جو بایدن و شی جینپینگ روز گذشته (دوشنبه) برای اولین بار به عنوان رهبران دو کشور آمریکا و چین، نشست رو در روی خود را آغاز کردند. به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن و شی که برای نشست سران گروه 20 به بالی اندونزی رفته‌اند، در آغاز این نشست با لبخند به یکدیگر به مدت طولانی دست یکدیگر را فشردند. در نشست مشترک این دو وزاری خارجه و خزانه داری هم حضور دارند و به گفته بایدن قرار است درباره خطوط قرمز میان دو طرف بحث شود. بایدن در ابتدای این دیدار گفت: ما باید با هماهنگی و گفت‌وگو به شیوه‌ای شفاف در راستای منافع‌مان و منافع جهان کار کنیم.

وی افزود: ما ارتباط خود را با چین حفظ می‌کنیم و مسئولیت مشترکی برای مدیریت اختلافات و اجتناب از تبدیل آنها به درگیری داریم. رئیس جمهوری آمریکا همچنین خطاب به همتای چینی خود تاکید کرد: ایالات متحده آماده است تا در صورت تمایل با شما همکاری کند. بایدن ادامه داد: جهان از آمریکا و چین انتظار دارد که نقش مهمی در رسیدگی به مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی ایفا کنند. شی نیز اظهار کرد: روابط کنونی چین و آمریکا در شرایط بحرانی قرار دارد و مطابق انتظار ملت ما و مردم جهان از ما نیست.

وی گفت: ما باید مسیر روابط دوجانبه خود را اصلاح کنیم و آماده گفت‌وگوی صریح برای بررسی روابط مهم استراتژیک میان دو کشور و همچنین روابط بین‌المللی هستم. شی ادامه داد: ما همیشه ارتباط بین خود را حفظ کرده‌ایم، اما همه اینها نمی‌تواند دیدارهای مستقیم ما را جبران کند و جای آن را بگیرد. شی جینپینگ در ادامه تاکید کرد: روابط چین و آمریکا برای ما مهم است و به نفع هر دو کشور است. وی تاکید کرد: برای صلح، ثبات و عبور از بحران‌ها باید با همه کشورها همکاری کنیم و آماده تبادل نظر صریح هستیم. رئیس جمهوری چین همچنین خطاب به بایدن گفت: من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای بازگرداندن روابط دوجانبه در مسیر درست به نفع دو کشور و جهان هستم.