طبق گزارش دفتر بودجه کاخ سفید، اگر بسته کمکی نظامی آمریکا که تحت حمایت جمهوری‌خواهان است شامل کمک به اوکراین نشود، جو بایدن آن را امضا نخواهد کرد. دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید بیانیه‌ای را منتشر و پیشنهاد جمهوری‌خواهان را تشریح کرد. طبق گزارش راشا تودی، ظاهرا براساس این پیشنهاد و بسته کمکی، رژیم صهیونیستی از حمایت دو حزبی ایالات متحده برخوردار خواهد بود اما منابعی به اوکراین اختصاص نخواهد یافت. در این بیانیه آمده است: کنگره همیشه براساس اصول دوحزبی تلاش کرده تا کمک‌های امنیتی را به اسرائیل اختصاص دهد اما این لایحه چنین رویکرد قدیمی را بدون دلیل منطقی تضعیف می‌کند. جداسازی کمک‌های امنیتی اسرائیل از دیگر اولویت‌ها در حوزه امنیت ملی، پیامدهای جهانی خواهد داشت. این بیانیه افزود: پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای اسرائیل، خاورمیانه و امنیت ملی خودمان بد است. کاخ سفید به همکاری با قانونگذاران جهت رسیدن به توافقی ادامه خواهد داد.

کاخ سفید هشدار داد، اگر کمک به اوکراین در این لایحه گنجانده نشود، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را امضا نخواهد کرد. هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی لایحه‌ای ارائه کرده‌اند که کمک‌های آمریکا به اسرائیل را از اوکراین جدا می‌کند. همزمان با حملات همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت واشنگتن از این اقدامات تل‌آویو، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی لایحه‌ای را به کنگره ارئه کرده‌اند که بر اساس پیش‌نویس آن، «میلیاردها دلار» به اسرائیل ارسال می‌شود، اما اوکراین شامل این طرح نمی‌شود. در حال حاضر بسیاری از جمهوری‌خواهان به کاخ سفید فشار می‌آورند تا به جای کمک به اوکراین، صرفا بر «تغییرات سیاست مرزی» تمرکز کند. همچنین در این میان «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده در کمیته تخصیص سنا با بیان اینکه اگر آمریکا کمک مالی به اوکراین را متوقف کند، روسیه در درگیری بین دو کشور پیروز خواهد شد، درخواست ۴۴ میلیارد دلار بیشتر را به عنوان کمک نظامی و دیگر موارد به دولت کی‌یف مطرح کرد.

در همین راستا ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته (چهارشنبه) در هفتاد و پنجمین شورای شمال اروپا در اسلو، پایتخت نروژ با اعلام حمایت از ادامه ارائه سلاح به اوکراین مدعی شد که روسیه نباید اجازه تسلط پیدا کردن بر هیچ بخشی از اوکراین را بیابد. وی گفت: هرچه اوکراین در میدان نبرد قوی‌تر باشد، در میز مذاکره هم قوی‌تر خواهد بود. و وقتی جنگ تمام شد، باید اطمینان حاصل کنیم که تاریخ تکرار نخواهد شد. روسیه نباید به گرفتن بخش‌های اوکراین ادامه دهد. استولتنبرگ در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های اوکراین و حامیان غربی‌اش در جریان جنگ با روسیه مدعی شد: روسیه شکست خورده است. ده‌ها هزار سرباز را از دست داده است. مقدار زیادی از تجهیزات نظامی خود را از دست داده است. مسکو نفوذ سیاسی خود را از دست داده و به طور فزاینده‌ای منزوی شده است. دبیرکل ناتو در ادامه ادعاهای خود حمله به اوکراین را یک شکست استراتژیک برای روسیه توصیف کرد. او گفت که جهان نگران سقوط کی‌یف طی چند روز پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه سال گذشته بود اما اوکراینی‌ها در عوض، سرزمین خود را آزاد کرده‌اند. آنها نیمی از زمین‌هایی که نیروهای روسی در سال گذشته بر آن تسلط یافتند، بازپس گرفته‌اند. استولتنبرگ در تایید مجدد جایگاه کی‌یف در ائتلاف نظامی ناتو گفت که همه کشورهای عضو ناتو موافق هستند که اوکراین باید به این ائتلاف بپیوندد. این اظهارات دبیرکل ناتو در حالی صورت گرفت که رئیس‌جمهوری اوکراین طی سخنانی مدعی شد که حملات کشورش علیه نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه، تلاش‌های جنگی مسکو را فلج کرده است.