سیدمحمد میرزامحمدزاده

نشست گروه بیست روز گذشته آخرین دستور جلسات خود را نیز به پایان رساند. این نشست عمدتاً بر جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین تغییرات اقلیمی جهان تمرکز داشت. در این نشست کشورها برای بازنگه‌داشتن فضای بازار و اصلاح سازمان تجارت جهانی برای بهبود کاربردهایش توافق کردند. آن‌ها همچنین در مورد نیاز توجه به مسائل پیچیده و پرفشار و چالش‌هایی از جمله تغییرات اقلیمی، کارایی منابع، هوا، زمین، آب تمیز و آلودگی دریایی از جمله زباله‌های پلاستیکی دریایی، از بین رفتن تنوع‌ زیستی، مصرف پایدار و تولید، کیفیت محیط‌های شهری و دیگر مسائل زیست‌محیطی و نیز ارتقا و هدایت جایگزینی انرژی با بهترین علوم موجود در حین ارتقای توسعه پایدار توافق کردند.

ترامپ در این نشست اعلام کرد که موافق فروش تجهیزات آمریکایی به شرکت مورد تحریم هوآوی است. او همچنین در مورد اینکه آیا  از نظر وی کشته شدن یک خبرنگار (ماجرای قتل خاشقجی از سوی عربستان) از سوی دولت نفرت‌انگیز است، گفت: بله چه از سوی دولت و چه هرکس دیگری نفرت‌انگیز است و اگر به عربستان‌سعودی نگاه کنید بابت این ماجرا 13 نفر یا بیشتر محاکمه شدند و باقی هم در حال محاکمه هستند.

ترامپ همچنین از توقف اعمال تعرفه بیشتر بر 300 میلیارد دلار واردات کالای چینی به آمریکا، تا زمان مذاکره برای حل جنگ تجاری بین دو کشور، خبر داد.  اما ولادیمیر پوتین، ستاره برجسته ژئوپولتیک جهان، روز جمعه (هفتم تیرماه) روز پرحاشیه‌ای را در سطح جهانی در نشست گروه 20 پشت‌سر گذاشت؛ حواشی که حتی با استانداردهای خود وی نیز عجیب بود.

ارزش‌های لیبرال  «منسوخ»  است

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اول از همه مصاحبه وی با روزنامه فایننشیال‌تایمز بود که مورد توجه قرار گرفت که در آن پوتین با این ادعا که نظم سیاسی لیبرال جهان اهداف خود را فراموش کرده است، منجر به تزلزل در اتحادیه اروپا شد.

چند ساعت بعد، او با خوشحالی شنونده ظاهراً یک جوک از سوی ترامپ در مورد قتل خبرنگاران در روسیه بود.

بعد، انتشار فیلمی از پوتین در حال دست دادن با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، که به شکل فوق‌العاده‌ای عبوس به نظر می‌رسید، منجر به طوفان رسانه‌ای دیگری شد و در طول نشست گروه، در گردهم‌آیی ثروتمندترین اقتصادهای جهان، وی نزدیک به ده‌ها جلسه و دیدار داشت و زمان لازم برای توافق با چین به‌منظور کاهش استفاده از دلار در تجارت‌های دوجانبه را که هدفی بلندمدت برای روسیه بود، پیدا کرد.

پوتین در مصاحبه خود با فاینشال‌تایمز گفت که ایده‌ لیبرال، که از نظر او برجستگی دموکراسی، حقوق بشر، اشتراکات فرهنگی و صبوری هست، منسوخ شده‌ است.

پوتین در طول نشست گروه20، در گردهم‌آیی ثروتمندترین اقتصادهای جهان، ده‌ها جلسه و دیدار داشت و فرصت کافی برای توافق با چین به‌منظور کاهش استفاده از دلار در تجارت‌های دوجانبه را که هدفی بلندمدت برای روسیه بود، پیدا کرد

وی گفت: لیبرال‌ها نمی‌توانند همچون چند دهه گذشته، هرچه می‌خواهند به دیگران دیکته کنند.

