رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا که پیش از این حاکمیت نظامی نیجر را به مداخله نظامی در صورت عدم بازگشت رئیس جمهور مخلوع به قدرت تهدید کرده بودند، از حفظ تحریم‌های اعمال شده بعد از کودتای ماه ژوئیه علیه این حاکمیت و شرطشان برای برداشتن این تحریم‌ها خبر دادند. از سال ۲۰۲۰ تاکنون چندین کشور حوزه غرب آفریقا شامل مالی، بورکینافاسو، گینه و نیجر شاهد کودتا و روی کار آمدن شوراهای نظامی بوده‌اند. این منطقه هم‌چنین در هفته‌های اخیر شاهد دو تلاش دیگر برای کودتا بود.

رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس)، در جریان نشستی در شهر ابوجا، پایتخت نیجریه مواضعی را اتخاذ کرده‌اند که نشان دهنده به رسمیت شناخته شدن موقت شورای نظامی حاکم بر نیجر توسط این بلوک و عقب‌نشینی آنها از تهدید قبلی خود برای حمله نظامی در صورت عدم بازگشت محمد بازوم، رئیس جمهور خلع شده با کودتای ژوئیه به قدرت است. عمر تورای، رئیس کمیسیون اکوواس اظهار کرد، کمیسیونی متشکل از مقامات بنین، توگو و سیرالئون با رهبران شورای نظامی حاکم بر نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت سرزمینی» به منظور توافق بر سر یک دوران کوتاه انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی و شروطی دیگر برای برداشتن تحریم‌ها تعامل خواهند کرد.

تورای در خاتمه نشست این رهبران در شهر ابوجا گفت: طبق نتایج تعامل کمیته سران دولتهای اکوواس با شورای ملی حفاظت سرزمینی نیجر، مقامات اکوواس به تدریج تحریم‌های اعمال شده علیه نیجر را تخفیف خواهند داد. او اظهار کرد: شکست شورای ملی حفاظت سرزمینی نیجر در پایبندی به نتایج تعامل با این کمیته موجب خواهد شد که اکوواس همه تحریم‌ها را حفظ کند. ماه ژوئیه کودتای سران ارتش نیجر علیه دولت محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع این کشور که به فساد متهم شده بود، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد. در پی این کودتا، سران اکوواس تحریم‌هایی را علیه نظامیان حاکم شده بر نیجر اعمال و آنها را تهدید به مداخله نظامی در صورت بازنگرداندن محمد بازوم به قدرت کردند.

شورای نظامی نیجر در ادامه از سربازان فرانسوی مستقر در این کشور خواست آنجا را ترک کنند اما پرسنل نظامی آمریکا همچنان در نیجر حضور دارند. در هفته‌های اخیر مذاکرات نیجر و اکوواس در بن بست قرار گرفت، چون این بلوک خواستار بازگشت فوری بازوم به قدرت شد، در حالی که حاکمان نظامی نیجر او را همچنان در بازداشت نگه داشتند و یک برنامه سه ساله را برای گذار به سمت روی کار آمدن یک دولت غیرنظامی اعلام کردند.

تورای اظهار کرد، اکوواس وجود وضعیت انسانی حاد در نیجر را تصدیق می‌کند. او با این وجود حاکمان نظامی در نیامی را متهم به مداخله در جریان ورود کمک‌ها به این کشور حوزه غرب آفریقا کرد.

بولا احمد تینوبو، رئیس جمهور نیجریه هم اکنون ریاست اکوواس را بر عهده دارد و «مولی فی» دستیار امور آفریقای وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست با هدف بحث درباره حمایت از بازگشت نیجر به حاکمیت دموکراتیک، حضور داشت. همچنین سران اکوواس در نشست خود به بحث درباره برنامه‌های قطعی نشده انتقال قدرت به دولتهای غیرنظامی در کشورهای مالی، بورکینافاسو و گینه نیز پرداختند. اکوواس اعلام کرد، محدودیت‌های مسافرتی را علیه روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران امور خارجه این کشورهای در حال گذار برداشته تا به پیشبرد مذاکرات با آنها کمک کند.

تینوبو در این نشست خواستار «تعامل مجدد با این کشورهای تحت حکومت نظامیان بر مبنای برنامه‌های انتقال قدرت کوتاه مدت و واقع بینانه» شد. ژنرال عبدالرحمان شیانی، رهبر نظامی نیجر قبل از اجلاس روز یکشنبه سران اکوواس سفری به همراه تعدادی از وزرایش به کشور توگو در روز جمعه با هدف تقویت روابط داشت.