یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، رئیس‌جمهور روسیه تا پیش از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، صلحی را در اوکراین ایجاد نخواهد کرد.  این مقام رسمی و ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل شرکت کرده بود، بدون آنکه نام خود را فاش کند، گفت: ناتو در این نشست بر تداوم حمایت‌ها از اوکراین تاکید کرد و به نظر من یک توافق صلح تا سال آینده میلادی بعید است رخ دهد. 

خبرگزاری رویترز به نقل او افزود: انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تا زمانی که در جریان نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار نگیرد، صلح یا صلح با معنایی را ایجاد نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ از جمله افرادی بوده که از حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف به شدت انتقاداتی کرده است. این ادعاها در حالی عنوان شده که روسیه بارها تمایل خود را برای مذاکره با اوکراین اعلام کرده اما حامیان غربی کی‌یف با این اقدام مخالفت کرده‌اند.

این مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه نامی از دونالد ترامپ ببرد، با اشاره به نشست روز سه‌شنبه بروکسل تاکید کرد: متحدان در این نشست حمایت قوی خود را از اوکراین ابراز کردند. البته نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر روی حمایت از اوکراین خواهد گذاشت. نظرسنجی رویترز-ایپسوس که در اواسط ماه نوامبر انجام شد، نشان می‌دهد که ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در رقابت‌های تنگانگی قرار دارند. طبق نتایج این نظرسنجی، ترامپ با ۵۱ درصد آرا نسبت به بایدن با ۴۹ درصد پیشتاز است.

از زمان آغاز عمیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا از بزرگترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا «پمپاژ» تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها میان روسیه و اوکراین را طولانی‌تر می‌کند. 

در فوریه سال ۲۰۲۴ جنگ اوکراین دو ساله خواهد شد. این کشور در ژوئن سال جاری میلادی ضدحمله‌ای را آغاز کرد که به اذعان مقامات اوکراینی و غربی نتوانسته دستاورد قابل توجهی را کسب کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که کشورش متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده‌ است، همچنان قصد دارد به این مبارزه ادامه دهد.

روزنامه فایننشال تایمز هفته گذشته در گزارشی در این خصوص نوشت، اوکراین پس از شکست در ضدحملاتش، حمایت‌های غربی را از دست می‌دهد و این کشور جنگ‌زده از این مسئله «خشمگین» است و همچنین شدیدا به آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز دارد تا کمک‌ها و بودجه‌های خود را به کی‌یف دو برابر کنند. سردبیران این روزنامه در ادامه این مطلب همچنین گفتند: ضدحمله‌ای که اوکراین انتظار داشت نیروهای روس را از کشورش بیرون کند، نتیجه نداشته و به دستاوردی ختم

 نشده است.

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین که برای دیدار با روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و دیگر مقامات به بروکسل سفر کرده، قرار است به زودی به آمریکا سفر کند تا دیداری با قانونگذاران آمریکایی داشته باشد. او اختلاف میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و فرماندهان ارتش را رد کرده و مدعی است که روسیه برای اختلاف‌افکنی این شایعات را ساخته است.

در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ هم اعلام کرده من امیدوارم همه درک کنند دادن ابزارهای مورد نیاز برای یک پیروزی عملی در جنگ به اوکراین، وادار کردن ولادیمیر پوتین به متوقف کردن نهایی کارش و تضمین این که فتح اوکراین برای همیشه از دسترس او خارج باشد، شدیدا هم به نفع اوکراین، شدیدا هم به نفع اروپا و شدیدا هم به نفع آمریکا خواهد بود.