منابع آگاه در ادلب فاش کردند «ابومحمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» (جبهه النصره سابق)، اخیرا نشست اضطراری را با سران این گروه درباره وقوع درگیری بین نیروهای طوایف عرب و شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» وابسته به ارتش آمریکا در تعدادی از محورها در حومه دیرالزور در شرق سوریه برگزار کرد. 

این منابع افزودند که الجولانی از سرکرده‌های النصره خواسته است تا علاوه بر ارسال پشتیبانی تسلیحاتی که شامل موشک‌های ضدتانک می‌شود، نیروهای کمکی نظامی زبده را برای کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) شامل تک تیراندازان و افراد مسلح با تجربه رزمی بالا در جنگ خیابانی بفرستند. 

این منابع همچنین به خبرگزاری اسپوتنیک گفته‌اند الجولانی حمایت خود را با همتایان خود در قسد هماهنگ کرده و عملا بلافاصله شروع به اعزام نیروهای کمکی کرد، به طوری‌که برخی کاروان‌های فردی شبانه از طریق جاده‌های فرعی از حومه ادلب حرکت و از حومه حلب عبور کردند و به یکی از نقاط متعلق به این شبه‌نظامیان در حومه حسکه رسیدند و قرار است بعداً به حومه دیرالزور منتقل شوند تا در کنار قسد در جنگ با نیروهای عشایر عرب آنجا بجنگند.

این در حالی است که روستاها و شهرک‌های حومه شرقی و شمالی دیرالزور در طول جمعه شب شاهد درگیری‌های شدید بین طوایف عرب و «شورای نظامی دیرالزور» از یک سو و شبه‌نظامیان قسد از سوی دیگر، در تلاش قسد برای کنترل بر کل دیرالزور و پایان دادن به حضور مسلحانه عشایر عرب بود. از سوی دیگر، المیادین گزارش داد، نیروهای دموکراتیک سوریه منع آمد و شد در دیرالزور را اعلام کردند که از ساعت پنج بامداد دیروز، شنبه آغاز شده و به مدت ۴۸ ساعت ادامه دارد. 

خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای دموکراتیک سوریه در آستانه آغاز عملیات نظامی برای مقابله با طوایف شرق فرات هستند در حالیکه گزارش شده شهر البصیره در حومه شرقی دیرالزور را با توپخانه و موشک هدف قرار داده است.

پیش از این، نیروهای دموکراتیک سوریه پس از شکست‌های خود در حومه شرقی استان دیر الزور، در حومه این استان شرقی سوریه منع رفت و آمد اعلام کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای مدعی شدند، با توجه به شرایط امنیتی که روستاهای شرق دیرالزور شاهد آن هستند و به دلیل بهره برداری گروه‌های مسلح از جمله سازمان داعش برای ایجاد فتنه در منطقه، شورای نظامی دیرالزور و نیروهای امنیت داخلی از منع آمد و شد در استان دیرالزور خبر دادند. 

در این بیانیه آمده است که منع رفت و آمد از ساعت پنج صبح شنبه، شنبه آغاز و به مدت ۴۸ ساعت ادامه دارد. در این بیانیه ادعا شده است که نیروهای قسد به دنبال محافظت از جان و مال غیرنظامیان در برابر خرابکاری‌های گروه‌های مسلح و جلوگیری از مخفی شدن این گروه‌ها در میان غیرنظامیان هستند. این در حالی است که منابع محلی از شمال دیرالزور تاکید کردند که مبارزان عشایر عرب کنترل تمام شهرک‌های الباغوز، البصیر و الشحیل را به دست گرفته‌اند. 

همچنین منابعی در شرق سوریه به المیادین گزارش دادند که مبارزان عشایر پس از عقب نشینی نیروهای «دیرالزور» از آنجا، کنترل کل شهرک هجین در حومه شرقی دیرالزور را نیز به دست گرفتند.

منابعی از شمال دیرالزور با بیان اینکه مبارزان عشایری کنترل جاده منتهی به میدان نفتی العمر را که بزرگترین پایگاه آمریکایی محسوب می‌شود، به دست گرفتند، افزودند: قبایل تمام خط رودخانه مقابل نقاط ارتش سوریه را در حومه دیر الزور در کنترل خود گرفتند. 

در این رابطه اسپوتنیک گزارش داد، شب گذشته درگیری‌ها به روستاهایی اکثر ساکنان آن از اعضای قبیله «العکیدات» در حومه شرقی استان دیرالزور هستند، کشیده شد. به ویژه روستاهایی که ورودی اصلی پایگاه غیرقانونی آمریکا در میدان «نفتی» العمر محسوب می‌شوند.