و سفت بسته و نه اجازه می‌دهد که قطعات را بدون انتقال ارز وارد کنند و همین باعث می‌شود که خیلی وقت‌ها به دلیل یک قطعه کوچک، چندین هزار خودرو در محوطه بخوابد.

نماینده تبریز گفت: قبلا نامه‌ای محرمانه به عبدالناصر همتی نوشته بودم و کلیات این بود که به داد اینها برسید. کمبود و قحطی کالا بدتر از گرانی است. هفته گذشته نیز اعتراض کردم و اعتقاد دارم که نباید دلار را خیلی پایین بیاورند. البته درست است که فکر می‌کنند با پایین آمدن دلار، در قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارد اما به دلیل کشش بازار اگر دلار هم پایین بیاید، بسیاری از قیمت‌ها دیگر به این زودی پایین نمی‌آید، مگر اینکه ثبات پیدا کند.

وی ادامه داد: نظر بنده این است که دلار که بین 13 یا 14هزار تومان جا افتاده بود را تثبیت کنند تا درآمدی داشته باشند و به واحدهای تولیدی کمک کنند که متاسفانه عمل نشده و به دلار 4200 تومان نیز اعتراض دارم.

بی‌مقدار گفت: چنانچه بتوانیم دلار را در کشور تک نرخی کنیم و حول و حوش 13 تا 14هزار تومان  نگه داریم و به ثبات برسانیم، در این زمان واحدهای تولیدی بهتر می‌شوند. البته واحدهای بورس نیز باید برای تامین نقدینگی اقدام کنند چراکه مهمترین مشکل اکثر واحدهای تولیدی، کمبود نقدینگی و بخشنامه‌هایی است که برای واردات و صادرات  صادر می‌کنند.