دولت چین از آمریکا خواست نسبت به انتشار گزارش اخیر ویکی لیکس در ارتباط با درخواست خرید تجهیزات جاسوسی از سوی سفارت‌خانه‌های آمریکا در سرتاسر جهان توضیح ارائه کند.

گفته می‌شود چین این درخواست را پس از آن مطرح کرده که به اسنادی در ارتباط با لیست خرید سفارت‌خانه‌های آمریکا از سوی ویکی‌لیکس دست پیدا کرده است. این اسناد بالغ بر 16 هزار درخواست تأمین کالا در کل دنیا است.

عنوان می‌شود که پکن از افشای اطلاعات درباره خرید ابزار جاسوسی از سوی سفارت‌خانه‌های آمریکا اظهار شگفتی کرده و خواستار واکنش فوری آمریکا است.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری که به همین منظور برگزار شده بود عنوان کرد مطمئن است هرکس که با این اطلاعات مواجه شود، خواستار این است که آمریکا پاسخگو باشد و جواب دهد که چرا سفارت‌خانه‌های این کشور در جهان نسبت به خرید تجهیزات جاسوسی به صورت پنهانی اقدام کرده‌اند.

آنطور که هوا عنوان کرده است، این اطلاعات بیانگر جاسوسی‌های گسترده و مخفیانه آمریکا در سرتاسر جهان است و حتی شامل حال متحدانش نیز می‌شود؛ وی تأکید کرد آمریکا باید پاسخ صریحی برای این موضوع داشته باشد.

ویکی‌لیکس چند روز پیش لیست خرید سفارتخانه‌های آمریکا را در پایگاه اینترنتی خود فاش کرد.

تنها در یک مورد این کشور از ماه آگوست (مرداد - شهریور) اقدام به درخواست تجهیزات جاسوسی در کشور السالوادور کرده است که شامل دوربین‌های جاسوسی قابل استتار در اشیایی نظیر کراوات، کلاه دکمه پیراهن، ساعت مچی، حافظه یو‌اس‌بی فندک و خودکار شده است.

در اقدامی مشابه این کشور در کلمبیا نیز درخواست برای خرید دوربین‌های جاسوسی مشابهی را به بازارها ارائه کرده است.