وزیر دفاع اوکراین گفته که گزارش مربوط به استفاده از مهمات خوشه‌ای تامین شده از سوی آمریکا را در روزهای آتی با مقام‌های این کشور به اشتراک می‌گذارد. به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، اولکسی رزنیکف وزیر دفاع اوکراین گفت، منتظر گزارشی است که قرار است طی این روزها تهیه شود و در اختیار پنتاگون گذاشته شود. وی همچنین افزود: ما درباره پیامدهای استفاده از این مهمات خوشه‌ای گزارش می‌دهیم. به نظرم این گزارش در روزهای آتی ارائه می‌شود و من آن را با شرکای خود در پنتاگون به اشتراک می‌گذارم. امیدوارم که اینها از مهمات معمولی کارآمدتر باشند. رزنیکف به جزئیات درباره گزارشی که قرار است ارائه شود، اشاره نکرد اما گفت که انتظار دارد این مهمات در مقابله با سیستم‌های توپخانه‌ای کارآمدتر و موثرتر باشند. وی ادامه داد: اشتراک این گزارش بخشی از توافق ما با پنتاگون در دسترسی به این مهمات خوشه‌ای است. روز پنجشنبه گذشته، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که نیروهای اوکراینی از مهمات خوشه‌ای تامین شده از سوی واشنگتن علیه نیروهای روسی به صورت مناسب و کارآمدی استفاده می‌کنند.

وزیر دفاع اوکراین همچنین گفت،‌ آموزش نیروهای اوکراینی با جنگنده‌های اف-۱۶ قرار است در اوت ۲۰۲۳ آغاز شود و افزود، این آموزش دستکم شش ماه طول می‌کشد و اوکراین هنوز نیاز دارد که یکسری دستورالعمل‌ها را به خلبان‌های 

خود بدهد. 

این مقام ارشد دفاعی اوکراین گفت: خلبان‌های اوکراینی می‌توانند در بهار سال آتی میلادی با جنگنده‌های اف-۱۶ پرواز کنند. اگر اوکراین این جنگنده‌ها را همین الان داشت، می‌توانست پیشرفت خوبی در ضد حمله در جریان علیه روسیه داشته باشد. وزیر دفاع اوکراین همچنین با بیان اینکه این آموزش در دانمارک و هلند و همچنین شاید در لهستان یا انگلیس انجام شود، ادامه داد: حفظ و تعمیر این جنگنده‌ها نیز یک وظیفه جدی است. آموزش‌ها شاید بین کشورها تقسیم شود اما برنامه هنوز در حال نهایی شدن هستند. او مدعی شد که اگر اوکراین این جت‌های جنگنده را در اختیار داشت، مطمئناً پیشرفت بیشتری در ضدحمله جاری داشت. اگر شما تسلیحات پیشرفته‌تر و مدرن‌تری داشته باشید، کارآمدتر خواهند بود. 

وزیر دفاع اوکراین افزود که به نشست سال آینده ناتو به عنوان زمان احتمالی برای پذیرش اوکراین در این ائتلاف چشم دوخته است. اولسکی رزنیکوف خاطرنشان کرد که نشست ژوئیه در واشنگتن ، هفتاد و پنجمین سالگرد ائتلاف خواهد بود. رزنیکوف به سی‌ان‌ان گفت: «چه کسی می‌داند، شاید روز بسیار مهمی برای اوکراین باشد. این فقط پیش‌بینی من است». 

ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو گفته‌اند که اکنون به دلیل جنگ جاری، پذیرش اوکراین غیرممکن است. ماده ۵ ناتو می گوید که متحدان در صورت حمله به یک عضو به کمک خواهند آمد. رزنیکوف اذعان کرد که اوکراین تنها پس از پایان جنگ می‌تواند به ائتلاف ملحق شود و به ماده ۵ اشاره کرد و گفت: وقتی درگیری ادامه دارد، «ما هیچ گزینه‌ای نداریم».  رزنیکوف امتناع دولت بایدن از تعهد به پذیرش اوکراین بلافاصله پس از پایان جنگ را کم اهمیت جلوه داد.

 او گفت: من فکر می کنم لازم نیست. اوکراین روند پذیرش ساده‌ای خواهد داشت و در عین حال به کار بر روی اصلاحات لازم ادامه خواهد داد. وزیر دفاع تاکید کرد پس از پیروزی، پس از آن، به نفع ناتو خواهد بود، زیرا ما به سپر شرقی واقعی ناتو یا سپر شرقی اروپا تبدیل شدیم.  اوکراین تجربه جنگ واقعی را به دست آورده است. 

این در حالیست که دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه در تلگرام خود نوشت: اوکراین به پیروزی‌های اطلاعاتی نیاز دارد و در نتیجه به گنده‌گویی و بی‌منطقی متوسل شده‌اند. حمله به اهداف غیرنظامی فقط از دست نازی‌ها و مزدورهایی که استخدام می‌کنند، برمی‌آید.