زمان‌بندی برای اپوزیسیون از هم پاشیده ترکیه آن هم تا برگزاری انتخابات در ژوئن ۲۰۲۳ به منظور پایان دادن به تسلط دو دهه‌ای رجب طیب اردوغان بر قدرت، نمی‌تواند بهتر از این باشد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد که تورم افزایش یافته، میزان رضایتمندی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه کاهش داشته و مردم در استفاده حزب حاکم این کشور از دادگاه‌ها برای پیگرد مخالفان خشمگین و ناراحت هستند و رقبای سیاسی در ترکیه به حاشیه رانده شده‌اند.

اینها همه به کنار، شش حزب اپوزیسیون که دیگر زمانی ندارند، از هر دری چه سیاستگذاری و چه استراتژی برای کاندیداتوری به منظور مقابله با اردوغان ۶۸ ساله سخن می‌گویند. یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: به نظر می‌رسد که اپوزیسیون ترکیه بسیار بی‌نظم هستند. برنامه آنها چیست؟ کمال کریسچی، از موسسه بروکینگز مستقر در واشنگتن با این ایده موافق است بطوریکه در ماه گذشته میلادی نوشت: کارزار اپوزیسیون ترکیه برای رای دهندگان این کشور به ویژه در کشوری که رسانه به شدت توسط دولت کنترل می‌شود، انتزاعی و دور از دسترس می‌نماید.

فرمول اردوغان برای موفقیت در توانایی او در گردآوری عناصر جامعه چندوجهی ترکیه شامل سکولار یا مذهبی، ترک یا کرد، ملی‌گرا یا لیبرال آن هم برای حفظ پیروزی در انتخابات خلاصه می‌شود. در این میان، اقتصاد رشد یافته در نخستین دهه حکمرانی او بر ترکیه نیز یکی دیگر از این عوامل است. اما خشم مردم در سرکوب‌های گسترده پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ و همچنین بحران‌های پی در پی اقتصادی باعث شکست حکومتی اردوغان شده است. در سال ۲۰۱۹ اپوزیسیون اختلافات خود را کنار گذاشته و در یک وظیفه که خلع کرسی از متحدان اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها در آن سال بود، متحد عمل کردند.

آنها در انتخابات شهرداری‌ها در سه شهر اصلی یعنی استانبول، آنکارا و ازمیر پیروز شدند که ضربه‌ای بر شکست ناپذیری اردوغان محسوب می‌شود. حالا این اپوزیسیون امیدوارند که یکبار دیگر تمامی این کار را انجام دهند. آرون اشتاین، تحلیلگر سیاستگذاری خارجی آمریکایی با اشاره به این شش رهبر اپوزیسیون می‌گوید: این گروه شش نفری برای یک چیز متحد شدن و آن، مخالفت با اردوغان است.

او ادامه داد: اگر بیشتر دقت کنید، این گروه شش نفری متفاوت هستند. در اصل آنها درباره سیاستگذاری صحبت نمی‌کنند. به جای این روند کارزار آنها می‌تواند بر روی ابتذالی که بر تفاوت‌ها پوششی است، تمرکز کند. سرنوشت آشفته شهردار محبوب استانبول، اکرم امام‌اوغلو، یکی از شناخته شده‌ترین رقبای اردوغان در سطح بین‌المللی، وضعیت اسفناک مخالفان را به چشم می‌آورد. دادگاهی در ترکیه او را ماه گذشته میلادی بابت مطرح شدن یک سری اتهامات به پرونده‌ای مربوط به پیروزی‌اش در ۲۰۱۹ که در ابتدا باطل شد، به ممنوعیت از حضور در عرصه سیاست محکوم کرده است.

امام‌اوغلو می‌تواند تا زمانیکه این روند در دادگاه‌های ترکیه به سرانجام برسد، در سمتش به عنوان شهردار استانبول باقی بماند. اما تحقیقات جداگانه وزارت کشور علیه دفتر وی به اتهام تروریسم وجود دارد که تهدید می‌کند وی زودتر از اینها از سمت سیاسی خود باید کناره‌گیری کند. این دو پرونده، وضعیت کاندیداتوری امام‌اوغلو را برای اپوزیسیون به شدت خطرناک می‌کند اگرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او می‌تواند اردوغان را در یک رقابت تن به تن شکست دهد.

آرون اشتاین، تحلیلگر سیاستگذاری خارجی آمریکایی نیز در این باره گفت: پرونده‌های کیفری علیه امام‌اوغلو نشان می‌دهد که اردوغان تا چه حد برای اینکه در انتخابات شکست نخورد، خودش را آماده کرده و پیش رفته است. کمال قیلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه در برلین بود و سعی می‌کرد تا حمایت غرب را برای نامزدی خود جلب کند که خبر صدور حکم علیه امام‌اوغلو را دریافت کرد.