رسانه آمریکایی گزارش داد واشنگتن جنگ اوکراین را فرصتی مناسب برای آزمایش دستاوردهای خود در حوزه هوش مصنوعی و جنگ‌افزارهای الکترونیک می‌داند؛ آزمایش‌هایی که گرچه در میدان نبرد برای اوکراین سودی ندارند، اما پنتاگون را از نقاط قوت و ضعف فناوری‌های جدید خود آگاه می‌سازند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در این مقاله اوکراین را آزمایشگاه آمریکا برای سنجش پروژه‌های تازه پنتاگون و شرکت‌های فناوری این کشور دانست؛ مکانی که آمریکا در آن دستاوردهای نظامی خود در حوزه هوش مصنوعی را به آزمایش می‌گذارد تا نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کند. به‌عنوان‌مثال، در این گزارش آمده است: پهپادهای آمریکایی که سال گذشته به اوکراین ارسال شد، به‌آسانی (توسط نیروهای روسیه) ساقط شدند. (در نتیجه) مقامات پنتاگون دریافتند که باید در نحوه ساخت و چیدمان ماهواره‌های نظامی آمریکا بازنگری کنند.

به اذعان این رسانه آمریکایی، واشنگتن در گذشته فناوری‌های نظامی خود در حوزه هوش مصنوعی را در بحران‌هایی مانند همه‌گیری کرونا و خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به کار گرفته بود، اما هرگز این فرصت را پیدا نکرده بود که از آن‌ها در جنگی واقعی استفاده کند. به همین دلیل است که به گزارش این روزنامه، جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم یک «رگه طلا» را دارد؛ فرصتی مناسب برای آزمایش میدانی این فناوری‌های جدید. یکی از فناوری‌های هوش مصنوعی که آمریکا در حال حاضر در اوکراین استفاده می‌کند، پروژه ماون (Maven) است که ۶ سال قبل توسط گوگل معرفی شد؛ پروژه‌ای که در نهایت به‌دلیل مخالفت گسترده کارمندان گوگل با فعالیت در حوزه نظامی، به پیمانکاران دیگری محول شد. 

پروژه ماون به فرماندهان اوکراینی اجازه می‌دهد تا حرکات نیروهای روسی را شناسایی کرده و از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی گام‌های بعدی استفاده کنند. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، اکنون، این فناوری در خط مقدم اوکراین در حال آزمایش است و افسران غربی و اوکراینی، همراه با برخی از پیمانکاران نظامی در «سیلیکون ولی» مشغول بررسی «راه‌های جدید برای شناسایی و استفاده از نقاط ضعف روسیه هستند. نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه این جنگ محدودیت فناوری نظامی آمریکا در میدان نبرد را آشکار کرد، گزارش داد بر اساس نتایجی که تا امروز به دست آمده، واشنگتن حالا می‌داند وارد کردن فناوری‌های قرن ۲۱ به سنگرهای قرن ۱۹ و جنگ‌های قدیمی بسیار دشوار است و هنوز معلوم نیست که آیا حمایت‌های تسلیحاتی آتی آمریکا می‌تواند ورق جنگ را به نفع اوکراین برگرداند یا نه.  اوکراین برای دفع حملات روسیه بیش از همه چیز به جریان مداوم سلاح‌ها و مهمات ساده نیاز دارد، مخصوصا گلوله توپ که کشورهای غربی در تامین آن به مشکل خورده‌اند.  کی‌یف با آغاز جنگ، شروع به ساخت پهپادهای ارزان‌قیمت در مقیاس گسترده کرد، اما کارشناسان غربی نگران این هستند که این پهپادها هم در نهایت در برابر حجم انبوه حملات روسیه ناکارآمد ظاهر شوند، حملاتی که گرچه با تسلیحات نسبتا ساده انجام می‌شود، اما مداوم است و مهمات موردنیاز آن توسط صنایع نظامی روسیه با سرعت مناسب تولید می‌شود. 

علاوه بر این، روسیه هم که در اوایل جنگ از فناوری‌های ساخت آمریکا آسیب‌هایی متحمل شد، امروز از قدرت جنگ‌افزارهای الکترونیک خود استفاده خوبی کرده و موج پهپادهایی که آمریکا به اوکراین فرستاده را در رسیدن به اهداف خود ناکام می‌گذارد. در این گزارش آمده است: «حتی موشک‌های «های‌مارس» که جو بایدن با کشمکش‌های فراوان آن‌ها را به کی‌یف ارسال کرد و انتظار می‌رفت تاثیر شگرفی در میدان نبرد داشته باشد، بارها توسط نیروهای روسیه مختل و از مسیر خود خارج شده است؛ چراکه روس‌ها نحوه ایجاد اختلال در سامانه‌های جهت‌یابی این موشک‌های پیشرفته را پیدا کرده‌اند. محققان نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که در مواجهه فناوری‌های جدید آمریکایی با جنگ‌افزارهای جنگ‌های قدیمی، خروجی در بیشتر مواقع آن چیزی نیست که پنتاگون انتظار دارد.