مریم علامه‌زاده

تنش‌های بین روسیه و آمریکا از گذشته وضعیت خود را از دست نداده است. بااین‌حال در دو سال گذشته، با روی کار آمدن دونالد ترامپ، این منازعات بیشتر شکل ظاهری به خود گرفته است؛ به‌گونه‌ای که باوجود تجاوز روسیه به خاک اوکراین و جدا کردن شبه‌جزیره کریمه در سال 2016 و همچنین اقدام این کشور در ماه نوامبر برای دستگیری دریانوردان اوکراینی و تعطیل کردن بندر کرچ متعلق به اوکراین که از اهمیت بالایی برخوردار است، باوجود انتظار جهان برای برخورد غرب به‌ویژه آمریکا، هیچ اقدامی علیه سیاست‌های کرملین انجام نشد. ضمن آنکه در هفته‌های گذشته شاهد تصمیم ترامپ برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بودیم؛ تصمیمی که در ظاهر ناراحتی مجلس آمریکا را به دنبال داشت.

این موضوع به مسئله نزدیکی ترامپ و پوتین دامن می‌زند، موضوعی که در چند ماه گذشته مسئله خیانت ترامپ به آمریکا در همکاری با روس‌ها شدت بخشیده است. به عقیده برخی دست‌کاری انتخابات آمریکا در سال 2016 از سوی روسیه باهدف روی کار آوردن ترامپ و هدایت سیاست‌های این کشور صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز در گزارشی یکی از منازعات دریایی آمریکا و روسیه را توصیف کرد و نوشت: الکسی پوشکوف، سناتور برجسته روس روز یکشنبه (30 دی ماه) عنوان کرد که حضور کشتی جنگی آمریکایی در دریای سیاه هیچ ربطی به امنیت بین‌المللی ایالات‌متحده ندارد و این حرکت همسو با سیاست‌های داخلی این کشور است. وی هشدار داد این کشتی‌ آمریکایی باید از ساحل روسیه دور بماند.

روز شنبه (29 دی ماه) کشتی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده دونالد کوک حرکت خود را به سمت دریای سیاه آغاز کرد تا به گفته یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا عملیات‌ امنیتی دریایی را در منطقه هدایت کند و ثبات دریایی این نقطه را بهبود بخشد که این اقدام با آمادگی و ظرفیت نیروی دریایی آمریکا تسهیل می‌شود.

خبرگزاری ریا، به نقل از مرکز کنترل دفاع ملی روسیه، روز یکشنبه گزارش کرد که ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه از لحظه ورود این ناو جنگی آمریکایی به آب‌های منطقه موردنظر و رصد قرار داده است.

پوشکوف، یکی از اعضای کمسیون خانه ارشد سیاست‌ اطلاعات، در حساب توئیتری خود نوشت: ناوهای جنگی ایالات‌متحده به بازدیدکنندگان همیشگی دریای سیاه تبدیل شده‌اند. این بازدیدها هیچ ربطی به امنیت ایالات‌متحده ندارد.

او در ادامه نوشت: آن‌ها با پرچم خود جولان می‌دهند، به ما پیام ارسال می‌کنند تا سناتورهای خود در آمریکا را که خواهان ارسال کل ناوگان نظامی به دریای سیاه هستند راضی نگه‌ دارند. آن‌ها باید از خط ساحلی ما فاصله بگیرند. در هفته جاری دادگاه روسیه بازداشت 24 دریانورد اوکراینی را سه ماه تمدید کرد. این افراد در ماه نوامبر (آبان - آذر) به دلیل عبور از تنگه کرچ که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می‌کند، از سوی روسیه بازداشت شدند. آن‌ها متهم به عبور غیرقانونی از منطقه روسیه هستند. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا از روسیه خواسته‌اند که این افراد را آزاد کنند، اما کرملین عنوان می‌کند که این افراد باید محاکمه شوند؛ درحالی‌که هیچ تاریخی برای محاکمه تنظیم نشده است. خبرگزاری ریا به نقل از مرکز کنترل دفاع روسیه نوشت: بر اساس معاهده بین‌المللی مونترکس، ناو جنگی ایالات‌متحده نمی‌تواند بیشتر از 21 روز در دریای سیاه بماند.

متیو پاول، فرمانده ناو جنگی دونالد کوک در بیانیه‌ای اعلام کرد. ورود ما به دریای سیاه قابلیت همکاری نیروی دریایی را به‌منظور دنبال کردن اهداف امنیتی مشترک بیان می‌کند؛ مسئله‌ای که ما را قادر به واکنش به بحران‌های احتمالی آتی و یا عقب‌ راندن تهدیدات می‌سازد.