به دنبال خروج مرال آکشنر، رهبر حزب میانه‌رو ناسیونالیست ترکیه موسوم به «خوب» از ائتلاف اپوزیسیون «میز شش نفره» به عنوان دومین حزب بزرگ این ائتلاف، یک رسانه عرب‌زبان از احتمال پر کردن ششمین صندلی خالی این ائتلاف توسط کُردها خبر داد و نوشت که در صورت تشکیل چنین ائتلافی شکست دادن رجب طیب اردوغان ممکن به نظر می‌رسد.

روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی درباره آینده ائتلاف اپوزیسیون ترکیه پس از خروج آکشنر از آن نوشت: تردیدی نیست که تصمیم مرال آکشنر، رهبر حزب خوب برای کناره‌گیری از ائتلاف «میز شش نفره»، زلزله‌ای سیاسی را به وجود آورد که نمی‌توان عواقب آن را برای اپوزیسیون در انتخابات آتی پیش‌بینی کرد؛ گرچه گفته می‌شود شانس آن برای پیروزی را تا حد زیادی کاهش داده است.

علی‌رغم مبهم بودن دلایل این تصمیم آکشنر ملی‌گرا، اما برخی معتقد هستند اینکه وی از نامزدی کمال قلیچداراوغلو رئیس «حزب مردم جمهوری‌خواه» برای ریاست‌جمهوری حمایت نکرد، به دو دلیل می‌تواند صورت گرفته باشد؛ نخست اینکه آکشنر نمی‌خواهد نامزدی از سوی اپوزیسیون انتخاب شود که در دور دوم انتخابات مورد حمایت پایگاه کُردها قرار بگیرد و در مناسبات مختلف تاکید کرده بود که حزب کُرد «دموکراتیک خلق‌ها» نمی‌تواند جایی در ائتلاف اپوزیسیون داشته باشد.

دلیل دوم نیز می‌تواند این باشد که وی مخالف رئیس جمهور شدن یک علوی است و اجازه نمی‌دهد یک نامزد علوی مانند قلیچداراوغلو رئیس جمهور شود. دلیل این تصمیم هر چه باشد، این گام ممکن است انحلال حزب «خوب» را که شکاف در صفوف آن گسترش یافته است، تسریع کند و همزمان راه را برای حزب کُرد «دموکراتیک خلق‌ها» و جایگزینی آن در «صندلی ششم» ائتلاف اپوزیسیون هموار کند و این اتفاق می‌تواند برخلاف تصور آکشنر کفه ترازو را به نفع کردها متمایل کند.

اما اگر دلیل سومی نیز برای اتخاذ این تصمیم و احتمال «توطئه» آن با ائتلاف حاکم فعلی ترکیه وجود داشته باشد، باید منتظر ماند و گذشت زمان آن را فاش خواهد کرد. عبدالقادر سلفی، ستون‌نویس روزنامه «حریت» و از افراد نزدیک به اردوغان درباره صحت دلیل سوم بیان شده معتقد است که دعوت آکشنر به ائتلاف «اردوغان- دولت باغچلی» امکان پذیر نیست، چراکه وی پنج سال پیش از حزب باغچلی جدا شده بود. به همین دلیل او چاره‌ای جز نامزد شدن برای ریاست جمهوری از طرف حزب «خوب» یا نامزد کردن نماینده خود ندارد.

در نتیجه می‌توان گفت که کناره‌گیری آکشنر یک «هدیه آسمانی» به اردوغان تلقی می‌شود، چراکه همزمان با صحبت‌ها مبنی بر کاهش شانس پیروزی وی در انتخابات پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر، این اتفاق بار دیگر شانس وی را برای ریاست جمهوری به مدت پنج سال دیگر افزایش می‌دهد. سلفی می‌گوید: تصور درون حزب عدالت و توسعه این است که اردوغان در دور اول پیروز خواهد شد. و شکی نیست که تصمیم آکشنر بر نتایج انتخابات پارلمانی و همچنین انتخابات شهرداری که یک سال دیگر برگزار می‌شود، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با این حال، ائتلاف اپوزیسیون همچنان به کنار گذاشتن اردوغان امیدوار است و اعضای پنجگانه آن در نشست شنبه در غیاب آکشنر، بر ادامه همکاری و تلاش با یکدیگر و توافق با هدف پیروزی تأکید کردند و همچنین قرار است که طی دیروز (دوشنبه) نشستی را برگزار و برنامه انتخاباتی و نام نامزد خود را اعلام کنند.

علی بایرام اوغلو، کارشناس ترکیه‌ای مسائل اجتماعی و سیاسی وابسته به مخالفان اردوغان درباره تصمیم احتمالی ائتلاف اپوزیسیون می‌گوید: تشکیل ائتلافی توسط پنج حزب اپوزیسیون با همراهی احزاب چپ و حزب دموکراتیک خلق‌ها بعید نیست. وی معتقد است که در صورت تشکیل چنین ائتلاف بزرگی و در سایه رأی‌های طرف‌های عضو ائتلاف خوب که مخالف آکشنر هستند، می‌تواند شکست اردوغان را رقم بزند.