آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که ۱۵۰ هزار آواره فلسطینی در مرکز نوار غزه جایی برای  آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، دستور تخلیه‌ای که اخیرا مقامات اسرائیل صادر کرده‌اند، ادامه کوچاندن اجباری ساکنان مناطق مرکزی نوار غزه است. بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله جوانان، کودکان، زنان، افراد مسن و معلولان جایی برای رفتن ندارد. بیشتر این آوارگان برای دومین بار طی جنگ مجبور به کوچ شده‌اند. 

به گزارش آناتولی،‌ آنروا درباره مشکلاتی که ساکنان غزه با آن مواجه هستند، اعلام کرد: تنها امید مردم غزه آتش بس انسانی است. 22 دسامبر ارتش تل‌آویو از ساکنان اردوگاه البریج و مناطق دیگر مرکز نوار غزه خواست فورا منازلشان را تخلیه کرده و به شهر دیر البلح بروند. جنگ غزه که از هفتم اکتبر از زمان عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین آغاز شده است، تاکنون به شهادت بیش از ۲۱ هزار فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۵۵ هزار نفر دیگر و ویرانی گسترده زیرساخت و فاجعه انسانی بی سابقه در نوار غزه منجر شده است.

از سوی دیگر در حالی که جنگ بین اسرائیل و مقاومت فلسطین در حال نزدیک‌شدن به سومین ماه خود است، انتظار می‌رود یک هیأت از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس، راهی قاهره شود. خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه نوشت منابع نزدیک به حماس می‌گویند طرح سه مرحله‌ای مصر شامل آتش‌بس تجدیدپذیر، تبادل مرحله به مرحله اسرا و در نهایت یک آتش‌بس برای پایان دادن به حملات کور اسرائیل علیه غزه است. این طرح همچنین شامل تشکیل یک «دولت تکنوکرات» پس از گفت‌وگوها میان تمام گروه‌های فلسطینی است که مسئولیت آن، حکومت و بازسازی غزه پس از جنگ 

خواهد بود. 

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که ۲ جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین پیشنهاد مصر را رد کرده‌اند. یک مقام حماس روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: فردا یک هیأت بلندپایه از دفتر سیاسی حماس به قاهره سفر می‌کنند تا با مقام‌های مصری دیدار و پاسخ گروه‌های فلسطینی از جمله ملاحظات درباره این طرح را ارئه کند. این مقام حماس می‌گوید این ملاحظات درباره چگونگی تبادل اسرا، شمار اسرای فلسطینی که باید آزاد شوند و همچنین تضمین‌هایی برای عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه است. در توافق پیشین میان مقاومت فلسطین و اسرائیل که با میانجیگری قطر و مصر حاصل شد، علاوه بر آتش‌بس هفت روزه، ۲۴۰ اسیر فلسطینی در ازای ۸۰ اسیر اسرائیلی آزاد شدند.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان دیدار با خانواده اسیران در تل‌آویو گفت: در همین لحظه در حال برقراری تماس هستیم... من نمی‌توانم جزئیات وضعیت را فاش کنم. ما برای بازگرداندن همه گروگان‌ها کار می‌کنیم. این هدف ماست. 

به موازات این روند حزب‌الله لبنان اعلام کرد در راستای حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، روز پنجشنبه چند عملیات را علیه پایگاه‌ها و محل‌های استقرار نظامیان اسرائیل در نقاط مرزی لبنان با فلسطین اشغالی انجام داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی لبنان، در بخش شرقی مرزها، چهار عملیات علیه پایگاه‌ها و مواضع ارتش اسرائیل صورت گرفت. در بخش غربی نیز ۲ عملیات علیه مواضع نظامی و همچنین محل تجمع نظامیان اسرائیل انجام شد. از سوی دیگر در مرکز نوار غزه نیز جنگنده‌های اسرائیل حملاتی را به اردوگاه المغازی انجام دادند. در حمله به دو منزل در این اردوگاه و بمباران مسجد الزعفران ۱۴ نفر کشته شدند که در نهایت گفته شده که آمار کشته‌ها از 21 هزر نفر عبور 

کرده است.