کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که درباره شورش سال گذشته در کنگره تحقیق می‌کند درحال صدور یک احضاریه قانونی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور است.

بنی تامپسون نماینده دمکرات از میسیسیپی گفت: «او باید به خاطر اعمالش پاسخگو باشد.»

اگر ترامپ با این احضاریه برای دادن شهادت موافقت نکند، ممکن است با اتهامات مجرمانه و زندان روبرو شود.

کمیته انتخابی کنگره درحال تحقیق درباره یورش طرفداران ترامپ در روز شش ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره است.

کلیه اعضای این کمیته، شامل هفت دمکرات و دو جمهوری‌خواه، به این احضاریه رای دادند. این احضاریه از رئیس جمهور سابق آمریکا می‌خواهد اسنادی را در ارتباط با آن شورش ارائه کند و تحت سوگند شهادت دهد.

انتظار می‌رود این احضاریه در روزهای آینده صادر شود، و شامل ضرب‌الاجلی برای آقای ترامپ برای پاسخگویی به آن باشد.

لیز چِینی، نائب رئیس این کمیته که جمهوری خواه است، گفت: «ما موظفیم مستقیما از کسی که مسبب آن حوادث بود جواب بخواهیم. و همه آمریکایی ها حق دارند پاسخ او را بدانند.»

اقدام غیرمنتظره کمیته تحقیق در جلسه استماع نهم - احتمالا آخرین جلسه - اعلام شد.

در جلسه روز پنجشنبه اعضای کمیته گفتند که بر «وضعیت ذهنی» ترامپ در دوران پس از انتخابات که حاضر به پذیرش شکست در برابر جو بایدن نبود تمرکز می کنند. انتخابات در نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شده بود.

انتظار نمی رود ترامپ - که قبلا به تحقیقات این کمیته به عنوان اقدامی ساختگی برای انحراف توجه از مدیریت «فاجعه بار» حزب دمکرات بر کشور حمله کرده - حاضر به پاسخگویی به سوالات آن شود.

استیو بَنِن استراتژیست سابق آقای ترامپ هم به احضاریه کمیته انتخابی برای ادای شهادت بی اعتنایی کرد که در پی آن در اتهام تحقیر کنگره مجرم شناخته شد.

ترامپ روز پنجشنبه این سوال را مطرح کرد که چرا این کمیته ماه ها پیش از او نخواست شهادت دهد.

او گفت: «چرا تا لحظه آخر صبر کردند، زمانی که آخرین جلسه را برگزار می کنند؟ چون کمیته کاملا «بی خاصیت» است و تنها هدف آن ایجاد تفرقه بیشتر در کشور ماست، و این را هم بگویم که کشور در وضعیت خیلی بدی است و مسخره جهانیان شده.»

این هیات برای بیش از یک سال با بیش از هزار شاهد از جمله فرزندان آقای ترامپ، دستیاران ارشد او و مقام های ارشد نظامی و سیاسی مصاحبه کرده است.

در این جلسه گفته شد که هرچند ترامپ می دانست انتخابات را باخته، با این حال این نظریه توطئه را تشویق کرد که تقلب شده.

الیسا فرح دستیار ارتباطات کاخ سفید در شهادتی از پیش ضبط شده گفت که یک هفته بعد از انتخابات، آقای ترامپ درحال تماشای اخبار بود که به او گفت: «باورت می شود من به این لعنتی باختم.»