فرشاد گلزاری

جنگ حماس و اسرائیل که اراضی و اشغالی، غزه و کرانه باختری را حدود سه هفته درگیر خود کرده است، حالا نوزدهمین روز را از سر گذرانده است. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین حملات هوایی بی‌امان به غزه و مناطق مختلف کرانه باختری به خصوص اردوگاه جنین، مقاومت شهرهای حیفا، ایلات و نیز یک پهپاد رژیم صهیونیستی را هدف حملات موشکی قرار داد. این درحالی است که وضعیت انسانی غزه شاهد فاجعه بی‌سابقه‌ای است و سیستم بهداشت و درمان به بدترین مرحله در تاریخ خود رسیده است؛ به گونه‌ای منابع محلی از این منطقه گزارش داده‌اند که تمام ذخایر آب به اتمام رسیده و جریان برق همچنان قطع است. 

وزارت بهداشت غزه هم در جدیدترین آمار از غزه اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان بر اثر حملات جنگنده‌های اسرائیل و توپخانه آن به ۶۵۴۶ تن افزایش یافته که ۲۷۰۴ تن آنها کودک هستند. همچنین بر اساس آمارها، بیش از ۱۵ هزار تن نیز زخمی شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت غزه، ۱۶۰۰ گزارش مفقودی دریافت شده که ۹۰۰ تن آنها همچنان زیر آوار هستند و مشخص نیست که باید در این خصوص چه اقدامی صورت پذیرد. 

اسرائیل و ایالات متحده به شدت از شروع درگیری از سوی حزب‌الله و علیه تل‌آویو آن هم از نواحی شمالی هراس دارد و به همین دلیل حالا به نوعی با پیش کشیدن پای فرانسه به این سناریو به دنبال آن هستند تا با استفاده از نفوذ پاریس در بیروت؛ اجازه وقوع حوادثی خارج از کنترل تل‌آویو را ندهند

در این راستا گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس تاکید کردند، در پاسخ به حملات اسرائیل به شهرها و مردم غزه شهر ایلات را با موشک عیاش ۲۵۰ هدف قرار داده است. رادیو ارتش اسرئیل نیز گزارش داد، صدای انفجار مهیبی در ایلات که ناشی از شلیک موشک از غزه بوده شنیده شده و آژیرهای خطر در پایگاه نیروی هوایی در عوفدا در شمال ایلات به صدا درآمدند. شاید این آمار و ارقام که برای نوزدهمین بار به روزرسانی می‌شود برای مخاطبان و افکار عمومی تکرار مکررات باشد اما بحث اینجاست که برخی از مجروحانی که طی هفته‌ها و روزهای گذشته در حملات گسترده اسرائیل راهی بیمارستان شده‌اند، حالا نه تنها وضعیت ناپایداری دارند و حال آنها روبه وخامت گذاشته، بلکه عدم وجود دارو، آب، غذا و حتی زمینگیر شدن تجهیزات پزشکی به دلیل عدم وجود جریان برق، موجب شده تا بسیاری از آنها به کام مرگ کشیده شوند. 

در این راستا سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفته است جامعه جهانی هیچ توجهی به هشدارهای ما درباره از کار افتادن بیمارستان‌ها نمی‌کند؛ چراکه سیستم بهداشت غزه به دلیل کمبود کادر درمان، تجهیزات پزشکی و یا بمباران‌ها از کار افتاده‌اند و ما در فروپاشی کامل قرار داریم. وی در این خصوص گفته است که به دلیل عدم وجود تجهیزات و دارو، فقط طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۵۶ فلسطینی از جمله ۳۴۴ کودک از دنیا رفته‌اند و این در حالیست که اسرائیل اطراف بیمارستان شهدای‌الاقصی را بمباران کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت غزه همچنین اظهار کرده که هیچ بیمارستانی در غزه قادر به خدمات‌رسانی به دلیل نبود سوخت نیست و علاوه بر آمارهای فوق‌الذکر، ۷۰۰۰ مریض و زخمی در بیمارستان‌های غزه با خطر مرگ روبه‌رو هستند. این آمارها بدون شک بسیار مهم‌تر از میزان و تعداد حملات به غزه و اراضی اشغالی است اما موضوع اینجاست که تیم سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی نتانیاهو در حال القای این موضوع هستند که «ما بیشترین ضرر را دیده‌ایم» و حال باید به هر ترتیب تلافی کنیم. 

