صدراعظم آلمان گفت، صرف نظر از "اختلافات بزرگ" میان غرب و روسیه، کشورهای غربی نباید از مذاکرات با مسکو خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، اولاف شولتس، در مصاحبه با روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" عنوان داشت: حذف هرگونه مذاکرات، صرفا پایان بخشیدن به بحران مداوم اوکراین را "دشوارتر" می‌سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: قضیه مهم این است که علی‌رغم اختلافات بزرگ در مواضع ما، اجازه ندهیم که رشته‌های مذاکرات با روسیه قطع شوند. اگر گفت‌وگو نکنیم، احتمال اینکه روسیه به این جنگ پایان دهد کم است. به همین خاطر، گفت‌وگو با روسیه ضروری است.

اولاف شولتس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "فرصت مذاکرات چه موقع است"، گفت: «درواقع زمان آن فرا رسیده است. زمانی که این جنگ تمام شود و ما با "روسیه‌ای متفاوت" مواجه شویم... که قادر به برقراری صلح باشد، احتمالا بتوانیم دوباره با هم زندگی کنیم.» وی طی این مصاحبه دقیقا اشاره نکرد که منظورش از "روسیه‌ای متفاوت" چه بود.

صدراعظم آلمان بار دیگر به موضع برلین نسبت به ارسال تسلیحات به اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد: آلمان "تسلیحات مدرنی" را به کی‌یف ارسال خواهد کرد اما از ایجاد "درگیری مستقیم" میان ناتو و روسیه جلوگیری می‌کند و در زمینه کمک‌های نظامی هیچ قدمی را به تنهایی برنمی‌دارد.

 

شولتس بارها خواستار ادامه مذاکرات با روسیه شده است و استدلال می‌کند که مذاکرات تنها "گزینه ممکن" برای پایان دادن به جنگ اوکراین است. وی اوایل ماه دسامبر، از تصمیمش مبنی بر ادامه گفت‌وگوها با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دفاع کرد و گفت: من به گفت‌وگوها با پوتین ادامه خواهم داد تا راهکاری را برای رهایی از این وضعیت موجود پیدا کنم. اگر گفت‌وگو نکنیم، به هیچ جایی نخواهیم رسید.