رئیس‌جمهوری چین از سفیران کشورش خواست تا «ارتش آهنین دیپلماتیک» وفادار به حزب کمونیست ایجاد کنند؛ اظهاراتی که احیاکننده لفاظی‌های کوبنده «گرگ مبارز» است که از سوی برخی دیپلمات‌ها به عنوان نشانه‌ای از سیاست خارجی قاطعانه‌تر چین تبلیغ می‌شود. 

شی جین‌پینگ، در جمع سفیران خارجی کشورش در پکن گفت: جرأت کنید در مبارزه خوب باشید و مدافع منافع ملی شوید. حفاظت قاطعانه از منافع حاکمیتی، امنیت و توسعه ملی با آمادگی و اراده محکم برای سرپیچی از قدرت‌های قوی ضروری است. سخنان رئیس‌جمهوری چین اشاره‌ای به رویکردی بحث‌برانگیز است که دیپلمات‌های چینی از سال ۲۰۲۰ به جریان انداخته‌اند و امسال در شرایطی که چین به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد ضعیف‌شده‌اش بود، کمتر جلوه کرد.

به گزارش رویترز، مناسبات پکن با ایالات متحده پس از ملاقات شی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برای مدت کوتاهی بهبود یافت اما چین در حال حاضر درگیر مناقشه دیپلماتیک با فیلیپین بر سر صخره‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی است و همچنین با ژاپن بر سر تخلیه آب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو از رآکتور فوکوشیما درگیر است. 

طبق گزارش سی‌سی‌تی‌وی، رئیس‌جمهوری چین همچنین از سفیران کشورش خواست تا به نظم و انضباط حزبی پایبند باشند و کلمه «سخت و محکم» را هفت بار در سخنرانی سالانه پس از «کنفرانس کاری امور خارجه مرکزی» تکرار کردند. این کنفرانس، یک جلسه برنامه‌ریزی سیاست خارجی محرمانه در سطح عالی حزب کمونیست است که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود و پنجشنبه به پایان رسید.

شی در جریان کنفرانس این نمایندگان در تالار بزرگ خلق پکن گفت: «لازم است قواعد و نظم و انضباط را در اولویت قرار داد، خود را به شدت منضبط کرد، مسئولیت را جدی گرفت و ارتش آهنین دیپلماتیکی ایجاد کرد که به حزب وفادار باشد... جرأت داشته باشد و در مبارزه مهارت داشته باشد و انضباط را سفت و سخت رعایت کند». اظهارات شی در بحبوحه فشار انضباطی مجدد در میان دستگاه دیپلماسی چین پس از برکناری «چین گانگ» وزیر خارجه قبلی از سمتش در ماه ژوئیه بیان می‌شود که تنها هفت ماه در این سمت بود و به داشتن روابط خارج از عرف متهم شد. 

شی جین‌پینگ گفت: «وفاداری به حزب، کشور و مردم، سنت باشکوه جبهه دیپلماتیک است. ایجاد خط دفاعی قوی ایدئولوژیکی و زیرک بودن با اعتقادات سیاسی محکم که به شدت پایبند قوانین و انضباط باشد، ضروری است». 

رئیس‌جمهوری چین همچنین بر لزوم افزایش نفوذ بین‌المللی چین برای مبارزه با آنچه که به اعتقادش تلاش‌های غرب برای مهار و سرکوب چین است، تأکید کرده و کلمه «تلاش‌ها» را پنج بار تکرار کرد. شی با اشاره به سخنرانی ژوئن ۲۰۲۱ که از مقامات خواسته بود تا وجهه‌ای «دوست‌داشتنی، قابل اعتماد و قابل احترام» از چین ایجاد کنند، گفت: «ما باید دوستی‌های گسترده و عمیق ایجاد کنیم، و مبارزه برای به دست آوردن قلب مردم نباید صرفا در معابد انجام شود، بلکه باید در میان توده مردم باشد. ما باید از زبان و متدهای خارجی برای بیان داستان چین استفاده کنیم. رئیس‌جمهوری چین همچنین در کنفرانس کاری امور خارجی مرکزی، علیه قلدرمآبی و هژمونی غرب صحبت کرد و به دیپلمات‌ها و مقامات تاکید کرد تا «روحیه مبارزه ما را به جلو هدایت کنید». 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که چین به دنبال آن است تا با تقویت قوای دیپلماتیک خود در سراسر جهان بتواند به هر صورت که شده تهدیدات واقعی و دارای اولویت را شناسایی و برای آنها راه حل فوری در نظر بگیرد که یکی از آنها جلوگیری از «چین زدایی» توسط رسانه‌های آمریکا است.