علیرغم تلاش رئیس جمهوری سابق برزیل برای اجرای دستور کار آمریکا و همسو کردن سیاست خود با رژیم صهیونیستی و بی‌توجهی وی به بخش بزرگی از کشورهای مهم (ازجمله روسیه و چین) به نفع روابط خود با ایالات متحده، عدم پیروزی وی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، به رغم حمایت‌های آمریکا، باعث شد که واشنگتن در حساب باز کردن روی چنین شخصی تجدید نظر کند و همین مساله باعث شد که آمریکایی‌ها پشت او را پس از سال‌ها حمایت بی‌حدوحصر خالی کنند.

شبکه خبری المیادین در یادداشتی درباره تحولات اخیر برزیل و نقش آمریکا در آن نوشت: پس از سال‌ها حمایت، آمریکا ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری سابق برزیل را رها و حمایت خود را از دموکراسی در برزیل اعلام کرد. دلایل آن چه می تواند باشد. وضعیت فعلی منجر به یکی از این سه نتیجه خواهد شد: یا زندان، یا پیروزی یا مرگ. این عبارتی است که توسط بولسونارو، قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲ بیان شد و وی با این عبارت مسیری را ترسیم کرد که ویژگی‌های آن از طریق کودتای نافرجام اخیر آشکار شد.

برخلاف آنچه بولسونارو تصور می‌کرد، تلاش برای کودتا موقعیت لولا داسیلوا، رئیس جمهوری فعلی پس از کسب یک همبستگی گسترده را تقویت کرد. با این حال، آنچه در این زمینه قابل توجه است موضع دولت آمریکا در اعلام «حمایت از دموکراسی» در برزیل بود که سوالات متعددی را در مورد دلایل کنار گذاشتن بولسونارو توسط واشنگتن پس از سال‌ها حمایت ایجاد می‌کند؟

رویدادهای اخیر در برزیل نقش آمریکا را در دامن زدن به هرج و مرج در این کشور لاتین در دوره لولا داسیلوا، به ذهن تداعی می‌کند که با دخالت مستقیم واشنگتن در زندانی شدن او در آوریل ۲۰۱۸ به عنوان مقدمه‌ای برای سر کار آمدن بولسونارو به عنوان یک رئیس جمهور راست افراطی همراه شد.

این مساله توسط تعدادی از اعضای کنگره در سال گذشته میلادی فاش شد و بدین ترتیب آنها از وزارت دادگستری آمریکا خواستند اسنادی را در مورد نقش مخفی آمریکا در سرنگونی داسیلوا ارائه کند. اسناد و فایل‌های صوتی که بعداً توسط وب‌سایت خبری آمریکایی «اینترسپت» منتشر شد، فاش کردند که قاضی سرجیو مورو، وزیر دادگستری سابق برزیل و دوستش دلتان دالانول، دادستان کل، خط تماسی را با دفتر اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) ایجاد کرده‌اند تا بر تحقیقات پرونده کیفرخواست دا سیلوا نظارت داشته باشند که روزنامه فرانسوی لوموند آنرا بزرگترین رسوایی قضایی در تاریخ توصیف کرد.

طبق این گزارش، مورو برای شرکت در نشستی که در سال ۲۰۰۷ توسط وزارت امور خارجه آمریکا تامین مالی شده بود، دعوت شد و تعدادی از نمایندگان اداره تحقیقات فدرال (FBI) و وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه آمریکا در آن حضور داشتند. در این نشست با تشکیل کمیته تخصصی قضایی به ریاست کارن مورنو تاکسمن، متخصص در مبارزه با پولشویی و تروریسم موافقت شد تا در داخل سفارت آمریکا برای پیگیری پرونده‌های داخلی با همکاری تعدادی از قضات برزیلی کار کند.

این نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی داسیلوا برخلاف ادعاهای برخی طرف‌ها، به شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مرتبط نیست، بلکه ریشه در سال‌های قبل از آن دارد و هدف اصلی آن جلوگیری از به دست گرفتن قدرت توسط جناح چپ است. پس از محکومیت لولا و کنار گذاشته شدنش از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸، مورو با به عهده گرفتن سمت وزارت دادگستری بهای تلاش‌های خود را گرفت.

آمریکایی‌ها از طریق او روند باز کردن پرونده‌های قضایی در شرکت رسمی نفت برزیل (پتروبراس) برای تضعیف این شرکت را آغاز کردند تا پس از تضمین‌های ژائیر بولسونارو مبنی بر در اولویت قرار گرفتن شرکت‌های آمریکایی در سرمایه گذاری، شروع به خصوصی‌سازی آن کنند.