فرشاد گلزاری

با ورود جنگ اسرائیل و جریان‌های فلسطینی به هشتمین روز خود، بمب‌افکن‌های اسرائیل به طور جنون‌آمیز مناطق مسکونی، درمانی، مساجد و مکان‌های تجمع آوارگان فلسطینی در غزه را به دستور سران تل‌آویو بمباران کردند. بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت فلسطین از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در شنبه هفته گذشته تاکنون در اثر بمباران‌های اسرائیل دو هزار و ۲۱۵  غیرنظامی فلسطینی که اکثر آنها کودک و زن هستند، کشته شدند. همچنین براساس گزارش‌های رسمی تاکنون هشت هزارو ۷۱۴ فلسطینی در اثر بمباران‌های هوایی و شلیک توپخانه ارتش اسرائیل زخمی شده‌اند. ۶۶ درصد قربانیان حملات اسرائیل نیز کودکان و زنان هستند. بهداشت جهانی هم با صدور بیانیه‌ای گفته که سیستم بهداشتی غزه در آستانه فروپاشی است؛ چراکه اسرائیل به ۷۶ تاسیسات پزشکی و ۶۰ آمبولانس حمله کرده و۱۱ امدادرسان جان باخته‌اند. 

عملیات علیه غزه و نداشتن نقطه پایانی مشخص، خطر وقوع بدترین بحران برای اسرائیل در ۵۰ سال اخیر و وقوع بحران منطقه‌ای را ایجاد می‌کند که ایالات متحده و متحدانش تلاش دارند آن را مهار کنند اما همچنان موضعی دوگانه در این خصوص دارند

در همین راستا منابع خبری اعلام کردند که گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در درگیری با ارتش اسرائیل سه خودروی نظامی این رژیم را در شرق شهر خان یونس در جنوب نوار غزه منهدم کرده است. از سوی دیگر دفتر رسانه‌ای دولت غزه اعلام کرد که ارتش اسرائیل پس از اینکه به ۱.۱ میلیون ساکن شمال نوار غزه اطلاع داده بود ظرف ۲۴ ساعت به سمت جنوب حرکت کنند دست به قتل عام جدیدی زده است. این دفتر رسانه‌ای در بیانیه‌ای اذعان کرده که قتل عام سه کاروان از شهروندان در مکان‌های مختلف در خیابان‌های صلاح الدین و الرشید واقع در غزه پس از آن بود که این شهروندان قصد داشتند بنا به درخواست و هشدار ارتش اسرائیل مبنی بر تخلیه شمال غزه، خود را به جنوب غزه برسانند. این اقدام ۷۰ کشته بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودک و زن هستند، درحالی‌که بیش از ۲۰۰ تن نیز زخمی شدند. در همین راستا مقامات بیمارستان العوده در جبالیا، واقع در شمال نوار غزه تاکید کرد که این بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی تهدید به تخلیه شده و این در حالیست که به دلیل شدت بمباران و عملیات‌های ارتش اسرائیل، این بیمارستان مملو از جنازه و مجروح شده است. وزارت بهداشت فلسطین هم در آماری جداگانه اعلام کرد که در غزه زنگ خطر به دلیل تمام شدن تجهیزات و امکانات پزشکی و سوخت در بیمارستان‌ها به صدا درآمده و تمام تخت‌های بیمارستان‌ها به صورت کامل پُر شده است. این وزارتخانه همچنین از کشته شدن ۱۵ نفر از کادر پزشکی خود و همچنین انهدام ۲۳ آمبولانس و از کار افتادن آنها خبر داده است. از جهتی دیگر سازمان ملل نیز اعلام کرد که حملات اسرائیل در غزه منجر به ویرانی ۵۵۴۰ منزل به شکل کامل و خساراتی به ۳۷۵۰ مجتمع مسکونی شده است. اگر از این آمار و ارقام گذر کنیم، آنچه که در شرایط فعلی تمام نگرانی‌ها را دو چندان کرده و افق دید مه‌آلود در برابر جامعه ملل قرار داده است، رفتارهای اسرائیل و تاکید تل‌آویو بر تخلیه غزه در کمترین زمان ممکن است؛ اما دلیل چیست؟ 

