فرشاد گلزاری

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آرام آرام در حال انتشار است و خروجی‌ها حکایت از برتری ضعیفِ جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا دارد.

در این راستا شبکه خبری ان.بی.سی پیش‌بینی کرده که جمهوریخواهان با کسب ۲۱۹ کرسی از مجلس نمایندگان اکثریت را در این نهاد قانونگذاری از دموکرات‌ها پس خواهند گرفت.

بر اساس پیش‌بینی این شبکه خبری، دموکرات‌ها نیز در نهایت خواهند توانست ۲۱۶ کرسی مجلس را از آن خود کنند اما باید دانست که به دست آوردن ۲۱۸ کرسی برای کسب اکثریت در این رکن از کنگره الزامی است.

از سوی دیگر دموکرات‌های آمریکا توانستند با کسب ۵۰ کرسی، جمهوری‌خواهان را با ۴۹ کرسی شکست دهند و کنترل این مجلس کنگره آمریکا را به دست بگیرند.

حالا گرچه تکلیف یک کرسی هنوز مشخص نشده اما از آنجایی که کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مواقع تساوی آرا، حق رای پیدا می‌کند و از حزب دموکرات است، باید گفت عملاً دموکرات‌ها پیروز انتخابات سنا شده‌اند و اکثریت را دارند.

از سوی دیگر سی.ان.ان اعلام کرده که نتیجه انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده، اما با کسب ۵۰ کرسی توسط دموکرات‌ها، انتخابات سنا عملاً تمام شده و به نفع دموکرات‌ها است.

گاردین هم اعلام کرده که نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان (علیرغم تمام گمانه‌زنی‌ها) فعلاً روشن نشده و هنوز هیچ حزبی نتوانسته ۲۱۸ رأی لازم برای کسب اکثریت را به دست آورد؛ چراکه جمهوری‌خواهان فعلاً در این مجلس با ۲۱۱ رأی از دموکرات‌ها با ۲۰۳ رای جلو هستند.

رویترز هم در گزارشی اعلام کرده که جمهوری‌خواهان آمریکایی احتمالاً می‌توانند اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورند، اما در رقابت سنا قطعاً شکست خواهند خوردند.

نکته اینجاست که در دو سال اول ریاست جمهوری جو بایدن، اکثریت دو مجلس کنگره آمریکا در دست دموکرات‌ها قرار داشت و حالا پیروزی دموکرات‌ها در سنا به جو بایدن امکان می‌دهد طی دو سال آینده قاضی‌های مورد نظر خود را در دادگاه‌های فدرال منصوب کند.

همین موضوع بدون تردید برای ترامپ و جمهوریخواهانی که با او هماهنگ هستند و در یک راستا گام برمی‌دارند می‌تواند یک مشکل بسیار بزرگ خلق کند. دلیل این امر هم کاملاً مشخص است. در زمانِ ریاست جمهوری ترامپ او به هر ترتیبی که بود برای اینکه بتواند از اتهامات منتسب به خود فرار کند سعی کرد تا چینش قضات دادگاه فدرال را به نفع حزب جمهوریخواهان و خودش تغییر دهد که این اقدام را هم انجام داد.

در آن زمان ترامپ اتهامات زیادی اعم از مالی و غیرمالی را با خود حمل میکرد و هیچ راهی نبود جز اینکه از اختیاراتش برای تغییر چینش قضات دادگاه‌های فدرال استفاده کند که همین موضوع او را از شر بسیاری از مسائل رهانید. حالا هم جو بایدن چه خودش به صورت انفرادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 شود و چه بخواهد شخص دیگری را با مشورت گرفتن از حزب متبوعش روی کار بیاورد، می‌تواند با تغییر قضات دادگاه فدرال ترامپ را حداقل در دو پرونده مورد آزار سیاسی قرار دهد.

با پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، حتی با یک اکثریت کوچک ممکن است دردسرهای زیادی برای بایدن به وجود بیاید؛ چراکه برنامه قانونگذاری او عملاً مسدود خواهد شد

پرونده نخست حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال 2020 میلادی است و پرونده دوم هم کشف اسناد سری در ویلای او خواهد بود.

