بر اساس گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، یک مقام ناشناس آمریکایی ارزیابی کرد که ارتش اوکراین ممکن است به زودی فروبپاشد. این رسانه آمریکایی با استناد به گفت‌وگوها با چند مقام نوشت اوکراین هم‌اکنون در متزلزل‌ترین موضع در میدان جنگ از زمان شروع حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به آن قرار دارد. 

بلومبرگ گزارش داده عملیات‌های جنگی اوکراین در ماه‌های اخیر به سبب کمبود شدید مهمات، کاهش روحیه سربازان ارتش این کشور و بن‌بست در کنگره آمریکا بر سر تصویب کمک‌های جدید برای اوکراین تضعیف شده‌اند. این رسانه در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام ناشناس نوشت، خطر اصلی که اوکراین را تهدید می‌کند فروپاشی خط دفاعی این کشور است که به روسیه اجازه پیشروی‌های بزرگی را می‌دهد. 

روسیه در اوایل اسفند شهر راهبردی آودیوکا را تصرف کرد و در هفته‌های اخیر در شرق اوکراین پیشروی‌های تدریجی جدیدی را رقم زده و از تصرف مناطقی جدید و تهدید شهر چاسیو یار در منطقه دونتسک خبر داده است. دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین روز جمعه اعلام کرد دولت کی‌یف بودجه‌ای معادل حدودا ۱۰۰ میلیون دلار را برای کمک به تقویت استحکامات ارتش کشورش عمدتا در مناطق خارکیف و سامی در نزدیکی مرز با روسیه اختصاص می‌دهد. 

روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مارس گزارش کرد اگر چه سربازان اوکراینی مشغول ساخت استحکاماتی در تدارک برای حمله روسیه بوده‌اند اما همچنان به دلیل تدارکات و پیشروی‌های روسیه به حصول پیشرفت‌ کافی خوش‌بین نیستند.

ماکسیم ژورین، معاون فرمانده لشگر تهاجمی سوم اوکراین به وال استریت ژورنال گفت: «روسیه از مدت‌ها قبل در تدارک برای اتفاقاتی که اکنون دارند می‌افتند، بوده است. این کشور حجم کافی از منابع و نیروها را برای تحت فشار گذاشتن محورهای متعدد به طور همزمان گردآوری کرده است. روز ۱۱ آوریل نیز ژنرال کریستوفر کاوولی، یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا به قانونگذاران آمریکایی گفت که به نظر می‌رسد روسیه عمدتا خسارات سنگین خود در میدان جنگ را با سرعتی بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم جایگزین کرده است. کاوولی در بیانیه خود به کنگره آمریکا خاطر نشان کرد: روسیه در حال استقرار مجدد نیروهایش با سرعتی بسیار سریع‌تر از برآوردهای اولیه ماست. ارتش روسیه هم‌اکنون ۱۵ درصد بزرگ‌تر از چیزی است که در زمان حمله به اوکراین بود. 

 آسیب‌پذیری‌های ارتش اوکراین در بخش پدافند هوایی نیز در حال افزایش بوده و نشانه آن اصابت هر چه بیشتر  پهپادها و موشک‌های روسی به اهدافی نظیر تاسیسات زیرساختی حیاتی این کشور است. روز پنجشنبه بزرگ‌ترین نیروگاه برق کی‌یف از بین رفت، در حالی که به نوشته واشنگتن پست نگرانی‌های این کشور در خصوص بر خوردن به کمبود موشک‌های زمین به هوا برای مقابله با حملات هوایی روسیه تشدید شده است. 

این در حالیست که رون جانسون، یکی از سناتورهای آمریکا اعلام کرده که در مقطعی از زمان، باید واقعیت را تشخیص دهید و باید تصمیمات خود را بر اساس واقعیت قرار دهید. اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مایل به انجام چنین کاری نیست و همینطور ژنرال‌های ارتش آمریکا نیز نمی‌خواهند چنین کاری کنند چون آنها به اشتباهی که مرتکب شده‌اند، اعتراف نمی‌کنند و حالا همگی به دنبال طولانی کردن جنگ در اوکراین هستند. او گفت که زلنسکی در آن زمان می‌خواست با روسیه صلح کند و متوجه شد که کی‌یف هیچ شانسی برای بازپس‌گیری کریمه ندارد و به دنبال حل و فصل مناقشه بلافاصله پس از آغاز حمله مسکو در فوریه ۲۰۲۲ بود. این سناتور آمریکایی همچنین می‌گوید که واشنگتن در سیاست‌های خارجی خود شکست خورده است. اینکه آمریکا بر هدف اعلام شده خود برای کمک به اوکراین برای شکست دادن نیروهای روسیه ایستادگی کند، بی‌معنی است.