بسیاری از بیمارستان‌های غزه توسط نیروهای اسرائیلی تهدید به تخلیه شده‌اند و این در حالیست که به دلیل شدت بمباران اسرائیل، مراکز درمانی مملو از جنازه و مجروح شده و ذخایر آب و دارو هم نفس‌های آخر را می‌کشند

حمله   نهایی  و  بازی   دوگانه   واشنگتن

از روز پنجشنبه و جمعه که وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده وارد اراضی اشغالی شده‌اند، شاهد آن هستیم که اتمسفر سیاسی و نظامی در منطقه و به خصوص در مواجهه با پرونده غزه تغییر کرده است. مشهودترین موضوع در این میان تصمیم ارتش اسرائیل برای حمله زمینی به غزه است که حالا به موضوع اصلی تحولات اخیر تبدیل شده است. 

در این میان روز گذشته (شنبه) دنیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که درحال توافق درباره طرح‌های حمله زمینی گسترده به غزه برای لشگرها و تیپ‌هایمان هستیم. او همچنین اظهار کرد که تاکنون ۲۶۵ تن از نیروهای ارتش کشته شده‌اند. رویترز در این خصوص گزارش داده که چنین حمله‌ زمینی در غزه برای اولین بار از ۱۵ سال پیش از زمان عملیات «الرصاص المصبوب» (سرب گداخته) صورت می‌گیرد که از ۲۷ دسامبر دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ ادامه داشت و باید آن را نقطه عطف تحولات میدانی در فلسطین بدانیم. در این میان جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قول حمایت بی قید و شرط از اسرائیل را در حالی که تل‌آویو برای جنگ زمینی در نوار غزه آماده می‌شود، داده است، اما کابینه او نگران است که کابینه تندروی بنیامین نتانیاهو برای تبعات تهاجم گسترده‌ای که ممکن است در هر لحظه رخ دهد، آماده نباشد. در همین راستا افراد مطلع از موضع دولت بایدن به شبکه بلومبرگ گفتند که کاخ سفید می‌ترسد که تل‌آویو برنامه‌ای برای آینده غزه پس از تهاجم نداشته باشد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد که فراتر از هدف فوری مقابله با حماس فکر کنند. این منابع گفتند که تیم بایدن همچنین نگرانی خود را درباره درخواست اسرائیل برای تخلیه ساکنان شمال غزه در ۲۴ ساعت ابراز کرده است؛ ضرب‌الاجلی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌گویند غیرعملی است. بلافاصله پس از طرح این درخواست، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اذعان کرد که تخلیه غزه یک تقاضای غیر منطقی و دشوار است اما به هر ترتیب آنچه ویدئوها و تصاویر نشان می‌دهد این است که ساکنان غزه در حال خروج از این منطقه هستند و این یعنی اسرائیل به احتمال زیاد به زودی حمله خود علیه غزه را عملیاتی می‌کند. آنچه در میان سخنان مقامات آمریکا که دم از نگرانی می‌زنند دیده می‌شود، حمایت نظامی تمام قد از اسرائیل در شرایط کنونی است. 

روز گذشته (شنبه) آمریکا 24 فروند جنگنده اف-15 از اسکادران 494 نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه هوایی موفق در اردن برای تقویت قدرت عملیات هوایی در سراسر خاورمیانه به ویژه اسرائیل، منتقل کرده است. بسیاری معتقدند که این جنگنده‌ها قرار است از هرگونه حمله به اسرائیل دفاع کنند ولی برخی دیگر از منابع گفته‌اند که ممکن است این جنگنده‌ها به اسرائیل تحویل داده شود تا علیه غزه به کار گرفته شوند. باید توجه داشت که تمایل به حمایت از تل‌آویو در مقابل ترس از آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیافتد، موازنه حساسی را که بایدن با آن مواجه است، نشان می‌دهد. عملیات علیه غزه و نداشتن نقطه پایانی مشخص، خطر وقوع بدترین بحران برای اسرائیل در ۵۰ سال اخیر و وقوع بحران منطقه‌ای را ایجاد می‌کند که ایالات متحده و متحدانش تلاش دارند آن را مهار کنند اما بحث این است که مواضع وزرای دفاع و خارجه آمریکا در دیدار خود با نتانیاهو نشان می‌دهد واشنگتن باز هم در مواجهه با پرونده فلسطین یک موضع دوگانه دارد.