سفیر ایالات متحده در اسرائیل جمعه گفت زمانی که در سپتامبر گذشته توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای سمت خود نامزد شد، معتقد بود که به رساندن توافق عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی به خط پایان کمک خواهد کرد.  جک لیو در حالی که در اظهاراتی به روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اذعان داشت که این نقشه‌ها به دلیل حمله جنبش حماس در هفت اکتبر ۲۰۲۳ دگرگون شدند، تاکید کرد هدفش غلبه بر بحران و بازگشت به مسیر اصلی است. 

طبق نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، وی درباره توافق احتمالی عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل توضیح داد و گفت: به همین دلیل است که در وهله اول تصمیم گرفتم این موضع را لحاظ کنم و برای رهایی از این دوره تاریک وحشتناک باید چشم اندازی برای چیزی بهتر، پایدار و امن‌تر برای اسرائیل و منطقه داشت. 

وی تاکید کرد: دریچه برای دستیابی به توافق همچنان باز است، هرچند که با تشدید انتقاد ریاض از ادامه جنگ اسرائیل در غزه، به مرور زمان دشوارتر خواهد شد. لیو افزود: با گذشت زمان موضوع سخت‌تر می‌شود، اما من معتقدم اگر این منافع راهبردی (عادی‌سازی روابط) آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل در ۶ اکتبر بود، آن منفعت راهبردی در حال حاضر برای سه طرف نیز محسوب می‌شد.

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی اعتراف کرد که دستیابی به توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی پس از هفت اکتبر بسیار دشوارتر خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه هرگونه توافقی برای ایجاد مسیری به سوی دولت آینده فلسطین به تایید اسرائیل نیاز دارد»، اضافه کرد: «این توافق فورا ایجاد نخواهد شد. وی ادامه داد: باید وارد فرآیندی شویم تا فراتر از افق پیش رو به این هدف دست یابد.

لیو مدعی شد که توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی ثبات منطقه‌ای بیشتری را برای اسرائیل فراهم می‌کند و همچنین شکستی برای حماس خواهد بود. نماینده آمریکا در ادامه این گونه ابراز عقیده کرد: معتقدم عطش عادی سازی روابط با عربستان و همچنین تمایل شدیدی برای آینده‌ای بهتر از نتیجه حمله هفت اکتبر وجود دارد. همچنین سفیر آمریکا در اسرائیل گفت که دولت کشورش از اقدامات کابینه اشغالگر در مورد نیازهای بشردوستانه در نوار غزه «ناامید» است. 

سفیر آمریکا افزود که دولت آمریکا از برخورد دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در خصوص نیاز فوری به غذا، آب و بخش بهداشتی در غزه که در معرض جنگ شش ماهه قرار دارد «ناامید و بسیار آشفته» است. او توضیح داد که ایالات متحده برای تسهیل ورود کمک‌ها به غزه از طریق دریا «سخت کار کرد» و این روند را «نه آسان و نه ارزان» توصیف کرد. 

وی ادامه داد: در واقع بحث‌های زیادی در مورد ورود آرد به نوار غزه از طریق بندر دریایی اشدود (اسرائیل) صورت گرفته و اکنون به سمت غزه در حرکت است  سفیر آمریکا در خصوص گذرگاه کرم ابوسالم مدعی شد: ما به صراحت دیدیم که برای انتقال کمک به مردم فلسطین در غزه باید گذرگاه باز شود و باز شد و من شبانه روز با آن تعامل می‌کنم و منظورم به معنای واقعی کلمه است.

وی با بیان اینکه «پیشرفت فوق‌العاده» در میزان کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شده است، تاکید کرد که باید تعداد بیشتری از این کمک‌ها وارد نوار غزه شود. لیو افزود: من اینجا نمی‌نشینم و نمی‌گویم ماموریت تمام شده است، برای ورود به تمام نقاط نوار غزه به کامیون‌های بیشتری نیاز داریم. ارتش اسرائیل حدود ۶ ماه است که به بمباران نوار غزه ادامه داده است و به گفته سازمان ملل متحد، کل محله‌های غزه را ویران، ۱.۷ نفر از ۲.۴ میلیون نفر را آواره کرده و یک بحران انسانی فاجعه بار را رقم زده است.