گروه حوادث: مرد جوانی که 17 روز در عمق چاهی تاریک زندانی بود تا یک قدمی مرگ پیش رفت.

این مرد در دام وحشتناک دو مرد افغان افتاده بود و اگر 200 میلیون تومان نمی داد باید در خاموشی چاه نفس آخر را می کشید. 

مردجوان کهباورندارد زنده است و هنوز از یادآوری خاطراتش در چاه مرگ وحشت به جانش می افتد می گوید از دادن رضایت به گروگانگیران پشیمان است.

گم شدن یک مرد

سوم خردادماه سال 96 وقتی یک راننده جوان با ترک خانه شان دیگر بازنگشت و خانواده نگرانش پس از جست و جوهای بسیار و وقتی تماس هایشان با موبایل مرد گمشده بی پاسخ ماند خود را به پلیس رساندند و خواستار تحقیقات شدند.

یکی از اعضای خانواده احمد با ابراز ناراحتی از گمشدن این مرد به ماموران گفت: احمد همیشه سوار بر خودروی لیزینگی پدرزنش از خانه خارج می شد تا مسافرکشی کند. وی افزود: احمد این بار هم از خواب بیدار شد صبحانه ای خورد و باز خانه را ترک کرد همیشه با او در تماس بودیم اما این بار از ساعتی به بعد دیگر تماس هایمان قطع شد گفتیم شاید موبایلش ایراد دارد اما شب هرچه منتظر ماندیم بازنگشت یک ساعتی در جست و جویش بودیم اما خبری نشد.

تماس آدم ربایان

همسر احمد به ماموران گفت: ساعتی از گمشدن احمد گذشته بود در این ساعت با همه جا تماس گرفته بودیم تا ببینیم اتفاقی برای شوهرم نیفتاده باشد و بی خبر بودیم تا اینکه  تلفن زنگ خورد یک مرد ناشناس درحالیکه لهجه خاصی داشت و سعی می کرد صدایش را تغییر دهد با تهدید ما به اینکه احمد را ربوده اند و او را خواهند کشت خواست اگر می خواهیم جان شوهرم را نجات دهیم و آنها آزادش کنند باید 200 میلیون تومان پول نقد بپردازیم.

این زن گفت: آدم رباها لهجه افغانی دارند آنها تهدید کردند اگر پلیس را باخبر کنیم احمد را هیچگاه زنده نخواهیم دید آنها جدی بودند و می ترسیم جان احمد در خطر بوده باشد.

دستور ویژه

با این ادعاها و با دستور بازپرس دادسرای امورجنایی تهران تیمی از ماموران اداره 11 پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شدند تا با اقدامات تخصصی گروگان را از چنگال آدم رباهای 200 میلیون تومانی نجات دهند.

کارآگاهان همزمان با بررسی تماس های تلفنی آدم ربایان و درحالیکه خانواده گروگان را آموزش داده بودند تا با آدم رباها با روش خاصی گفتگو کنند به تحقیق برای به دست آوردن سرنخ‌ها پرداختند. در این مرحله پدرزن احمد گفت: به تازگی ماشینی را دراختیار دامادم قرار دادم تا با آن کار کند اما آدم رباها او را ربوده اند و در ازای آزادی او پول می خواهند. آنها مدام تماس می گیرند و ما را تهدید می کنند.

ردیابی مخابراتی

کارآگاهان که ردیابی های مخابراتی را در دستور کار خود قرار داده بودند  پس از چند روز تحقیق و درحالیکه آدم رباها اصرار به دریافت 200 میلیون تومان نقد داشتند و کوتاه هم نمی آمدند  سرانجام با ردیابی شماره تلفن گروگانگیران توانستند ردپای آنها را در حوالی کوره های آجرپزی ورامین پیدا کنند.

عملیات غافلگیرانه

درحالیکه آدم رباها امیدوار بودند به پول بادآورده برسند17 روز بعد از ربودن احمد  در یک عملیات ویژه و غافلگیرانه به دام افتادند.