تاخت و تاز حزبی تا 2024

اینکه آیا بایدن چنین کاری را انجام خواهد داد یا خیر بدون شک پاسخ مثبت است اما باید دانست که او باید در مجلس نمایندگان آمریکا از میان سد جمهوریخواهانی که در انتخابات اخیر دست برتر را دارند بگذرد که این به نظر راه آسانی نمی‌آید.

از منظر دیگر منافع هر دو حزب در آمریکا بر سر این است که سُنت رئیس‌جمهورکُشی در آمریکا به راه نیفتد؛ چراکه در‌ ‌آن صورت، منابع خبری هر دو حزب (اعم از پنهان و آشکار) ممکن است دست به افشاگری بزنند که نمونه آن را می‌توان افشای سرمایه‌گذاری پسر جو بایدن در اوکراین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دانست. در این میان اما جو بایدن که حالا برای شرکت در اجلاس آ.سه.آن در کامبوج به سرمی‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه به شدت از میزان مشارکت مردمی در انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر خشنود است، گفت که حزب جمهوری‌خواه اکنون نیاز دارد در این رابطه تصمیم بگیرد که آنها چه کاره هستند و قرار است چه اقدامی در آینده انجام دهند.

جو بایدن چه خودش به صورت انفرادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 شود و چه بخواهد شخص دیگری را با مشورت گرفتن از حزب متبوعش روی کار بیاورد، می‌تواند با تغییر قضات دادگاه فدرال ترامپ را حداقل در دو پرونده مورد آزار سیاسی قرار دهد

او در ادامه اظهاراتش به خبرنگاران گفت که اکنون تمرکزش روی رقابت سنا در ایالت جورجیاست که به دور دوم کشیده شده و همچنین در واکنش به وضعیت پیشروی دموکرات‌ها در سنای آمریکا گفت که نسبت به ادامه ریاست جمهوری خودش احساس خوبی دارد. اینکه بایدن می‌گوید منتظر است تا ببیند «جمهوریخواهان چه کاره هستند» به نوعی نشان می‌دهد که نبرد حزبی از همین حالا در آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 شروع شده است. بایدن چند روز پیش اعلام کرده بود که این انتخابات مانع از به وجود آمدن موج قرمز در ایالات متحده شد که اشاره به عدم موفقیت ترامپیست‌ها در انتخابات داشت و به نوعی آنها را شکست خورده قلمداد کرد.

در این میان اما دونالد ترامپ هم بیکار ننشسته است. او ساعاتی بعد از اعلام شکست بیک مسترز، نامزد جمهوریخواه ایالت آریزونا در کسب کرسی مارک کلی از جزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا، شدیداً از این مساله عصبانی شده و خواستار تکرار برگزاری انتخابات شد!

او در واکنش به این اتفاق در پستی که در آستانه برگزاری جشن عروسی کوچکترین دخترش در اقامتگاه مارالاگو منتشر کرد، مقامات مجری انتخابات در ایالت آریزونا را متهم به احمق و فاسد بودن کرد اما این در حالی است که خیلی از این مقامات جمهوریخواه هستند.

تکرار این ادعای ترامپ ما را به یاد نتایج انتخابات سال 2020 میلادی می‌ندازد؛ اما نکته آخر این است که از آنجا که انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا به طوری سنتی به نفع حزب مخالف است، این به معنی بهترین عملکرد یکی از دو حزب در ۲۰ سال اخیر است.

با این حال با پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، حتی با یک اکثریت کوچک ممکن است دردسرهای زیادی برای بایدن به وجود بیاید؛ چراکه برنامه قانونگذاری او عملاً مسدود خواهد شد و جمهوری‌خواهان فشار زیادی برای نظارت بر کار دولت وارد خواهند کرد و در اینجاست که باید گفت تقابل دو حزبی تا 2024 تشدید خواهد شد.