سخنگوی وزارت خارجه چین گلایه کرد که واشینگتن برای ضربه زدن به شرکت‌های چینی توان دولتی خود را بسیج کرده و قصد دارد به خاطر اغراض سیاسی فعالیت‌های قانون‌مندانه را منکوب کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گِنگ شوآنگ همچنین افزود که پکن از حقوق قانونی و منافع کمپانی‌های چینی دفاع خواهد کرد اما توضیح بیشتری درباره جزئیات آن نداد.

 سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه (نهم بهمن ماه) از واشنگتن خواست تا بلافاصله از سرکوب غیرمنطقی شرکت چینی هواوی دست بکشد و درخواستش از کانادا برای استرداد مدیرعامل هواوی را پس بگیرد.

پیش‌تر نیز با ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، وزارت دادگستری ایالات‌متحده دوشنبه شب (هشتم بهمن ماه) رسماً شرکت هواوی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین است را متهم کرد.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی آمریکا، این غول فناوری چینی به سرقت اسرار تجاری یک شرکت آمریکایی و فریب‌کاری بانکی از طریق دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، متهم شده است.

بلومبرگ پیش‌تر با اشاره به اقدامات پیشین آمریکا علیه شرکت هوآوی، از جمله طرح ادعای ارتباط این شرکت با سرویس‌های اطلاعاتی چینی، نوشته است که اعلام رسمی اتهام قضایی علیه این شرکت نشان‌گر تشدید تنش میان واشنگتن و پکن است.

دیگر اتهامات دادستان‌های آمریکایی علیه شرکت هواوی، دولت آمریکا این شرکت و دو مجموعه وابسته به آن و منگ وانژو مدیر امور مالی این شرکت را به دلیل ارتباط تجاری با ایران، به فریب نظام بانکی آمریکا متهم کرده است. در کیفرخواست دیگری هم که در واشنگتن صادر شده، آمریکا ادعا کرده است که هوآوی اسرار تجاری شرکت تی موبایل آمریکا را سرقت کرده و برای کارکنانی که به فناوری شرکت‌های رقیب دست‌یابند، پاداش تعیین کرده است. اتهام دیگر مقام‌های آمریکایی به این شرکت این است؛ که هواوی با این‌کار، تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته و مِنگ وانژو، مدیر مالی هواوی نیز در مورد رابطه اسکای‌کام با کشور ایران به بانک‌ها دروغ گفته است.

آمریکا حدود یک دهه است که هواوی را همچنان متهم می‌کند؛ که تبدیل به پوششی برای جاسوسی چین و ریسک‌های امنیتی شده است، اتهامی که هواوی رد می‌کند.

در مقابل با این اتهامات، مدیر مالی هواوی روز یکم دسامبر (دهم آذر ماه) در ونکوور کانادا بازداشت شد و جلسه استرداد او به آمریکا قرار است روز چهارشنبه (دهم بهمن ماه) برگزار شود.

به دنبال بازداشت منگ وانژو مناسبات روابط کانادا و چین متشنج شده‌ است. چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و یک مرد کانادایی دیگر را که قبلاً به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود به مجازات مرگ محکوم کرده است.

دولت چین هیچ‌یک از این اقدامات را به بازداشت خانم وانژو ارتباط نداده، ولی هشدار داده که در صورت عدم آزادی او اقدامات تلافی‌جویانه شدیدی در پیش خواهد گرفت.

دولت آمریکا علاوه بر اعمال فشار به دولت چین برای کاستن از کسری موازنه تجاری، آن کشور را به بکارگیری روش‌های ناعادلانه تجاری و فشار آوردن به سرمایه‌گذاران آمریکایی برای واگذاری فناوری‌های خود به شرکت‌های چینی متهم می‌کند.

یک گزارش تازه اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که ۲۵ دی‌ماه سال 2019 میلادی منتشر شد، گوش‌زد می‌کند که چین از طریق نقض مالکیت معنوی و سرقت فناوری توانسته است ثمره تحقیقات آمریکا و دیگر کشورها برای پیشبرد فناوری‌های جدید را در بازارهای مختلف به‌ دست آورده و هزینه‌های نظامی خود را پایین نگاه دارد.