هم‌زمان با تصادف جاده‌ای مرگ‌بار تعداد تلفات از زمان آغاز اعتراضات در فرانسه در ماه گذشته (آذر ماه) را به ده تن رسید، تنها چند روز مانده به کریسمس تعداد کمتری از جلیقه زردهای فرانسه برای ششمین شنبه اعتراضات به خیابان‌ها آمده و نقاط مرزی را هدف گرفتند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن در سراسر کشور در اعتراضات روز شنبه (یک دی ماه) شرکت داشتند که نسبت به شنبه گذشته (24 آذر ماه) که تعداد آن‌ها برابر با ۶۶ هزار تن بود، شاهد کاهش چشمگیری هستیم.

این وزارتخانه افزود: به‌طورکلی در سراسر کشور ۲۲۰ تن بازداشت شدند که ۸۱ تن از آن‌ها در بازداشتگاه‌های پلیس به سر می‌برند. تعداد معترضان از اولین شنبه اعتراضات در تاریخ ۱۷ نوامبر (26 آبان ماه) علیه برنامه افزایش مالیات بر سوخت که برابر با ۲۸۲ تن بود سیر نزولی داشته است. این جنبش که مشخصه آن جلیقه زرد رنگی است که توسط معترضان پوشیده  می‌شود  به یک اعتراضات سرتاسری علیه سیاست‌های امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و سبک حکمرانی وی تغییر یافت. انیس بوزین، وزیر بهداشت فرانسه به روزنامه لوژورنال دو دیمانش (روزنامه یکشنبه) گفت: من خواستار مذاکرات سازنده‌تر بیشتری هستم، چراکه دولت ماکرون در راستای برآورده کردن خواسته‌های معترضان جلیقه زرد قدم برمی‌دارد.

ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه نیز به همین روزنامه گفت: روابط من با ماکرون در جریان این بحران افزایش‌یافته و گزارش‌های اعلام‌شده مبنی بر خدشه‌دار شدن روابط‌ ما نادرست است. ما گفت‌وگوهای بسیاری با یکدیگر داریم و یکدیگر را از مسائل مختلف مطلع می‌سازیم. تعداد معترضان شرکت‌کننده در اعتراضات روز شنبه (یک دی ماه) نسبت به هفته گذشته (24 آذر ماه) با تسلیم ماکرون به برخی از خواسته‌های جلیقه زردها، کاهش چشمگیری داشته است.

پلیس فرانسه اعلام کرد: در پاریس در جریان اعتراضات روز شنبه (یک دی ماه) شاهد درگیری‌های شدیدی بودیم و در این اعتراضات حدود ۲۰۰۰ تن شرکت کردند، درحالی‌که تعداد آن‌ها در هفته گذشته (24 آذر ماه) به ۴۰۰۰ تن ‌رسید. عصر روز شنبه در خیابان معروف شانزلیزه پاریس جایی که بسیاری از مغازه‌ها چند روز مانده به کریسمس همچنان باز بودند تا کسب‌وکاری داشته باشند  درگیری‌هایی رخ داد. پلیس برای متفرق کردن این معترضان متوسل به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور شد.

وزیر بهداشت فرانسه به روزنامه لوژورنال دو دیمانش (روزنامه یکشنبه) گفت: من خواستار مذاکرات سازنده‌تر بیشتری هستم چراکه دولت ماکرون در راستای برآورده کردن خواسته‌های معترضان جلیقه زرد قدم برمی‌دارد

پلیس پاریس اظهار کرد: در جریان این درگیری‌ها در پایتخت فرانسه ۱۴۲ تن بازداشت شدند که نوزده تن از آن‌ها به بازداشتگاه‌های پلیس منتقل شدند.در بین آن‌ها اریک دروئه یکی از رهبران جلیقه زردها نیز به چشم می‌خورد.

بنیامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه در توییتی نوشت: پشت این ناآرامی‌ها و خشونت‌ها تنها یک فرد بزدل، نژادپرست، ضد یهود و کودتاچی قرار دارد.

وی سرقت مجسمه ماکرون و حملات خشونت‌آمیز به پلیس پس از آن‌که موتورسیکلت یکی از افسران پلیس توسط معترضان در خیابان شانزلیزه به سرقت رفت را محکوم کرد. کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد: درحالی‌که شاهد کاهش تعداد معترضان هستیم، اما همچنان برخی از مردم به خیابان‌ها می‌آیند و دست به اعتراض می‌زنند که نشأت‌گرفته از نفرت و انزجارشان نسبت به نهادهای دولتی است. نزدیک به مرز میان فرانسه و اسپانیا نیز صدها معترض با جمع شدن در اطراف یکی از عوارضی‌های بزرگراه باعث ایجاد ترافیک سنگینی شدند. به گفته خبرگزاری فرانسه پلیس برای متفرق کردن معترضان جلیقه زرد که به‌طرف یک پل عقب‌نشینی کردند، متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

در همین حال فرانسه با منطقه کاتالان اسپانیا هم‌مرز است و تعدادی از فعالان حامی استقلال کاتالونیا که آن‌ها نیز جلیقه زرد به تن داشتند به معترضان فرانسوی پیوستند. در جریان جنبش جلیقه زردها بسیاری از معترضان خشمگین رسانه‌ها و خبرنگاران را بارها دراین‌بین هدف گرفته‌اند و در اعتراضات روز گذشته نیز دو خبرنگار موردحمله معترضان قرار گرفتند.

مسدود شدن راه‌ها در نزدیکی مرز فرانسه با ایتالیا و در پلی در استراسبورگ در نزدیکی مرز فرانسه با آلمان نیز گزارش‌شده است.

در جریان جنبش جلیقه زردها بسیاری از معترضان خشمگین رسانه‌ها و خبرنگاران را بارها دراین‌بین هدف گرفته‌اند و در اعتراضات روز گذشته نیز دو خبرنگار موردحمله معترضان قرار گرفتند

اگرچه این اعتراضات نسبت به آشوب‌های پاریس در اوایل ماه جاری (دی ماه) عمدتاً با آرامش برگزار شدند، اما نگرانی‌هایی نسبت به تأثیر آن‌ها بر فروش قبل از کریسمس وجود دارد. انیس پنیه روناشر، معاون وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفت: مغازه‌های فرانسوی به‌طور میانگین کاهش ۲۵ درصدی را در فروش‌های کریسمسی امسال خود نسبت به همین دوره در سال گذشته گزارش داده‌اند. ژان ژک فانی، دادستان فرانسوی اعلام کرد: یک راننده نیمه‌شب هنگامی‌که خودروی‌اش با پشت یک کامیونی که برای مسدود شدن راه توسط معترضان جلیقه زرد در وسط جاده ورودی به پرپینیان در ساحل مدیترانه برخورد کرد، جان باخت.

از همین رو تعداد تلفات از زمان آغاز اعتراضات از تاریخ ۱۷ نوامبر (26 آبان ماه) به ۱۰ تن رسیده است.