گروه حوادث: یک تبهکار فراری از ارومیه در هشتگرد یک باند خطرناک تشکیل داد تا به سرقت‌های مسلحانه دست بزند.

آبان ماه سالجاری ماموران پلیس ارومیه در جریان کلاهبرداری میلیونی مرد جوانی قرار گرفتند و تیمی از ماموران برای دستگیری متهم وارد عمل شدند.

با توجه به حساس بودن پرونده تیمی ماموران پلیس آگاهی پرونده تحقیقات فنی خود را آغاز کردند و در گام نخست طعمه‌های مرد فریبکار هدف تحقیق قرار گرفتند.

ماموران در این مرحله تصویر مجرمان سابقه‌دار را پیش روی طعمه‌های پرونده کلاهبرداری میلیونی قرار دادند تا اینکه تصویر یکی از تبهکاران حرفه‌ای که عزت نام دارد هدف شناسایی قرار گرفت.

متهم فراری

کارآگاهان با شناسایی کلاهبردار میلیونی ردیابی‌های پلیسی را کلید زدند و در ابتدا مخفیگاه متهم که مدتی در آنجا پنهان شده بود ردزنی شد اما وقتی ماموران برای دستگیری متهم وارد عمل شدند مشخص شد که عزت  40 ساله قبل از حضور ماموران پا به فرار گذاشته است.

تجسس‌های پلیسی نشان از آن داشت که عزت از شهر خارج شده و به شهرهای غربی کشور سفر کرده است اما هربار که ماموران برای دستگیری وی دست به کار می‌شدند این تبهکار حرفه‌ای قبل از حضور ماموران مخفیگاهش را تغییر می‌داد.

ردیابی‌ها ادامه داشت تا اینکه ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران اطلاع پیدا کردند که یک تبهکار حرفه‌ای در منطقه هشتگرد استان البرز، یک خانه تیمی تشکیل داده است.

متهم تحت نظر

کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران در کاوش‌های پلیسی پی بردند که عزت پس از فرار از ارومیه مدتی در شهرهای کشور پنهان شده و با حضور در منطقه هشتگرد یک باند پنج نفره تشکیل داده است.

تیم پلیسی که احتمال می‌دادند عزت برای اجرای یک سناریوی تبهکارانه این باند را تشکیل داده به صورت نامحسوس تحت نظر قرار گرفت.

ماموران در مدت زمانی که حرکات عزت و همدستانش را زیر نظر داشتند با صحنه عجیبی روبرو شدند.

عزت که احتمال می‌رفت قصد دارد یک سناریوی خشن برای ادامه تبهکاری‌اش را به اجرا بگذارد در این باند پنج نفره بارها اقدام به تغییر همدستانش داد و هربار که اعضای باند تغییر می‌کردند تیم جدیدی تشکیل می‌داد تا اینکه در آخر توانست یک باند خشن و مورد اطمینان تشکیل دهد.

نقشه ای ناکام

کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی تهران که حرکات متهمان را زیر نظر داشتند متوجه شدند که این باند پنج نفره قصد خرید چند اسلحه دارند و در گام بعدی مشخص شد که عزت قصد سرقت از یک صرافی را دارند.

عزت غافل از اینکه همه حرکاتش از سوی پلیس تحت نظر است چند روزی به چهارراه استانبول می‌رفت و یک صرافی بزرگ را تحت نظر قرار می‌دادند تا با بررسی کامل نقشه سرقت و فرار را طراحی کنند.

همین سرنخ‌ها و اطلاعات به دست آمده کافی بود تا ماموران پلیس آگاهی تهران قبل از اجرایی شدن این سرقت مسلحانه برای دستگیری متهمان وارد عمل شوند.

کارآگاهان که در کمین دزدان نشسته بودند سحرگاه روز سه‌شنبه 9 بهمن ماه سال جاری با اطمینان از حضور همه اعضای این باند در مخفیگاهشان برای دستگیری متهمان وارد عمل شدند و در یک عملیات غافلگیرانه عزت و همدستانش دستگیر شدند.

عزت و همدستانش که سعی کرده بودند هیچ سرنخی برای لو رفتن نقشه‌شان در خانه نگهداری نکنند ابتدا اصرار بر بیگناهی داشتند اما وقتی در برابر مدارک و شواهد پلیسی قرار گرفتند به ناچار از نقشه‌ای که برای سرقت مسلحانه از یک صرافی کشیده بودند پرده برداشتند.

اعتراف عزت به سرقت

 عزت در اعترافاتش گفت: با گران شدن قیمت دلار به فکر سرقت از یک صرافی افتادم چون می‌دانستم پول خوبی به جیب می‌زنم و برای تبدیل کردن دلارها به تومان دردسری ندارم به همین خاطر از شش ماه قبل شروع به انتخاب اعضای باندم کردم.

وی افزود: در این مدت چون پولی در بساط نداشتم و هدایت یک باند نیاز به پول داشت، همزمان با شناسایی اعضای باندم یک سناریوی کلاهبراری را در شهر ارومیه طراحی کردم و پس از اجرای آن با پول‌های به دست آمده پا به فرار گذاشتم.

تبهکار همه فن حریف ادامه داد: با پول‌های به جیب زده مدتی در چند شهر زندگی پنهانی داشتم و در این مدت با افراد زیادی برای اجرای نقشه سرقت مسلحانه از یک صرافی آشنا شدم اما بعد از مدتی که آنها را زیر نظر قرار می‌دادم متوجه می‌شدم که نمی‌توانم به آنها اطمینان کنم تا اینکه از شهرهای غربی به منطقه هشتگرد استان البرز سفر کردم. عزت گفت: مدتی در هشتگرد با افرادی که از قدیم آشنا بودم در ارتباط بودم و از طریق آنها با چند جوان دیگر آشنا شدم که از میان همه آنها توانستم چهار مرد همه فن حریف را انتخاب کردم.

وی افزود: اعضای باند تشکیل شده بودند و یکبار برای اجرای نقشه‌مان تصمیم گرفتیم در نقش مامور به صرافی بزرگی که در چهارراه استانبول است برویم و سپس به بهانه 100 هزار دلار نقشه سرقت‌مان ر به اجرا بگذاریم اما این نقشه به اجرا نرسید و منتظر یک موقعیت بهتر بودیم و این در حالی بود که منتظر بودیم سفارش اسلحه‌مان آماده شوم و به دستمان برسد.

عزت ادامه داد: چند روزی صرافی را که هدف قرار داده بودیم تحت نظر گرفتیم و همه مسیرهای فرار را مورد بررسی قرار دادیم اما هنوز اسلحه‌ها به دستمان نرسیده بود و قرار بود چند روز دیگر تفنگ‌ها به دستمان برسد و نقشه را با اجرا برسانیم و این در حالی بود که فکر نمی‌کردیم پلیس ما را تحت نظر دارد و قبل از اینکه دست به سرقت بزنیم دستگیر شدیم.

بنا به این گزارش، متهمان به دستور بازپرس پرونده برای تحقیقات بیشتر و شناسایی دیگر جرائم احتمالی‌شان در اختیار ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران قرار دارند و تجسس‌های برای کشف اسلحه‌ها ادامه دارد.

با توجه به اعتراف صریح متهمان به طراحی سرقت مسلحانه از یک صرافی ، تحقیقات جهت شناسایی جرایم احتمالی متهمان و همچنین کشف سلاح از متهمان در دستور کار قرار گرفت و تحقیقات در این پرونده در مراحل مقدماتی قرار دارد .