مکرون با ارائه طرح تشکیل ائتلاف‌های نظامی علیه حماس به نوعی می‌خواهد «بُناپارتیسم» را برجسته کرده و به صاحبان ثروت و رسانه که اتفاقاً یهودی‌های ساکن پاریس هستند بفهماند او و تیمش با سناریوی حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه هماهنگ هستند

پاریس و ائتلاف علیه حماس 

تل‌آویو در این سه هفته اخیر سعی کرد تا به هر ترتیب که شده اوضاع و احوال را به سمت و سویی سوق دهد که حمایت سیاسی را در بالاترین سطح از نظام بین‌الملل جذب کند که با ورود بایدن به اراضی اشغالی این روند به صورت علنی کلید خورد و چندی پیش امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای دلداری دادن به نتانیاهو و ساکنان اراضی اشغالی وارد تل‌آویو شد. اینکه حاکم الیزه چه سخنانی را در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به زبان آورد چندان مهم نیست اما بدون شک، دیدار وی با نتانیاهو و سخنانی که میان این دو رد و بدل شده، بسیار مهم خواهد بود. مکرون با بیان اینکه ۳۰ اسرائیلی تبعه فرانسه در جریان عملیات «طوفان الاقصی» کشته شده‌اند، اعلام کرد که «اولویت همه کشورهای دموکراتیک از جمله فرانسه، پیروزی بر گروه‌های تروریستی است و پیشنهاد ما ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با گروه‌هایی است که همه ما را تهدید می‌کنند». رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که «ما باید از هم‌اکنون برای مقابله با تروریسم و امیدبخشی به دنیا اقدام کنیم». اگر این سخنان مکرون را زیر ذره‌بین تحلیل قرار دهیم به وضوح می‌بینیم که دو محور اصلی و یک محور فرعی در این میان وجود دارد. محور اصلی اول این است که ایالات متحده به صورت یک تنه نمی‌تواند بحران فعلی را مدیریت کند و این در حالیست که واشنگتن در پرونده اوکراین هم حضور فعال دارد. به همین جهت واشنگتن سعی می‌کند که همانند جنگ اوکراین، اروپایی‌ها را هم به میدان بکشاند تا هزینه این پرونده میان غرب به مساوات تقسیم گردد. محور اصلی دوم، پس زمینه فکری مکرون در ائتلاف‌سازی‌ها با دورن‌مایه اروپایی است. 

در زمان ریاست جمهوری ترامپ بر ایالات متحده، او بارها و بارها اعلام کرده بود که خواهان تشکیل ارتش اروپایی و یا ناتوی اروپایی منهای آمریکا است. مکرون با ارائه طرح تشکیل ائتلاف‌های نظامی علیه حماس به نوعی می‌خواهد «بُناپارتیسم» را برجسته کرده و به صاحبان ثروت و رسانه که اتفاقاً یهودی‌های ساکن پاریس هستند بفهماند او و تیمش با سناریوی حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه هماهنگ هستند و از آن حمایت تمام عیار می‌کنند. به همین جهت است که مکرون از واژه تروریسم برای حماس استفاده می‌کند تا بتواند آنرا یک تهدید فرامنطقه‌ای جلوه دهد. اما محور فرعی، لبنان است. اسرائیل و ایالات متحده به شدت از شروع درگیری از سوی حزب‌الله و علیه تل‌آویو آن هم از نواحی شمالی هراس دارد و به همین دلیل حالا به نوعی با پیش کشیدن پای فرانسه به این سناریو به دنبال آن هستند تا با استفاده از نفوذ پاریس در بیروت؛ اجازه وقوع حوادثی خارج از کنترل تل‌آویو را ندهند. اینکه ارتش اسرائیل به غزه حمله زمینی خواهد کرد یا خیر، موضوعی مبهم و سراسر اما و اگر است ولی باید متوجه بود که اسرائیل هر کاری می‌کند تا یک جبهه جدید علیه خود از نواحی شمالی باز نشود و برای این کار باید پای الیزه را به عنوان حامی استراتژیک در منطقه به پرونده حذف حماس و حمله به غزه باز کند.