خدیجه علامه‌زاده

اوایل روز چهارشنبه (29 خرداد ماه) سه موشک به ساختمان‌های مرکزی چندین شرکت نفتی جهانی از جمله غول نفتی آمریکا اگزون‌موبیل برخورد کرد و منجر به زخمی شدن دو کارگر عراقی شد. این حمله جزو آخرین حملات به زیرساخت‌های نفتی در منطقه بود. این موشک‌ها به ساختمانی موسوم به برج‌سیا مجتمع اقامتی و عملیاتی در غرب بصره عراق برخورد کرد.

چارلز استراتفورد، خبرنگار الجزیره از بصره گزارش کرد که شرکت اگزون به سرعت 21 کارمند خارجی خود را از این ساختمان تخلیه کرد. دیگر شرکت‌های فعال در این محدوده شامل رویال داچ شل و انی ایتالیا می‌شود.

استراتفورد گفت: مقامات امنیتی، موشک برخورد کرده را از نوع کاتیوشا معرفی کردند و این درحالی‌است که وزیر نفت عراق گفته است تولید نفت در منطقه به واسطه برخورد موشک آسیبی ندیده است.

وی در ادامه افزود: ما در حال بررسی این موضوع هستیم، حملاتی در یک ‌ماه و نیم اخیر رخ داد، ازجمله حملات موشکی خنثی شده به منافع خارجی باید ببینیم دلیل آن‌ها چیست.

تداوم حملات به نفت

سه‌شنبه هفته گذشته (21خرداد ماه) دو انفجار در دو نفتکش در دریای عمان به وقوع پیوست و چهار نفتکش دیگر در ماه می(اردیبهشت ماه) نیز هدف قرار گرفتند که آن‌ها نیز در نزدیکی تنگه هرمز یکی از کلیدی‌ترین مسیرهای رفت‌ و آمد نفت و گاز در خاورمیانه به وقوع پیوست.

هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئولیت این حملات را برعهده دارد، از طرف دیگر نیز مقامات آمریکا انگشت اتهامات خود را به سوی ایران گرفتند که این کشور تمامی اتهامات را رد کرده است. روز سه‌شنبه اواسط این هفته (28 خرداد ماه) موشکی به یکی از پایگاه‌های نظامی عراق که نیروهای آمریکایی در آن اسکان داشتند در شمال شهر موصل اصابت کرد و ارتش عراق در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد.

سه موشک دیگر نیز روز دوشنبه (27 خرداد ماه) به یک پایگاه دیگر که میزبان سربازان آمریکایی در شمال بغداد پایتخت عراق بود اصابت کرد؛ کسی تاکنون مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

همچنان که تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران رو به افزایش است و عراق همواره به‌عنوان مکانی برای تقابل این تنش‌ها بین دو رقیب قدیمی دیده می‌شود، این حملات در حال ادامه هستند.

ایالات متحده سپاه قدس ایران را در لیست سیاه سازمان‌های تروریستی قرار داده است. این ارگان از برخی گروه‌های مسلح در عراق حمایت می‌کند؛ ایران نیز اقدام مشابهی را در برابر نیروهای آمریکا که در خاورمیانه فعالیت می‌کنند انجام داده است.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا روز سه شنبه(28 خرداد ماه) گفت که دولت رئیس‌جمهور ترامپ هیچ تمایلی برای جنگ با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

اگرچه پمپئو تاکید کرد که واشنگتن به کارزار فشار حداکثری علیه تهران ادامه می‌دهد چراکه معتقد است ایران یک بازیگر بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه به‌شمار می‌آید.