سینا سبزیان

به گفته یک دیپلمات شورای امنیت، بر اساس گزارش محرمانه سازمان ملل متحد، کره شمالی در حال انتقال تسلیحات بالستیک و هسته‌ای خود برای مخفی کردن آن‌ها از حملات بالقوه نظامی ایالات‌متحده است.

بر اساس گزارش شش ماهه سازمان ملل متحد، حتی باوجودآنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده برگزاری دومین اجلاس خود با کیم‌ جونگ‌ اون، رهبر کره شمالی در ماه آتی میلادی در ویتنام را تأیید کرده است، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی همچنان ادامه دارد و هیچ نشان تغییری در آن مشاهده نمی‌شود.

هفته گذشته ترامپ کره شمالی را به دلیل پیشرفت‌های گسترده در مذاکرات تمجید کرد و بااین‌حال منبع خبر به سی‌ان‌ان گفت گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در تلاش است برنامه هسته‌ای و موشکی خود را آماده‌به‌کار نگه دارد.

به گفته این دیپلمات سازمان ملل متحد، این گزارش شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد روندی مداوم در بخشی از پایگاه DPRK در دست اقدام برای متفرق کردن مکان‌های سرهم‌بندی، ذخیره‌سازی و آزمایش است.

هیات کارشناسانی که این گزارش را تهیه کرده‌‌اند، بعدازآن تشکیل شد که چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر پیونگ‌یانگ فشار آورد تا آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند. آن‌طور که منبع خبر به سی‌ان‌ان گفته است، این گزارش روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه) به کمیته 15 نفره تحریم شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است.

شکست تحریم‌های کره شمالی

بر اساس خلاصه‌ای از گزارش که از سوی سی‌ان‌ان رؤیت شده است، تحریم‌های بین‌المللی به‌صورت مؤثر برای بازداشت توسعه هسته‌ای کره شمالی عمل نمی‌کنند.

بر اساس این خلاصه گزارش، کره شمالی که خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است، همچنان با افزایش گسترده انتقال غیرقانونی محصولات نفتی و زغال‌سنگ به‌صورت کشتی به کشتی با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مقابله می‌کند. گزارش‌های پیشین نیز کره شمالی را به انجام چنین تخلفاتی متهم کرده بودند. همچنین در این خلاصه آمده است: بانک‌های جهانی و شرکت‌های بیمه‌ای همچنان به‌صورت ناخواسته پرداخت‌ها و پوشش‌هایی را  حتی برای کشتی‌های بزرگ و انتقال‌ محصولات نفتی چند میلیون دلاری غیرقانونی به‌صورت کشتی به کشتی تأمین می‌کنند. دیپلمات سازمان ملل گفته است این گزارش در مورد انتقال یک محموله نفتی به ارزش بیش از 5.7 میلیون دلار آمریکا اطلاع یافته است.

خلاصه گزارش همچنین کره شمالی را متهم به تخطی از تحریم تسلیحاتی سازمان ملل کرده و گفته است این کشور تسلیحات کوچک و سبک و دیگر تجهیزات نظامی را به لیبی، سودان و شورشیان حوثی در یمن از طریق واسطه‌های خارجی ارسال کرده است.

اجلاس گذشته ترامپ و کیم

ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سال گذشته در سنگاپور دیدار کردند و در آن دیدار کیم موافقت کرد برای غیرهسته‌ای سازی شبه‌جزیره کره گام بردارد.

سی‌ان‌ان پیش‌تر گزارش کرده بود ترامپ بعد از دیدار به‌صراحت عنوان کرد اجلاس هرگونه خطر هسته‌ای از سوی کره شمالی را از بین برده است. هرچند دیدار آن دو هیچ نتیجه ملموسی مبنی بر اینکه رژیم سرکش برنامه‌ هسته‌ای خود را لغو می‌کند را ارائه نکرد.

در ماه ژانویه (یک ماه قبل)، گزارش دفاع موشکی پنتاگون عنوان کرد کره شمالی همچنان یک تهدید بالقوه برای ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود.