جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده، گفت که مرحله جدیدی از جنگ غزه با ترور سران جنبش مقاومت حماس آغاز خواهد شد. 

سالیوان طی نشست خبری در سفارت آمریکا در قدس اشغالی توضیح داد: ما متعهد به حمایت از اسرائیل در برابر حماس هستیم و این جنبش نباید بتواند دوباره اسرائیلی‌ها را هدف قرار دهد. به نوشته وبگاه شبکه الجزیره، وی ضمن اشاره به تلاش‌ها برای آزادی اسرای صهیونیست، افزود: من با محمود عباس درباره تقویت نیروهای امنیتی تشکیلات و گسترش کنترل در کرانه باختری گفتگو خواهم کرد.

این مقام امنیتی آمریکا با بیان اینکه تل آویو حق دفاع از خود دارد و واشنگتن هم در کنار آن ایستاده، اظهار داشت: ما با اسرائیل موافقیم که جنگ ماه‌ها طول می‌کشد، اما در مراحل مختلف خواهد بود. من در مورد جدول زمانی جنگ صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد انتقال از مرحله خشونت‌آمیز به مرحله با خشونت کمتر صحبت می‌کنم. 

سالیوان که گویا از قدرت بینایی لازم برای دیدن تعداد بیش از ۱۸ هزار شهید و ۴۷ هزار مجروح در غزه را ندارد، مدعی شد: ما شاهد هستیم که اسرائیل به تعهدات خود پایبند است. ما با سران اسرائیل بر روی ماهیت عملیات و انواع مهمات مورد استفاده تمرکز خواهیم کرد. طبق این گزارش، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: ما به عنوان شریک و دوست اسرائیل عمل می‌کنیم و برای آن شرط نمی‌گذاریم. تمایز قائل شدن اسرائیل بین غیرنظامیان بی‌گناه و حماس نه تنها یک موضوع اخلاقی بلکه یک موضوع استراتژیک است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با گرفتن ژست انسان‌دوستانه به خود ادعا کرد که غیرنظامیان نباید هدف قرار بگیرند و اسرائیلی‌ها می‌گویند که در تلاش هستند بین جنگجویان و غیرنظامیان تمایز قائل شوند.

 به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، سالیوان ضمن اشاره به گفتگو با «دیوید بارنیع رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد»، تصریح کرد: درباره آزادی گروگان‌ها صحبت کردم و این موضوع باید با احتیاط برخورد شود. وی با ادعای اینکه  در حال کار برای تعیین شرایط مرحله انتقالی در غزه هستند، ادامه داد: کنترل غزه باید به فلسطینی‌ها منتقل شود و این باید طبق یک جدول زمانی انجام شود. تشکیلات خودگردان فلسطین از نظر نحوه اداره و نمایندگی مردم خود نیازمند تجدید است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: دولت اسرائیل اعلام کرده که هیچ برنامه بلندمدتی برای اشغال غزه ندارد. فلسطینی‌هایی که از شمال غزه خارج شده‌اند، باید بتوانند برگردند و احساس امنیت واقعی کنند. بر این اساس، سالیوان با بیان اینکه هیچ شانسی برای دیدار با مسئولان حماس در میدان جنگ وجود ندارد، ادعا کرد: حماس از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و پشت بیمارستان‌ها و مدارس مخفی می‌شود. 

وی در ادامه به مسئله هدف قرار گرفتن کشتی‌های صهیونیستی در تنگه «باب المندب» اشاره کرده و مدعی شد: حوثی‌ها تهدیدی برای آزادی کشتیرانی در دریای سرخ هستند و ما با شرکای خود برای مقابله با این تهدید همکاری می‌کنیم. مشاور امنیت ملی کاخ سفید بدون ارائه هیچگونه مدرکی ادعا کرد: ایران باید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند، زیرا به آنها سلاح می‌دهد. ما معتقدیم که ایران می‌تواند حملات حوثی‌ها را متوقف کند.

به نوشته وبگاه شبکه اسکای‌نیوز، سالیوان با بیان اینکه پاسخ به تهدیدات در دریای سرخ باید از سوی جامعه بین‌المللی باشد نه فقط آمریکا، افزود: ما در حال ایجاد ائتلافی برای حفاظت از آزادی دریانوردی در دریای سرخ و توقف تهدید حوثی‌ها هستیم. همچنین خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک کشتی با پرچم لیبریا در دریای سرخ، پس از اصابت موشکی که از یمن شلیک شده بود، دچار آتش‌سوزی 

شده است.