مقابله با مهاجران موجه است

وی گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اجازه ورود یک میلیون پناهجو، که بیشترشان سوری هستند، برای اقامت در کشورش مرتکب اشتباه شده و ترامپ با تلاش برای جلوگیری از ورود مهاجران و موادمخدر از مکزیک، مسیر درست را رفته است.

پوتین گفت: این ایده لیبرال بر این پیش‌فرض استوار است که نباید کاری انجام شود؛ مهاجران می‌توانند با معافیت از مجازات، بکشند، غارت و تجاوز کنند، چراکه حقوق آن‌ها به‌عنوان مهاجر باید حفظ شود؛ اما هر جنایتی مجازات خود را دارد. ایده لیبرال منسوخ شده است. این ایده در تضاد با منافع اکثریت گسترده جمعیت است.

پوتین در مصاحبه خود همچنین تنوع تمایلات و هویت جنسی مردم را ورای تحمل دانست و گفت: ما مشکلی با اشخاص دگرباش نداریم، اما برخی مسائل از نظر ما بیش از اندازه است. آن‌ها حالا مدعی هستند که کودکان می‌توانند پنج یا شش نقش جنسی داشته باشند. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در واکنش به این سخنان در توئیتر خود نوشت: من قویاً با آقای پوتین که می‌گوید لیبرالیسم منسوخ شده است، مخالفم. چیزی که از نظر من منسوخ شده، استبدادگرایی، کیش شخصیت و حاکمیت اولیگارش‌ها است. پوتین 66 ساله، مأمور سابق کاگ‌ب که تقریباً 20 سال قدرت را در روسیه در دست دارد، پس از آنکه وعده داد با دشمنان تروریست‌ خود در چچن با «ضرب و شتم مواجه شود»، قدرت را در روسیه در دست گرفت؛ اصطلاحی که حالا در روسیه به‌شدت عمومی شده است. پوتین که گهگاه در سخنان خود تأکید می‌کند که مرد فاسدی نیست، یکبار به شوخی عنوان کرد که کار کمونیستی همچون ارتباط جنسی گروهی است به‌گونه‌ای که ممکن نیست بتوان تشخیص داد چه کسی مشغول فعالیت و چه کسی مشغول انتفاع است. زمانی که وی در مورد اقدامات در جنگ چچن در اوایل قدرتش مورد انتقاد بود، یکبار در یک نشست خبری، خبرنگاری را که در مورد قربانیان مین‌های کارگذاشته شده سوال کرده بود، تهدید به اخته شدن کرد. در اظهارات افتتاحیه نشست گروه بیست در اوساکای ژاپن، ترامپ در حال خوش و بش با پوتین، در اظهارنظر در مورد خبرنگاران گفت: از دست آن‌ها خلاص شو؛ اخبار قلابی اصطلاح بزرگی است، اینطور نیست؟ تو این مشکل را در روسیه نداری، اما ما داریم.

پوتین گفت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اجازه ورود یک میلیون پناهجو، که بیشترشان سوری هستند، برای اقامت در کشورش مرتکب اشتباه شده و ترامپ با تلاش برای جلوگیری از ورود مهاجران و موادمخدر از مکزیک، مسیر درست را رفته است

پوتین در واکنش به این حرف‌ها گفت: در روسیه هم همینطور است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران، کشته شدن 58 خبرنگار در روسیه را در دوران پس از شوروی سابق مستند کرده است که بیشترشان به قتل رسیده‌اند یا در حوادثی بدون ذکر علت جان خود را از دست داده‌اند.

دیمیتری اس پسکوف، سخنگوی پوتین، روز جمعه (هفتم تیر ماه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران روس در شفاف سازی سخنان پوتین گفت که وی نفس نظم سیاسی لیبرال را مورد انتقاد قرار نداده است، بلکه او تلاش رهبران غرب برای اعمال آن برای حذف دیگر نظام‌های سیاسی را قبول ندارد.

پسکوف گفت: بنا به باور من، ولادیمیر پوتین همچنان به ایده‌های لیبرالیسم بسیار نزدیک مانده است. اما اگر در همین حال استبدادگرایانی در برخی مناطق باقی مانده‌اند، باید از مردم آن کشورها در این مورد سوال پرسید. ما نباید آن‌ها را قضاوت کنیم و رژیم و دولتشان را تغییر دهیم.