دولت جدید تشکیلات خودگردان علی‌رغم مخالفت گسترده گروه‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی سوگند یاد کرد تا اقدامی در راستای تشدید اختلافات داخلی باشد. دولت جدید تشکیلات خودگردان شنبه شب (24 فروردین ماه) با نخست‌وزیری محمد اشتیه سوگند یاد کرد. دولت جدید 16 وزیر جدید دارد و پنج تن از وزرا مناصب خود در دولت قبلی (به نخست‌وزیری رامی الحمدالله) را حفظ کرده‌اند. وزرا از استان‌های مختلف کرانه باختری، قدس و نوار غزه هستند. دو گروه جبهه دموکراتیک و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین حاضر به مشارکت در این دولت فلسطینی نشدند، اما مابقی گروه‌های عضو سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در آن شرکت دارند؛ دو جنبش فتح و حماس هم مشارکت در این دولت را تحریم کردند. وزارتخانه کشور و اوقاف تاکنون وزیری ندارد و محمد اشتیه تا تعیین وزیر، مسئولیت این دو وزارتخانه را برعهده خواهد داشت. بر اساس گزارش العربی الجدید در دولت جدید سه زن نیز حضور دارند و وزارتخانه‌های بهداشت، زنان و گردشگری را بر عهده دارند؛ دو وزارتخانه آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز از هم تفکیک شده‌اند. چهره‌های قدیمی حاضر در این دولت عبارتند از: نبیل ابوردینه است که معاون نخست‌وزیر و وزارت اطلاع‌رسانی را بر عهده گرفته؛ زیاد ابوعمرو معاون نخست‌وزیر، ریاض المالکی وزیر خارجه، شکری بشاره وزیر دارایی و رولا معایعه وزیر گردشگری.

سوگند ناقص دولت جدید؛ عمدی یا سهوی؟

بر اساس گزارش خبرگزاری شهاب، دولت اشتیه شنبه شب حین ادای سوگند سهوا یا عمدا بخشی از متن قسم را از جا انداخته و قرار است امروز ادای سوگند را تکرار کند. متن کامل سوگند در ماده 35 قانون اساسی فلسطین آمده اما دولت اشتیه جمله الوفاء للشعب و تراثه القومی (وفادار به ملت و میراث ملی) را در ادای سوگند حذف کرده است. بنا به این گزارش، چند دقیقه پس از آنکه نخست‌وزیر و اعضای دولت در برابر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان سوگند خوردند، بحث و جدل‌های بسیاری درباره حذف این بخش به راه افتاده و قرار بر تکرار سوگند شده است.

 جهاد اسلامی

جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به تشکیل دولت جدید تشکیلات خودگردان اعلام کرد، این دولت با خصوصیاتی که دارد نمی‌تواند در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بازداشت گسترده شهروندان فلسطینی بایستد. این جنبش فلسطینی تصریح کرد، در زمانی که رژیم صهیونیستی از قصد خود برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری خبر می‌دهد و آمریکا به رونمایی از معامله قرن برای تسویه مسأله فلسطین اشاره می‌کند،‌ شایسته است در راستای بازگشت وحدت ملی، پایان اختلافات و تجدیدنظر در ساختار سازمان آزدیبخش فلسطین بر اساس توافق 2005-2011 کار شود.

حماس

حماس هم دیشب به دنبال تشکیل کابینه جدید از سوی جنبش فتح طی بیانیه‌ای این اقدام فتح را انحصارطلبی خواند. این جنبش فلسطینی تأکید کرد: اقدام جنبش فتح در تشکیل [کابینه] محمد اشتیه تداوم سیاست انحصارطلبی و دور کردن [دیگران] و تداوم دو دستگی [بین گروه‌های فلسطینی] است .

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

مریم ابودقه، عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی اعلام کرد، در راستای نبود توافق ملی، این دولت منجر به افزایش تنش‌ها و دلیلی برای ادامه اختلافات طی سال‌های آینده خواهد شد. وی افزود: عدم مشارکت جبهه مردمی در این دولت بر پایه اصل ما مبنی بر امتناع حضور در هر سازمانی است که از توافق اسلو ایجاد شده باشد؛ تا زمانی که اصلاحات ریشه‌ای در بنیان نظام سیاسی فلسطین (تشکیلات خودگردان) صورت نگیرد، ما در هیچ دولتی شرکت نخواهیم کرد.

جبهه دموکراتیک 

طلال ابوظریفه عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک هم به وبگاه عربی 21 گفت: دولت اشتیه در پیچیده‌ترین شرایط تاریخ ملت فلسطین شکل می‌گیرد به همین دلیل شایسته بود در تشکیل این دولت بدون توافق ملی تجدیدنظر و به اصلاحات سیاسی و اداری روی آورده شود تا حقوق و مطالبات ملت ما در غزه، قدس و داخل زندان‌ها و خارج (از فلسطین) برای تکمیل مسیر مبارزه تحقق یابد.