یک هواپیمای مسافربری که از آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی عازم کنیا بوده، پس از بلند شدن از باند فرودگاه دچار سانحه شده و در ۵۰ کیلومتری آدیس‌آبابا سقوط کرده است.

یک فروند بوئینگ ۷۳۷ اتیوپی که پیش از ظهر روز یکشنبه ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) از آدیس‌آبابا راهی نایروبی پایتخت کنیا بود کمی پس از بلندشدن از فرودگاه سقوط کرد.

این هواپیما ۱۴۹ مسافر و ۸ خدمه داشته است. ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در توییتی این خبر را تایید کرد و به بازماندگان سانحه تسلیت گفت.

هواپیما در ۵۰ کیلومتری جنوب آدیس‌آبابا سقوط کرده است.

شرکت هواپیمایی اتیوپی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارتباط با بوئینگ مسافربری اندکی پس از برخاستن از فرودگاه آدیس‌آبابا قطع شد. به گفته این شرکت،  بوئینگ ۷۳۷ ساعت ۸ و ۳۸ دقیقه صبح به وقت محلی باند فرودگاه را ترک کرد و شش دقیقه بعد ارتباط آن با برج مراقبت فرودگاه قطع شد.

به‌نظر می‌رسد همه سرنشینان بوئینگ جان خود را در این سانحه از دست داده‌اند. خبرگزاری‌های بین‌المللی در آخرین گزارش‌های خود از دست‌کم ۱۵۰ نفر قربانی خبر داده‌ا‌ند.

سرنشینان هواپیما از ۳۳ ملیت متفاوت بودند. ۳۲ نفر از آنها از شهروندان کنیا و ۱۷ نفر نیز اتیوپیایی بودند. درباره علت سقوط بوئینگ ۷۳۷ گزارشی منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، شرکت هواپیمایی «اتیوپین‌ایرلاین» (Ethiopian Airline) یک شرکت مسافربری هوایی قابل اعتماد به شمار می‌رود و پروازهای زیادی به نقاط مختلف جهان، از جمله به فرانکفورت و مونیخ و لندن دارد.

با این‌حال این نخستین سانحه هوایی این شرکت مسافربری هوایی نیست. در ژانویه سال ۲۰۱۰ نیز یک بوئینگ۷۳۷ این شرکت با ۹۰ سرنشین در سواحل لبنان در دریای مدیترانه سقوط کرد. در سال ۱۹۹۶ یک هواپیمای مسافربری این شرکت با ۱۷۵ سرنشین ربوده شد. 

ربایندگان می‌خواستند هواپیما را به استرالیا هدایت کنند اما به دلیل تمام شدن سوخت هواپیما، خلبان تصمیم گرفت آن را در آب‌های نزدیک کامرون بر روی دریا فرود آورد. در این فرود اضطراری تنها ۵۰ نفر از سرنشینان زنده ماندند.