گروکشی مسکو و واشنگتن؛

جاسوس آمریکایی در روسیه بازداشت شد

 یک تبعه آمریکایی در حال انجام فعالیت جاسوسی در خاک روسیه دستگیر شد.

به گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه پرونده این فرد تبعه آمریکا به اتهام جاسوسی در حال بررسی است. این فرد روز 28 دسامبر (هفتم آذر ماه) در مسکو دستگیر شده است و پرونده جرائم وی در روسیه بررسی می‌شود. بر اساس اعلام روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه نیروهای امنیتی این کشور نام فرد بازداشتی را پاول ولان معرفی و اعلام کرده‌اند وی در حال ارتکاب جرائم جاسوسی دستگیر شده است.

سال گذشته نیز دولت ایالات‌متحده آمریکا  افراد بسیاری را با تابعیت روسیه به اتهامات مشابه بازداشت کرد و یک مجتمع ساختمانی واقع در آمریکا متعلق به روسیه را نیز با ادعای انجام فعالیت‌های جاسوسی در آن تعطیل کرد.

در جولای سال میلادی گذشته (خرداد - تیر) اداره تحقیقات فدرال آمریکا موسوم به اف‌بی‌آی نیز نسبت به بازداشت زنی با نام ماریا بوتینا، به اتهام همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه اقدام و عنوان کرد وی تلاش داشته به دایره نزدیکان دونالد ترامپ وارد شود. هنوز پرونده این زن در دادگاه ایالتی کلمبیا در حال بررسی است. البته مسکو با رد اتهامات علیه این زن عنوان کرده است که اعترافات این خانم به‌واسطه فشارهایی صورت گرفته که نیروهای اطلاعاتی آمریکا در جریان بازجویی به وی وارد کرده‌اند.

    


اروپا بدون پیش‌شرط به سوریه بازمی‌گردد؛

آغاز بازگشت سفارت‌خانه‌ها به دمشق

شبکه خبری المیادین در گزارشی به نقل از پیتر فورد سفیر پیشین انگلیس در سوریه خبر داد کشورهای اروپایی روابط خود را بدون پیش‌شرط با دمشق از سر می‌گیرند.

پیتر فورد گفته است آمریکا قدرت کافی برای جلوگیری از بازگشت روابط کشورهای عربی و اروپایی با سوریه را ندارد.

سفیر پیشین انگلیس در سوریه و بحرین با بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده است که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و آمریکا قدرت جلوگیری ازسرگیری روابط بین کشورهای عربی با سوریه را ندارد عنوان کرد فایده‌ای در خصومت کشورهای عربی با سوریه وجود ندارد و اتحادیه عرب این موضوع را درک کرده است.

پیتر فورد در مصاحبه تلفنی که با شبکه المیادین انجام داده، گفت: موضع قطر به‌زودی در مورد سوریه تغییر می‌کند و دوحه می‌داند  در کنار زدن دولت دمشق با حمایت‌های مالی و به‌کارگیری نیروهای مسلح و همچنین تبلیغات رسانه‌ای شکست‌خورده است و قصد دارد حمایت خود را از نیروهای حاضر در ادلب قطع کند. این سفیر سابق انگلیس همچنین در مورد عربستان گفت این کشور نیز تصمیم به تسهیل روابط خود با سوریه گرفته است.

فورد در مورد ازسرگیری روابط کشورهای اروپایی با سوریه نیز گفت: این مسئله فقط به زمان بستگی دارد و شاید سفرای انگلیس و فرانسه در سال آتی میلادی به سوریه بازگردند. اما درعین‌حال بازگشت این روابط بدون هیچ پیش‌شرطی انجام می‌شود، چراکه شرایط به‌گونه‌ای نیست که پیش‌شرطی تعیین شود.

در هفته جاری امارات متحده عربی سفارت خود را در کشور سوریه بازگشایی کرد و وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای عنوان کرد با این اقدام تمایل خود را برای ازسرگیری روابط دوطرفه نشان دادیم. بحرین نیز از طریق وزارت خارجه خود اعلام کرده است که سفارت این کشور به‌زودی فعالیت خود در سوریه را از سر می‌گیرد.