بررسی ها در صحنه عملیات نشان می داد آدم رباها 4مرد افغان بودند که دو عضو باند توانسته اند فرار کنند.

راز چاه تاریک

در جست و جوی مخفیگاه گروگانگیران هیچ اثری از احمد به دست نیامد تا اینکه با راهنمایی های آدم رباها ماموران خود را به چاهی تاریک رساندند که احمد 17 شبانه روز در آن نگهداری می شد و اجازه بیرون آمدن نداشت.

انتقال به بیمارستان

با توجه و وضعیت وخیم گروگان ماموران در تماس با اورژانس احمد را برای اینکه در یک قدمی مرگ بود به بیمارستان انتقال دادند.

در معاینات پزشکی مشخص شد که احمد شرایط خوبی ندارد و داخل چاه در شرایطی بوده که درصورت سرنرسیدن ماموران شاید دیگر زنده نمی ماند و به زخم بستر نیز مبتلا شده است.

کابوس مرگ

احمد وقتی بهبودی نسبی پیدا کرد وقتی ماموران را بالای سر خودش دید با بغض و وحشت گفت: آن روز  در میدان هفت تیر تهران چهار افغان را به عنوان مسافر به صورت دربستی سوار ماشین کردم تا  به  ورامین برسانم. آنها در ورامین  ناگهان تهدیدم کردند و من مجبور به تغییر مسیر شدم. آنها مرا به زور به کوره های آجرپزی بردند و بعد از سرقت ماشینم مرا  با یک طناب به ته چاه عمیقی فرستادند.

وی که از یادآوری شب و روزهای وحشتناک چاه عمیق به گریه افتاده بود گفت: یک کابوس واقعی بود  یکی از آنها با طناب به داخل چاه آمد و طناب را از دست و پاهایم باز کرد. آنها سپس شماره خانواده ام را از من گرفتند و درخواست پول کردند. 

وی ادامه داد: در مدت 17 شبانه روزی که در چاه بودم  هر چندروز یکبار یکی از آنها برایم یک کلوچه و مقداری آب  به داخل چاه می فرستاد. من روزهای سختی را گذراندم حق استفاده از سرویس بهداشتی را نداشتم و به زخم های عفونی بستر مبتلا شدم.

ادعای بی گناهی

با طرح این شکایت، آدم رباها تحت بازجویی قرار گرفتند اما ادعا کردند بی گناه هستند.  یکی از آنها گفت:  روزی که مأموران برای نجات احمد به ورامین آمدند و چاهی راکه احمد در آن حبس شده بود پیدا کردند ما کنار آن جمعیت ایستاده بودیم و نظاره می کردیم اما ماموران به اشتباه ما را دستگیر کردند.

در دادگاه

در حالی که هیچ ردی از دو متهم فراری به دست نیامده بود دو مرد افغان دیروزبه اتهام آدم ربایی،سرقت و اخاذی در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران ریاست قاضی توکلی پای میز محاکمه ایستادند.

در ابتدا احمد در جایگاه ایستاد و گفت: بعد از نجات از عمق چاه به بیمارستان رفتم و تحت درمان قرار گرفتم اما به خاطر زخم بستر هزینه های درمانم زیاد بود. به همین خاطر پیشنهاد متهمان  را قبول کردم و م 20 میلیون تومان گرفتم تا از شکایت آدم ربایی گذشت کنم. من به خاطر شرایط سختی که داشتم ناچار به این کار شدم ولی حالا به خاطر  سرقت و اخاذی از آنها شکایت دارم.  سپس دو مرد افغان در جایگاه ایستادند اما جرمشان را انکار کردند و گفتند حرف های احمد دروغ است. آنها همچنین در پاسخ به سوال قاضی درباره اینکه چرا برای جلب رضایت احمد 20 میلیون تومان به او پرداختید سکوت کردند و حرفی نزدند. بنابه این گزارش؛ در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد تا رای صادر کند.