بحران یمن شاهد تحرکات پرشتابی است که این بار فراتر از اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شده برای تمدید توافق آتش‌بس پس از گذشت بیش از سه ماه از توقف آن در دوم اکتبر گذشته است، به این شکل که دوباره صحبت‌هایی از مذاکرات پشت درهای بسته میان سعودی‌ها و انصارالله جهت رسیدن به سازش جدیدی شنیده می‌شوند که ساختار نهایی آن به مذاکرات مستمر میان دو طرف وابسته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقامات یمنی گزارش داد، مقامات یمن، عربستان و مسؤولان سازمان ملل فاش کردند که عربستان و انصارالله به امید تقویت آتش‌بس غیر رسمی که از بیش از ۹ ماه قبل ادامه داشته و نیز تعیین مسیر مذاکره برای توقف جنگ در یمن، مذاکرات خود را ازسرگرفتند.

پیش از این هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن یک روز پس از اینکه هیئت عمانی به دومین سفر خود به صنعاء در کمتر از یک ماه پایان داد، برای دیدار با سران انصارالله وارد صنعاء شد. نکته قابل توجه این بود که گروندبرگ در زمان حضورش در صنعا، برای اولین بار از طریق یک ویدیوکنفرانسی از این شهر در جلسه شورای امنیت شرکت کرده و گزارشی از وضعیت یمن ارائه کرد، این در حالی است که انصارالله به تحقق پیشرفتی در پرونده مذاکرات انسانی به عنوان یکی از شروطش برای تمدید آتش‌بس ابراز خوش‌بینی کرده است.

یمن از آوریل ۲۰۲۲ (تاریخ اعلام اولین آتش‌بس در این کشور) ۱۰ ماهی است که شاهد برقراری آرامش به دور از تنش نظامی بوده است و تنها درگیری‌های محدودی در برخی خطوط برخورد در جبهه‌های نبرد گهگاه رخ می‌دهند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مسؤول سازمان ملل که به شرط افشا نشدن نامش مصاحبه کرده بود، اعلام کرد، اگر دو طرف با حسن نیت با یکدیگر مذاکره کنند و مذاکرات شامل حال دیگر طرف‌های یمنی نیز باشد، این مذاکرات فرصتی برای پایان دادن به جنگ خواهد بود.

به گفته این مسؤول سازمان ملل، عربستان نقشه راه مرحله‌ای را برای سازش تدوین کرد که مورد تایید آمریکا و سازمان ملل قرار گرفت، ائتلاف تحت رهبری ریاض (ائتلاف عربی ضد یمن) چند تعهد اصلی در خصوص بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محاصره اعمال شده بر شهر حدیده

را داد.

یک دیپلمات سعودی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار کرد: آمریکا از چین و روسیه خواست ایران و انصارالله را برای اجتناب از تنش تحت فشار بگذارند و تاکید کرد، ایران که انصارالله و عمانی‌ها مرتب آن را از روند مذاکرات آگاه می‌کنند، تا این لحظه از آتش‌بس اعلام نشده حمایت کرده، انصارالله می‌خواهد ائتلاف حقوق تمامی کارمندان دولت از جمله نظامیان را از محل درآمدهای نفتی و گازی پرداخت کرده و تمامی فرودگاه‌ها و بنادر تحت کنترل آن بازگشایی شوند.

یکی از مسؤولان انصارالله نیز به آسوشیتدپرس گفت: عربستانی‌ها تعهد دادند تمامی حقوق را پرداخت کنند. اما یک دیپلمات عربستانی اظهار کرد که پرداخت حقوق مشروط به این است که انصارالله تضمین‌های امنیتی شامل ایجاد یک منطقه حائل با مناطق تحت کنترل نیروهای انصارالله در طول مرزهای یمن-عربستان را بپذیرد.

این دیپلمات سعودی گفت، همچنین انصارالله باید محاصره خود را از تعز، سومین شهر بزرگ یمن بردارد، علاوه بر این سعودی‌ها از نیروهای انصارالله می‌خواهند به مذاکرات رسمی با دیگر طرف‌های یمنی پایبند باشند. او تاکید کرد: دو طرف با مسؤولان عمانی در حال کار روی این پیشنهاد هستند تا مورد قبول همه طرف‌ها از جمله دیگر طرف‌های یمنی باشد. اما مسؤول انصارالله گفت که این جنبش بخش‌هایی از پیشنهاد عربستان به ویژه تضمین‌های امنیتی را قبول نمی‌کند و همچنین مخالف ازسرگیری صادرات نفت از مناطق تحت کنترل دولت مستعفی پیش از پرداخت حقوق است.