بر اساس آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در جریان درگیری بین «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) و افراد مسلح وفادار به قبایل عرب در حومه دیرالزور، ده‌ها خودروی زرهی ساخت آمریکا به آتش کشیده شد. همچنین درگیری‌ها برای ششمین روز متوالی بین نیروهای دموکراتیک سوریه از یک سو و اعضای «شورای نظامی دیرالزور» و اعضای قبایل عرب از سوی دیگر در بیشتر مناطق حومه دیر الزور واقع در  «کانتون جزیره» سوریه ادامه دارد. 

به گزارش روسیا الیوم، در پی دستگیری احمد الخبیل، رهبر شورای نظامی دیرالزور، معروف به «ابو خوله»، درگیری‌ها بین «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در حومه دیرالزور و افراد مسلح وفادار به قبایل عرب در این مناطق شدت گرفت. بیشتر این درگیری‌ها در مناطق الشحیل، الذیبان و السوسه، العزبه، البصیره، جدید بکاره در حومه شمالی، شرقی و غربی دیرالزور رخ داده است. در ویدئوهایی که به طور گسترده در کانال‌های تلگرامی منتشر شده کودکان یک وسیله نقلیه آمریکایی را پس از سوزاندن آن از بین می‌برند همچنین ویدیویی دیگر نشان می‌دهد که سایر خودروهای زرهی هاموی منهدم شده‌اند.

همچنین منابع المیادین گفتند: مبارزان عشایر عرب پس از عقب نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه از شهرک هجین در حومه شرقی دیرالزور، کنترل کل شهرک هجین را در دست گرفتند. منابع المیادین در ادامه تاکید کردند: نیروهای قسد از روستاهای الذیبان، الجرضی، السوسه و الحوائج در حومه شرقی دیرالزور عقب نشینی کردند. همچنین المیادین گزارش داد، مردان مسلح «حماة الجزیره» (محافظان جزیره) از قسد جدا شده و به قبایل عرب پیوسته‌اند تا با آن بجنگند.

 امیر طایفه جبور نیز تأکید کرد که تخلفات قسد فراتر از اختلاف با شورای نظامی در دیرالزور است. نواف عبدالعزیز المسلط، امیر طایفه جبور در سوریه و جهان عرب، اعضای قبیله خود را به بسیج عمومی و پیوستن به عشایر در نبردها علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در دیرالزور فراخواند. المسلط در بیانیه خود نیروهای دموکراتیک سوریه را به عدم احترام به زندگی و صلح مدنی و تلاش برای آسیب رساندن به سوریه و کل منطقه متهم کرد. خبرنگار المیادین گزارش داد که تعداد جداشدگان از قسد به بیش از ۲۰۰ مرد مسلح رسیده است و احتمال افزایش آن وجود دارد، به ویژه با بیانیه‌های پی درپی که قسد را به تلاش برای ایجاد درگیری در منطقه متهم می‌کنند.

قبایل عرب در شرق و شمال سوریه به سرعت بیانیه‌های محکومیتی صادر کردند و آمادگی خود را برای شرکت نظامی در عملیات‌های جنگی و حمایت از شورای نظامی دیرالزور در مبارزه با داعش و قسد اعلام کردند. بر اساس اطلاعات، شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه همزمان با درگیری‌های شدید مبارزان قبیله‌ای در حومه دیرالزور، با گلوله‌های خمپاره از پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی العمر، اطراف شهر الذیبان را هدف قرار دادند. منابعی به نقل از منابع محلی و قبیله‌ای در حومه دیرالزور به اسپوتنیک گزارش دادند که این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته شدن حدود ۵۰ نفر از جمله بیش از ۲۰ غیرنظامی شده که تعدادی از آنها با اعدام‌های میدانی توسط نیروهای قسد در شهرها و روستاها کشته شدند.

مبارزان عشایر عرب پس از درگیری‌های شدید پنج‌شنبه مناطق تحت کنترل خود را در استان دیرالزور گسترش دادند، نیروهای دموکراتیک سوریه عصر دیروز نیروهای کمکی را برای مقابله با مبارزان عشایر عرب به دیرالزور اعزام کرده بودند. نیروهای دموکراتیک سوریه همزمان با اعزام نیروهای کمکی به منطقه الحریجیه که درگیری‌ها در آن جریان داشت، شهر العزبه را با سلاح‌های سنگین گلوله‌باران کردند. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: سنتکام به نظارت دقیق وقایع در شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد. افراد مسلح یکی از چاه‌های نفت واقع در نزدیکی میدان گازی کونیکو را هدف قرار دادند که منجر به آتش‌سوزی در چاه شد.