در میان خانواده‌های فقیر یمنی رایج است

پیدا کردن غذا در میان زباله‌ها

با ادامه یافتن جنگ داخلی یمن و شکست طرح آتش‌بس سازمان ملل در شهر تحت محاصره حدیده، خانواده‌های فقیر یمنی مجبور شده‌اند برای ادامه حیات غذای خود را از میان زباله‌ها و ضایعات مواد غذایی پیدا کنند.

علاوه بر مشکلاتی که یمنی‌ها در تهیه غذا دارند،صدها غیرنظامی دیگر در خانه‌های خود که در اثر بمباران‌ ویران شده‌اند، در آستانه مرگ هستند به‌ویژه که ارسال کمک‌های پزشکی برای آن‌ها غیرممکن است.

خبرنگار روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله‌ای به شرایط ناراحت کننده ساکنان شهر ساحلی حدیده پرداخت و به نقل از اشواق محرم، پزشک یمنی و فعال حوزه حقوق بشر نوشت، خانواده‌های یمنی از گرسنگی به خود می‌پیچند، بسیاری از غیرنظامیان به دلیل ادامه درگیری‌ها در حدیده در تلاش برای دریافت کمک‌های پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

محرم در گفت‌وگو با ایندیپندنت اظهار کرد: شاهد فوت غیرنظامی زخمی در داخل خودروهای آمبولانسی بودم که تلاش می‌کردند از راه‌های کوهستانی آن‌ها را به مناطق امن برسانند.

این پزشک و فعال یمنی با اشاره به این‌که در توافقنامه آتش‌بس تأکید شده باید اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به حدیده داده شود اما آتش‌بس پیش از آغاز شکست خورده است.

وی تأکید کرد: شهر حدیده که ورودی اصلی کمک‌های غذایی و پزشکی است، همچنان هدف حملات پراکنده‌ای قرار می‌گیرد و تمام اعضای یک خانواده یمنی در اثر یکی از این حملات جان خود را از دست دادند. محرم افزود: در پی افزایش شدید قیمت مواد غذایی خانواده‌های فقیر یمنی مجبور شده‌اند برای غذا زباله‌ها را جستجو کنند.

این فعال یمنی که در طول چهار سال گذشته مدیریت یک مرکز درمانی موقت را برای ساکنان شهرها و روستاهای دور افتاده بر عهده داشته، گفت: در شرایط حاضر دست‌یابی به دیگر مراکز درمانی دشوار شده است. این اظهارات اشواق محرم در حالی مطرح شد که امارات به‌عنوان یکی از اعضای ائتلاف عربی ضد یمن اعلام کرد، نیروهای این ائتلاف ده پایگاه آموزشی نیروهای وابسته به انصارالله در حدیده را هدف قرار داده و آماده تشدید این حملات هستند. پیش‌ازاین سازمان ملل اعتراف کرده بود، مهلتی که قرار بود در آن گروه‌های درگیر از حدیده عقب‌نشینی کنند، نادیده گرفته شده است. قرار بود این گروه‌ها تا هفتم ژانویه (هفدهم دی ماه) حدیده را ترک کنند. به گفته اشواق محرم، بر اساس توافق امضا شده در دسامبر گذشته (آذرماه) در سوئد، قرار بود یکی از ادارات محلی کنترل شهر را با نظارت هیئت ویژه سازمان ملل بر عهده بگیرد اما طرف‌های امضا کننده این توافقنامه تا این لحظه از حدیده عقب‌نشینی نکرده بلکه یکدیگر را به نقض این توافقنامه متهم می‌کنند. این فعال یمنی حوزه حقوق بشر تأکید کرد: یمنی‌ها از وعده‌های دروغین در مورد موفقیت آتش‌بس خسته شده‌اند و توافقنامه سوئد را بی‌فایده می‌دانند. آژانس‌های بین‌المللی امدادرسانی نیز نسبت به پیامدهای ادامه درگیری‌ها برای غیرنظامیان هشدار دادند.

در این راستا سازمان «کودکان را نجات دهید» اعلام کرد، هزاران خانواده از خانه‌های خود در حدیده گریخته‌اند و بسیاری از غیرنظامیان در یمن برای تأمین نیازهای اولیه خود همانند غذا، سوخت و دارو تلاش می‌کنند. محرم در این رابطه به تلاش‌های این خانواده‌ها برای تأمین مایحتاج خود اشاره کرد و گفت: بسیاری از غیرنظامیان برای فروش کلیه به کشورهایی همانند مصر می‌روند. علاوه بر تمامی این‌ها، معضل ازدواج کودکان نیز بسیار گسترش‌یافته و پدران فقیر یمنی برای به دست آوردن مهریه دختران خود را در سن دوازده سالگی مجبور به ازدواج می‌کنند.

همچنین تهیه برخی کالاهای ضروری ازجمله شیر خشک تقریباً غیرممکن شده است و یمنی‌ها برای خرید شیر خشک مجبور هستند یک سفر سخت و چهارساعته به صنعا داشته باشند. در این میان بسیاری از کودکان در نبود امکانات تغذیه‌ای مناسب جان خود را ازدست‌داده‌اند. این فعال یمنی در پایان تأکید کرد: توافقنامه آتش‌بس بی‌فایده است، جنگ و محاصره باید فوراً متوقف شوند، پس‌ازآن می‌توان به مسائل سیاسی اندیشید.