علی‌رغم این‌که چند ماه از برداشته شدن وضعیت اضطراری در ترکیه می‌گذرد اما هنوز روند بازداشت مخالفان دولت، به بهانه ارتباط با کودتای دو سال قبل ادامه دارد.

نیروهای امنیتی ترکیه طی روزهای اخیر در عملیات‌های گسترده، 41 افسر سابق نیروی هوایی را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پانزده جولای (24 تیر ماه) 2016 بازداشت کردند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی این 41 نفر بخشی از لیست سیاه 87 نفری دادستانی آنکارا از افسران سابق نیروی هوایی این کشور بودند که به اتهام ارتباط با سازمان گولن برایشان حکم بازداشت صادر شده است.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار بای‌لاک برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا بودند، متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آن که گروه‌های ارتباطی آن‌ها در شبکه اجتماعی واتس‌آپ لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند. آنکارا سازمان گولن واعظ و اپوزسیون آمریکانشین را تروریستی و عامل کودتای نافرجام پانزده جولای (24 تیر ماه) 2016 می‌داند.

کودتای نافرجام 2016 ترکیه اقدامی بود که توسط گروهی از نظامیان در تاریخ پانزده و شانزدهم جولای 2016 (24،25 تیرماه) سال (1395 شمسی) عملی شد و عوامل کودتا تلاش کردند تا حکومت را در دست بگیرند.

جت‌های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل‌های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را به وسیله تانک و سربازها مسدود کرد و طی این عملیات، بسیاری از خطوط تلفن و اینترنت قطع شد.

این کودتا حدود ساعت 21 شب پانزده جولای (24 تیرماه) با مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل بسفر در استانبول و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها آغاز و بعد از آن هم اخباری از تیراندازی در آنکارا و پرواز جنگنده‌ها با ارتفاع کم منتشر شد.

 در پی این اقدام، نیروهای ارتش توانستند فقط برای ساعاتی محدود کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند، اما تنها ساعاتی بعد مقامات ترکیه از شکست کودتا خبر دادند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد اما این کودتا چندان دوام نیاورد و پس از چندین ساعت با حضور طرفداران اردوغان در خیابان‌ها، همراهی نکردن پلیس و دستگاه امنیتی این کشور با کودتاگران و مخالفت کشورها و دولت‌های خارجی شکست خورد.

دولت ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از ۷۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۷۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد.

ترکیه بعد از کودتا در هشت دوره متوالی وضعیت فوق‌العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متأثر از آن و با صدور بخشنامه‌های در حکم قانون، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است. دستگیری متهمان کودتای ترکیه با استفاده از قانون وضعیت فوق‌العاده و با صدور بخش‌نامه در حکم قانون همچنان ادامه دارد.

دولت آنکارا مدعی است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران فتح‌الله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه و با دستور مستقیم او عملی شده است.

در پی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند.

 این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.